hjälp sparkad...

neapea

Trådstartare
blev sparkad på knät(innersidan) idag av en av unghästarna i stallet.
det svullnade upp DIREKT.
nu ca en timme senare ärdet rejält svullet gör ont att stödja på benet/böja
så nu är min fråga kommer det att gå över ganska snart(några dagar) eller är det troligare att jag kommer få långvarigare problem:confused:
någon som varit med om liknande?
tacksam för svar!

Sv: hjälp sparkad...

Var glad om knäskålen inte krossades... Tur i oturen - kallar man det...

Blev själv sparkad en gång på knät. Det hade kunnat sluta illa, men sparken tog på yttersidan. Jag blev inte ens svullen och kunde gå efter. Även om sparken var hård.

Nu låter det säkert som jag skadar mig hela tiden, men det är ytterst sällan jag gör det vill jag påpeka; Nu i helgen var olyckan tyvärr framme. Min häst blev rädd och tog ett jätte skutt framåt. Jag som var allt annat än beredd hade ingen chans och bara flög bakåt. Landade gjorde jag på svansryggen... Smärtan var obeskrivlig. På söndagen haltade jag iväg till akuten och fick det röntgat, men det var inget (som tur var). Det gjorde ont att sitta, ligga, gå, stå, böja sig... mao hela tiden. Jag sjukskrev mig och har varit hemma denna vecka, men jag är förvånad över hur snabbt kroppen läker ändå. I onsdags kunde jag inte riktigt hålla mig borta och var tvungen att testa om det gick att rida. Det gjorde det (vi mjukstartade), men sen om man ska rida när man är sjukskriven kan man ju alltid disskutera :angel:.

Jag tycker att du ska känna efter hur det känns i knät och utgå från det, men var uppmärksam på om det förändras. Sen kan det alltid vara bra att ha knät i åtanke den närmsta tiden framöver...

Om du har badkar, så lägg dig där en stund. Efteråt kan det vara bra att försiktigt massera in lite olja, vanlig olivolja eller annan matolja funkar bra (den ska inte vara för kall dock).

Hoppas knät läker och att du slipper komplikationer.

tack!
jag ringde sjukvårdsupplysningen senare på kvällen vilka rådde mig att åka in till akuten.
där blev jag röntgad, fick knät kontrollerat mm å de såg ingenting
antagligen träffade sparken en muskel och jag går på kryckor nui några dagar...
tack för tippsen!!!

Bra att du åkte in!
Min pappa var med om typ samma sak, fast han blev sparkad på utsidan knät.
Han gick inte in, det här är nog 11-12 år sedan nu och han har fortfarande problem med det knät.. så jag hade tänkt råda dig att åka in, men så hade du redan gjort det :)!

Jätte bra att du åkte in och kollade knät!
Många skiter i att få skadade knän kollade, och sen får de ont i flera år, lr hela livet.
Skönt att det inte var värre skadat. Du är snart på bättringsvägen igen ska du se. Men var rädd om knät, gå på kryckorna, och belasta inte i onödan. Bada varmt är bra, som ngn skrev, och massera försiktigt med olja. Är inte knät bättre om ett tag, så ska du nog låta kolla det igen, för man vet alldrig, fast det såg bra ut på rönken.

kyl det så ofta du har tillfälle första dagarna för att få bort svullnaden

Många skiter i att få skadade knän kollade, och sen får de ont i flera år, lr hela livet.
Skönt att det inte var värre skadat. Du är snart på bättringsvägen igen ska du se. Men var rädd om knät, gå på kryckorna, och belasta inte i onödan. Bada varmt är bra, som ngn skrev, och massera försiktigt med olja. Är inte knät bättre om ett tag, så ska du nog låta kolla det igen, för man vet alldrig, fast det såg bra ut på rönken.
Det har du verkligen rätt i. jag gjorde illa mitt knä på en taekwondo träning och tränaren skickade hem mig med tigerbalsam och sa att det itne var någon fara, trots att det gjort så ont att jag itne mindes att han burit mig till läktaren.
Mamma och faster fick mig att åka in till akuten dan efter.. visade sig att jag slitit av korsbandet, fick gå på kryckor i 1 månad, har fortfarande men av det och kunde aldrig mer träna taekwondo. Som tur är kan jag fortfarande rida, men fick träna på smärtstillande från början.
2 dagar efter ringer tränaren och undrar om jag ska komma på träningen? Han tyckte visst att jag överdrev.. Humpf.

Efter detta är jag jävulskt rädd om mina knän. Kommer gå till doktorn på en gång om nått händer med dom...

Vill inte skrämma dej men varit med om samma sak själv,röntgen visade inget men sen visade det sej att bakre korsbandet var av samt minisken hade gått av på mittenDessvärre så ser man inte sånt på vanlig slätröntgen .

YES, de har du rätt i, jag blev också sparkad på just innersidan av knät när jag vart släpad efter en häst i 190, hehe.... Dom sa att de int var nån fara för de va ingen svullnad just då men på kvällen kom det, har fortfarande problem med det idag och olyckan hände för sisådär 7 år sen.

Har också blivit sparkad på insidan av knäet. För tre år sedan och jag har ett ärr som aldrig kommer gå bort. Muskeln blev avsparkad och ledbandet trasades sönder. Men muskeln läkte ihop på ett konstigt sätt. Jag fick lösa benbitar i leden som var tvungna att opereras bort. Idag är inte det högra knäet lika starkt som det vänstra men det kommer jag att få leva med. Om du har en försäkring som täcker skador som sker i samband med häst ska du anmäla den här händelsen till det försäkringsbolaget. Det handlar om att du i slutändan ska ha ersättning för skadan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: cherie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka