HJÄLP! Sned häst sadeln far åt sidan

S

Sofi och Milla

Jag har ett jätteproblem! Min medryttarhäst är 13 år, hon är en fd travhäst (nordsvensk) Tyvärr har hon inte blivit så mycket riden på senaste tiden så pass mycket som hon behver. Jag tog initiativet att söka en tredje part som kan rida henne, så det blir jag ägaren och en tredje människa förhoppningsvis. MEN stora problemet med pärlan är att sadeln åker till höger hela tiden medans man rider. Nu vet jag att många kommer yrka på felpassande sadel, men så är inte fallet. Första 2 sadlarna prövade jag ut själv på henne de sista två sadlarna har en riktig sadelmakare prövat fram. Hon har en westernsadel och en allround sadel. Alltså måste det ju avra hästen det är "fel" på och inte sadlarna....och vad sjutton gör man åt det? Som sagt det kan ju inte vara hälsosamt att man hela tiden får hoppa av henne för att rätta till sadeln som åker på snedden hela hela tiden. Jag är ingen expert, men antar att hon själv är väldigt sned i kroppen. Men nu går jag bet på vad man ska göra....så ös på med råd alla erfarna, jag behöver verkligen hjälp!

Sv: HJÄLP! Sned häst sadeln far åt sidan

Min häst var ett tag snedmusklad och hade en låsning som gjorde att han skjuter sadeln åt sidan.
Om man tittade noga så såg man att ryggen var mindre musklad på den sidan sadeln gled ner på.
Fick rådet att stoppa lite extra under den bossan ditåt sadeln glider, typ en handduk.(kolla att det inte blir några otäcka skarvar under sadeln bara) Och sedan skulle jag hela tiden trampa sadeln rätt.
Har också markarbetat, masserat och stretchat, så nu är det nästan bra faktiskt :idea:

Jobba på och lycka till!

Kan vara så att hästen har mer muskler på ena sidan, och det kan man ju självklart rätta till. Ett bra sätt är att tömköra hästen mycket, och rida mycket i åttor eller liknande.
Dock kan det ändå vara så att sadlarna möjligtvis inte skulle passa, då en del sadelutprovare bara vill tjäna pengar på att sälja sadlar. Tyvärr finns en del sådana.

Det är väl ganska korkat att stoppa under något under bossan. Sadeln blir ju garanterat sned av det, visserligen är den antagligen redan det eftersom hästen/ryttaren redan är sneda.

Stoppar du dina sadlar snett om din häst är sned? Samma sak.

TS: Det bästa man kan göra är att kontakta ET/massör/kiropraktor (eller allihop) för att försöka få bort låsningar mm.

Sedan kan man även tömköra mkt. Jag har perioder där jag endast tömkör för att hålla hästen rak, jag har själv problem med låsningar och detta "håller jag ordning på" genom massage och pilates.

Jag har faktiskt "snedstoppat" sadeln under en tid. Justerades allteftersom hästen "riktades" (både sadelutprovaren och sadelmakaren finns nästgårds så det är bara att leda över hästen med jämna mellanrum - lyxigt, jag vet!). Naturligtvis ska man se till att komma tillrätta med problemet (som du betonar, OFTA är problemet sned ryttare!).

min häst gick och av belastade vänster sidan, och om du kollade när hästen sprang så var korset snett, du kan även kolla på svansen om den håller den snett. Vi tog iaf ut en Equiterapeut som kollade på han och då hade han en spänning i höger bakknä som han antagligen fick för att ahn ahde kot och knäledsinflamation på vänster fram.efter att hon hade varit där började han räta upp sig :)
Det kan ju vaar värt att prova iaf

Jag anser inte att det är en bra ide iaf, är sadeln sned kommer hästen inte bli rakare bara för att sadeln blir det. Snedheter (extrema genom låsningar mm) är väldigt svåra att bota genom ridning eftersom felen i de flesta fall sitter hos alla 3 delar (sadel, häst och ryttare).

En snedstoppad sadel för mig är bara FEL FEL FEL men skulle man göra det så krävs det mkt noga koll på häst, ryttare och sadel. Dessutom behövs den ju stoppas om ofta. Jag personligen tycker inte det är ekonomiskt försvarsbart när man kan stoppa om sadeln 1 gång och sedan kanske tömköra 3-4 veckor, samt undersöka hästen hos ET/massör/kiropraktor (helst alla).

Jag anser inte att det är en bra ide iaf, ..// En snedstoppad sadel för mig är bara FEL FEL FEL..//

Hoppla! Jag menade inte att man ska kompensera snedmusklade hästar med snedstoppade sadlar. Jag måste ha uttryckt mig riktigt dumt. :o

Om din häst har vilat, blir den mindre liksidig. Fundera på:

*Vilken är DIN svaga sida?
*Vilken är hästens svaga sida? Är det samma?
*Hur försöker du få dig mer liksidig? (hur skriver du med fel hand? osv)
*Hur försöker du få hästen mer liksidig?

Tänk lååångt ben på motsatt sida dit sadeln glider. Rätta till sadeln var tionde minut. Kolla att du sitter rakt, jämna armbågar osv. Arbeta hästen från marken.

Lycka till:)

Ang. att träna upp liksidigheten.

Att träna liksidigheten genom att skriva med den andra handen gör ju endast att man blir mer liksidig i axel-led samt armen. Glider sadeln snett så är det ju inte det man ska träna ;). Då sitter ju felet i höft/rygg-regionen. Så frågan är ju vad TS gör för att försöka få det området liksidigt.

hej, har själv det problemet med min häst och sadel (travare med platt rygg) . Köpte olika underlägg o provade , det som funkar bäst enligt mej är glidskyddsmatta som finns både på B*rjes (119kr) el H**ks där är dom bra mkt dyrare , men tömkör och träna mycket i backar är mitt tips (funkade på min ) .

Om hästen är sned och sadeln är rak så kommer sadeln bli sned av att ligga på hästen.
Medan muskulaturen byggs upp måste man bygga upp under så att sadeln kan ligga rakt på den sneda hästen.
Enklare att stoppa saker under än att stoppa om sadeln en massa gånger kan jag tycka.
Jag är diplomerad sadelinprovare, så liite vet jag om det där.

Naturligtvis måste man ta reda på varför hästen är sned. Men om hästen gått med en låsning länge kommer den fortfarande vara ojämnt musklad när låsningen är borta. Vill man då rida med sadel medan man bygger upp hästen måste man kompensera bristen på muskler på ena sidan.

Sadeln justerades efterhand som hästen "riktades" för att man skulle kunna rida utan att ryttaren kom att "sitta över". Det tog inte jättelång tid att komma tillrätta med snedheten (som var måttlig). Sadeln justerades vid två el tre tillfällen (minns inte riktigt).
Många hästar är mer eller mindre sneda och jag tycker man bör se över sadelpassningen ganska ofta. FÖRUTOM att se över hästen menar jag då. Förstås! :)

Om hästen är sned och sadeln är rak så kommer sadeln bli sned av att ligga på hästen.

Självklart är det så. Därför ska man först bygga upp hästen genom tömkörning.

Medan muskulaturen byggs upp måste man bygga upp under så att sadeln kan ligga rakt på den sneda hästen.
Enklare att stoppa saker under än att stoppa om sadeln en massa gånger kan jag tycka.
Jag är diplomerad sadelinprovare, så liite vet jag om det där.

Naturligtvis måste man ta reda på varför hästen är sned. Men om hästen gått med en låsning länge kommer den fortfarande vara ojämnt musklad när låsningen är borta. Vill man då rida med sadel medan man bygger upp hästen måste man kompensera bristen på muskler på ena sidan.

Jag anser ändå att det är fel! Det krävs ju stenkoll för att hålla reda på musklerna. Enligt en annan diplomerad sadlinprovare samt sadelmakare så är det bästa att tömköra hästen och muskla upp den så för att sedan börja rida igen.

Dessutom är hästen sned så är ju sadeln redan sned. Sätter man under något så kommer ju hästen bara bli snedare.

Det är inte alla människor som kan tömköra sina hästar.
Sedan finns det en massa folk som heller inte vill.

OM man absolut ska rida en snedmusklad häst, bör man palla upp sadeln.

Vad vet du om hur sned TS sadel är? Den kanske är helt ny? Att den glider tyder väl på att den inte sammanfaller med hästens form, när jag köpte min häst hade han en sadel med som var jättesned. Men den låg still på honom då han var sned på samma vis så att säga.
Om sadeln glider är det troligt att den åtminstone är rakare än hästen.

Men jag håller med dig, självklart är det bästa att bygga upp ryggen på hästen utan belastning. Men för att tömköra så att ryggmuskler byggs, så måste man faktiskt vara lite duktig på det... Inte säkert att alla är det som sagt.
Men man kan ta sin häst i näven och gå ut och klättra i skogen, eller som jag, släppa den i en jättekuperad hage med en busig kompis. :idea: Han byggde om sig på ett litet kikc kan jag säga, och inte behövde jag anstänga mig :angel:

En ny sadel kan också vara sned ;)

Om den inte sammanfaller med hästen så skulle den glida åt båda hållen.

Spånar lite:

Om man sätter en sned sadel på en rak häst borde inte hästen bli sned då, det är ju anledningen till att man är så noga med att sadlarna ska vara raka.

Sätter man en sned sadel på en redan sned häst så borde ju snedheterna bara bli större? Det är den erfarenheten jag har iaf.

Sned sadel på rak häst gör hästen sned ja.

Om häst och sadel är sneda på "samma" sätt så kan de gå ganska bra, rent glidmässigt.
Men det är inte bra varken för häst eller ryttare.

Det finns bara en lösning.

Bort med sadeln, ut med ryggkunnig som kan behandla hästen för sin snedhet (ev. kan även hovslagaren behöva göra sin del) och sen behöver ni lägga upp en plan på hur ni ska muskla om hästen och jobba med den här snedheten.

Sen behöver troligen allroundsadeln stoppas om eller säljas. Westernsadeln kan behöva bytas ut också.

Tro mig, jag har haft mycket jobb med min snea kuse. En sadel som ligger på en sned häst blir väldigt (väldigt!) snabbt snedtryckt och behöver därav stoppas om. Pga det anser jag att det troligen är bäst att muskla om hästen sadellös efter som att hästens snedhet påverkar sadeln och sadeln därefter påverkar hästens muskler. Det blir en ond cirkel med tiden, och du får inte hästen rak på några dagar. Det kanske inte ens är möjligt att få den helt återställd.

Ta hjälp av kunnigt folk och red ut hästens problem, sen kan ni börja ta tag i det, jobba, träns och som sagt. Lägga sadeln på fyllen ett tag troligen. Kanske kan ev westernsadel vara ok, men jag tvivlar att en så tung sadel ska sitta på en häst som ska muskla bort en snedhet. Det lär finnas en hel del smärta, värk och spänningar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 067
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: ufot
·
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 941
Utrustning Jag blir snart galen. Vi har letat och letat och letat men det tycks vara omöjligt att hitta en sadel som passar både mig och...
Svar
5
· Visningar
1 717
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama