HJÄLP! Snälla!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TrimmadÄlg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 235
T

TrimmadÄlg

Vi har en nordsvensk som går ute dygnet runt med lilla shettiskompisen! Nu är det så att hon har fått strålröta. Hur kan vi göra för att det ska bli bra igen? Hon har aldrig haft det förut,och vi har ingen som helst möjlighet att ta in båda hästarna då boxarna är i ladugården där vi har massa djur. Vilket leder till att några kalvar måste vara i deras box.:crazy: Vi kan inte heller linda nånting runt hoven,då skulle hon bli helt hysterisk! (Vår lilla dam har temperament)
Skulle vara guldvärt om nån kunde skriva nå bra tips :)

Sv: HJÄLP! Snälla!!

Hovslagaren har sagt att vi ska kratsa noga morgon och kväll! Det har vi gjort men det har inte hjälpt!:(

Kontakta din hovslagare.

Oj, nu såg jag att du redan svarat. Kontakta hovslagare igen och fråga vad ni ska göra eftersom kratsning inte hjälper.

Hästen är helt nyskodd, och hovslagaren är på semester ^^, Finns visserligen andra. Men det måste väl finnas något man kan göra? Te.x tvätta med något... Eller? :confused:

Styk på trätjära eller hovtjära (är samma sak) under hoven en gång om dagen, se till att fossingarna är rena först, Det brukar hjälpa mina.

Det är en gammal beprövad huskur.
Har använt det till både ponnyn och tävlingshästen, funkar jättebra. Fick faktiskt tipset från min gamla hovslagare.

Jag säger samma som ovan:
Ta kontakt med hovslagare igen.
Stryk på tjära i rengjorda hovar,
Lila-sprej fungerar också till strålröta men kanske bara i mildare fall(?)
morgon och kväll hade jag kört

Lycka till!

Kopparsulfat!
Tar garanterat död på skilten! Brukar användas till fotbad till kor tex, blandas med vatten och penslas på, eller vid svåra hål och liknande kan man använda en spruta.
Alla medel mot strålröta med blått pulver (fins endel på marknaden för häst) är dyrare varianter av varnlig kopparsulfat :)

Det finns ett väldigt bra medel i en liten flaska som heter Thrust Buster, det kan du hälla i strålen och det gör oftast underverk mot strålröta, finns att köpa på ex. Börjes, Hööks
Det är ett lila medel.
Lycka till!!

Det finns ett väldigt bra medel i en liten flaska som heter Thrust Buster, det kan du hälla i strålen och det gör oftast underverk mot strålröta, finns att köpa på ex. Börjes, Hööks
Det är ett lila medel.
Lycka till!!

Just de ja menar, en dyrare variant av kopparsulfat! :angel:

Säger som någon annan.
Kopparsulfat.
Dränk in hoven ordentligt och peta ner tjärdrev så långt du kan i fårorna.

Jodopax är billigare men minst lika effektivt som Thrust Buster. Späd lite och spraya eller badda på vilket du nu föredrar. 1gg/dag tills nästa hovslagarbesök ..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 359
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 991
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka