Hjälp!! Snälla

J

jagärjag

Jag behöver verkligen hjälp nu!
För ett och ett halvt år sen fick jag en häst som var direkt importerad, då var hon 6år och innan det har vi alltså ingen som hällst aning om vad hon har vart med om.
Allt gick bra i början och hon skötte sej fint på alla sätt och vis förutom när det gällde en sak: hon blev spänd och orolig om man gjorde nått samtidigt som man red.. tex. vinka till nån, rätta till kläderna, drack vatten eller liknande...
Sen började hon sticka, eller snarare skena, det blev värre och värre och när hon skena var hon verkligen galen.. man fick ingen som hällst kontakt med henne och hon gjorde det helt utan anledning! Man kunde bara sitte å skritta och sen bara flög hon iväg, stanna inte föräns det kom en vägg eller liknande. I samma veva så kom vi fram till att vi inte hade råd att ha en häst, det funka inte med ekonomin och det hade inget som hällst med hennes beteende att göra för jag är inte rädd för henne och jag älskar henne, annars är hon jätte fin och duktig, samarbetsvillig och världens gullepluttenuttigaste!

Vi kollade allt all utrustning passar fint och bra, fodret är bra, inget fel på henne fysiskt enl. vetrinärer.

Eftersom vi inte hade råd att ha kvar henne så lämna vi ut henne till en vänn till mej, som är tuff och jätte duktig på å rida och van vid problemhästar, på foder, men först fick hon gå på bete och vila i 3månader och när fodervärden satte igång henne igen så kändes allt så bra och rätt! Det var som hon bara hade behövt vila upp sej! Hon skötte sej som en prinsessa dom två första månaderna men sen började hon igen att skena och det verka som om det blev bättre ett tag men nu blir det bara värre och värre..!

Vi har provat massor av oliak bett: vanliga två och tre delat, pelham, pessoa, raktbett, gummibett, kombinationsbett, hackamore osv. enda skillnaden när man har ett skarpare bett är att hon stannar fortare, inget annat.

Det känns helt hopplöst, alla runt om henne som har min häst förbjuder henne att rida, hon får inte äns vara med på träningarna längre eftersom hästen ansees livsfarlig. Alla råder oss att avliva för att det är nått fel i huvudet på henne.:cry:

Vad ska vi göra??? Fodervärden känner inte att det är nån idé att ha kvar hästen då ingen stöttar hennes arbete och då hästen faktist är farlig att rida, verkligen farlig.
Vi lämna henne på foder eftersom vi inte hadee råd att ha henne, alltås har vi inte heller råd att lämna bort henne till nån dyrt ställe där dom rider till hästar, då vi inte äns vet om det komer funka.

SNälla nån hjälp mig

Sv: Hjälp!! Snälla

Ja, du.
Sälja blir väl svårt, för att inte säga möjligt, när hästen har det beteendet. Lämna ut på foder likaså... Och om ni inte har råd att ha hästen själva (visste ni inte det när ni köpte den??)...

Då återstår väl bara en sak. Ta bort den.

Egentligen skulle jag råda till att gå igenom hästen ordentligt igen för att säkerställa att den inte har ont. Om inte det ger något, så skulle jag råda att lämna den för tillridning, alt ta hjälp, av en dokumenterat duktig person. Förmodligen går hästens problem att lösa. Men - det kostar ju pengar. Har ni inte pengarna finns det väl bara ett alternativ, som sagt.

Norrland

Jag vet en häst som var ungefär likadan, snäll i all hantering, men oridbar, som till slut hamnade i avel hos snälla, kunniga hästmänniskor. Där fungerar hon utan besvär, och ger helt normala, fina avkommor, år efter år.
Det finns ju ständigt folk med en ensam häst hemma, som i annonser önskar sällskapshäst, skulle inte det fungera?

norrland65 skrev:
Ja, du.
Sälja blir väl svårt, för att inte säga möjligt, när hästen har det beteendet. Lämna ut på foder likaså... Och om ni inte har råd att ha hästen själva (visste ni inte det när ni köpte den??)...

Då återstår väl bara en sak. Ta bort den.

Egentligen skulle jag råda till att gå igenom hästen ordentligt igen för att säkerställa att den inte har ont. Om inte det ger något, så skulle jag råda att lämna den för tillridning, alt ta hjälp, av en dokumenterat duktig person. Förmodligen går hästens problem att lösa. Men - det kostar ju pengar. Har ni inte pengarna finns det väl bara ett alternativ, som sagt.

Norrland
Vi vill hällst inte att hon ska behöva flytta runt så mkt heller.. om nån köper henne å tror att hon ska få ordning på henne men de funkar inte åså säljs hon vidare etc. Vi hade råd att ha henne när vi köpte henne, men sen ändrades lite grejer som gjorde att vi inte hade råd längre

Troligen har din häst en väldigt låg flykttröskel. Det går att jobba bort, genom att utsätta hästen för "faror" av olika slag. Detta jobb görs från marken. Skaffa en repgrimma och en 5 meters lina. Skaffa också en 5 liters plasdunk, ett körspö, en Ica kasse, en sopsäck etc etc. Det du ska göra heter "sacking out" .
Starta med att stoppa i några stenar i plastdunken, låt hästen nosa på dunken, stryk sedan hela hästen med dunken, sedan skramla med den tills hästen lugnar ner sej - beröm.
Montera ICAkassen ( Coop går också bra!) på körspöet, gör samma sak. Hästen måste bli rädd för att kunna bemästra sin skräck!
Samma sak med sopsäcken, jackan, pressenningen . Fantasin sätter gränsen.
Till slut har du en häst som är trygg i din närvaro.
Horsemanship!!!!!!!
Jobba, jobba, jobba!
Undviker man däremot allt som hästeb är rädd för, då har man alltid en rädd häst!

Troligen har din häst en väldigt låg flykttröskel. Det går att jobba bort, genom att utsätta hästen för "faror" av olika slag. Detta jobb görs från marken. Skaffa en repgrimma och en 5 meters lina. Skaffa också en 5 liters plasdunk, ett körspö, en Ica kasse, en sopsäck etc etc. Det du ska göra heter "sacking out" .
Starta med att stoppa i några stenar i plastdunken, låt hästen nosa på dunken, stryk sedan hela hästen med dunken, sedan skramla med den tills hästen lugnar ner sej - beröm.
Montera ICAkassen ( Coop går också bra!) på körspöet, gör samma sak. Hästen måste bli rädd för att kunna bemästra sin skräck!
Samma sak med sopsäcken, jackan, pressenningen . Fantasin sätter gränsen.
Till slut har du en häst som är trygg i din närvaro.
Horsemanship!!!!!!!
Jobba, jobba, jobba!
Undviker man däremot allt som hästen är rädd för, då har man alltid en rädd häst!

hon är inte helt oridbar, hon kan gå jättefint och sen bara skena iväg studtals är hon som villekn normal fin häst som hällst men när hon skenar gör hon det helt utan anledning. När hon inte sticker så verkar hon tycika det är kul att bli riden och är väldgt samarbetsvillig

jag vill inte ha henne till avel ifall dett är nått fel på henne som kan gå i arv.
att sälja henne som sällskapshäst känns helt fel, känns inte som ett värdigt liv för henne.

Alla hästar har flyktbeteende, en del mer , en del mindre. Det går att lära hästen att bemästra sin skräck, - och - att lita på sin ryttare. Så det är troligen en kombination av flyktbehov och ett otydligt/ obefintligt ledarskap.

Varför skulle sällskapshäst inte kunna vara en viktig uppgift och skapa ett värdigt liv?
Jag har en, som pga en mindre skada, var oridbar redan då jag köpte honom för en billig penning.
Han är en pigg, numera äldre herre, som vet mycket väl hur mycket vi älskar honom. Han är flockledare, styr och ställer milt men bestämt och mycket användbar då det kommer nya hästar hit.
Han flyttas hit och dit mellan de olika flockarna som sällskap, under tex ridturer, så ingen häst ska behöva stå ensam långa timmar om vi tex är borta till ridhus med annan häst.
Han äter mycket mat, busar, kelas mycket med och vet sin rätt och har en pigg utstrålning. Så han verkar må bra!

Låter som en häst jag har haft en gång i tiden.....Han var världens snällaste, goaste och mysigaste e: Beach Boy :angel: ........ men något var galet, var ingen som klarade av att rida honom. Han kunde gå hur fint som helst för att sedan nästa sekund skena iväg precis som att han fick en knäpp av ngt slag. Han var kollad av vet. och av alla möjliga sorters människor o det fanns inte ett enda fysiskt fel på hästen....... Innan hästen kom till oss hade han flyttat runt en hel del och vi bestämde att det fick vara slut på flyttandet och hästens också så han fick somna in...... :cry: :cry: :cry: :cry:

men samtidigt vågar hon redan gå över presseningar, hoppa terränghinder och vanliga "läskiga hinder"
jag tror inte det är rädsla för hon är tex fullt traffiksäker och ryr sig inte ett dyfft om en traktor med skramligt släp kommer..
när hon sticker är det utan (vad jag vet) anledning... man kan vara helt ensam i ett ridhus tex. inget som låter eller nånting så bara for hon iväg

det är klart det kan vara ett värdligt liv, men jag tror inter det blir det fö rhenne, hon är ung och kry och hon tycker om att få uppgifter och att lyda hon älskar att hoppa

så här i efterhand har jag funderat på om vår häst hade epilepsi??.... jag kan inte så mkt om sådant o har aldrig hört om en häst som har haft det, men det borde väl hästar också kunna få??

va hemskt :cry:
men samtidigt känner jag samma sak, vi vet inte alls om vad hon ahr vart med om innan hon kom till sverige hon kanske har varit med om massa flyttar elelr hemska männsior... jag vill inte att hon ska behöva flytta runt runt..

ne det är ju det man inte vet *snyft*..... visst känns det grymt att vi avlivade hästen, men samtidigt hade vi inte många andra alternativ då vi lovat förra ägaren att hästen skulle slippa flytta runt mer

vi hade en schäfer en gång som hade epelepsi... men jag tror inte det är samma.. när man får epelepsi anfall kan man ju inte kontrollera sin kropp utan skakar å darrar å tuggar sig på tungan , kissar på sig etc. låter inte som om man kan skena iväg om man har epelepsi

aha ok.....ja då var det inte det då.....men ngt anfall av ngt slag iaf

nej det gjorde vi inte.....inte en sådan där "hästpratare" om det är det du menar.....jag tror inte riktigt på det där

jag tänkte testa det tror jag... jag vill verkligen lösa det här på något annat sätt än avlivning

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: Tuggben
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024