Hjälp! Snabba tips tack! (Katten kissar överallt)

Flummflicka

Trådstartare
Vi har en katt på ca 4-5 månader (hittekatt) som kissar överallt. Hon går på låda och bajsar, men kissar gör hon på kläder, i sängar, mattor mm. :(
Vi har gett henne tid, men de blir inget bättre och nu funderar familjen på att avliva henne då detta är ohållbart och hon även är lite skygg för övriga familjen (detta blir dock bättre och bättre).
Finns det något man kan göra för att försöka vänja henne av med det? Alla tips mottages tacksamt!!!

Sv: Hjälp! Snabba tips tack! (Katten kissar överallt)

Hej
Jättetråkigt när katter gör så där.:(

Har du haft henne till veterinären?

Katter som har problem med blåskatarr blir ju kissnödiga ofta och det gör ont att kissa, då kan de sätta "smärtan när de kissar" i samband med att det är "lådans fel", alltså kissar den inte där, för där gör det ont.:cry:
Urinsten kan ju också göra ont när de kissar och framkalla samma beteende.:crazy:

Så har du inte redan gjort det skulle jag börjat med en veterinärundersökning.

Lycka till
Kazam

Tack för svaret! Imoron kommer antagligen vet. Hon sa också att det kunde bero på detta så jag HOPPAs verkligen att vi försöker behandla henne för något istället för att avliva. tyvärr tror jag dock inte det är något fel på henne, hon kissar inte ofta, men när hon väl kissar är det mkt och sällan och aldrig på lådan.

Men man kan ju iafl testa.

Tack!

Om det inte är något "fel" på katten kan det funka med ett medel som heter "Feliway".Det är gjort för att lukta som ett slags hormon(trorjag)som katter utsöndrar då de gnider sig på saker.Man sprayar det där katten bruka kissa,då förlorar den lusten att kissa på det stället.Jag hade problem med min katt som löste sig när jag köpte det medlet hos min veterinär.Vet ju inte om det funkar för alla,men för mig gjorde det det :bow:

Vi hade lite problem tidigare våra katter kunde pinka när de var ganska små, dom kom på några ställen som dom tyckte var ok...jag gjorde rent med och sprayade fy spray från djuraffären varje dag på dessa ställen. Någon gång kom jag på dem när dom gjorde det då tog jag dem direkt på lådan...
Det hjälpte oss aldrig mer kiss inne!

Som tumregel ska man ha en kattlåda mer än antal katter, dvs två lådor för en katt. Katter föredrar lådor utan tak och kattströ som är lik sand. Förutom att tvättas regelbundet så bör man köpa ny låda årligen.

Spännande med sånt spray, vart köper man det???

Det är ju just det att hon har sina ställen att kissa på och det känns som man måste bryta den "vanan".

Hm... två kattlådor låter ju intressant, kanske också borde testas? De andra katterna går ut så det är enbart hon som använder den.

Nej, hon är så liten än. Vet sa att om minst 1 månad kan vi göra det. :(

Begränsa ytan hon lever på. Är badrummet av bra storlek kan det vara en bra idé att låta henne bo där. Ha ingenting mjukt på golvet. Ha så lite prylar som möjligt framme, men någonstans hon kan sova plus mat och låda. Sköter hon sig kan ni sakta men säkert utöka ytan hon får röra sig över, men var noga med att inte ha "kissvänliga" saker framme så hon frestas att falla tillbaks på gamla vanor.

Funkar inte detta bör ni ta henne till veterinär. för att undersöka om hon har tex. UVI. Är hon fysiskt frisk kan det absolut vara könsmogenhet som orsakar betéendet och då får veterinären så lov att kastrera (eller så får ni ta henne till en annan veterinär) för är alternativet avlivning måste tom. veterinären inse att kastrering är det bättre alternativet.

Vi ska nu testa behandla mot urinvägsinfektion men tvivlar på att det är det då hon aldrig kissat på lådan. Men vi ska testa, och även ha stängt till kök/tävttstuga där hon främst kissar. Sen kastrera så fort som möjligt. Så nu får vi se... men vi ska testa lite till. Kan tillägga att hon är hittekatt och har levt i skogen 2 veckor innan hon kom till oss (innan dess utehus).

Som tumregel ska man ha en kattlåda mer än antal katter, dvs två lådor för en katt. Katter föredrar lådor utan tak och kattströ som är lik sand. Förutom att tvättas regelbundet så bör man köpa ny låda årligen.

Ojdå... tur att ingen talat om det för våra katter, de är två katter på en låda, och de har kristaller i den, vilket inte är särskilt likt vanlig sand.

Skämt åsido - när vår katt var runt ett kissade hon också på fel ställen ibland, testade blomkrukor (inte uppskattat av blommorna!) och kläder, eller badrumsmattan. Sen hon blev äldre och vi kastrerade henne händer det i princip aldrig, någon gång när vi varit för långsamma med att byta sanden i lådan, men då får vi skylla oss själva.

Då har hon ju förmodligen aldrig lärt sej detta med att gå på låda.Det är ju inget en katt kan göra naturligt utan har med uppfostran att göra.
Ställ lådor därhon kissar.Lyft i henne i lådorna flera gånger per dag.
Försök att vara med när kisset kommer o lyft henne.
Kanske inte gillar att kissa i sand. Pröva lägg en tidning i en låda o se om det faler damen i smaken.
Lycka Till

Precis, anatgligen är det så. Hon går på låda och bajsar men inte kissar. Funderar på om man ska ställa en till låda med något annat kattströ i än den vi har och ser vad hon tycker om det. Precis när hon kommit till oss hade vi jord (hade ingen kattsand hemma eftersom de andra går ut) och då satt hon i bur. Då kissade hon på lådan. Undra om de skulle kunna funka... tack och lov iafl så har övriga familjen gått med på att testa ett tag till.

Att lyfta henne till lådan har jag funderat på också... dessvärre är hon rätt skygg så inte den lättaste att få tag på, om hon inte ligger och vilar/sover. Och det är bara jag som får hålla på med henne. Lite svårt då när jag inte är hemma.

TUSEN TACK för alla tips vill jag säga till alla!!!!!! :bow: :bow: :bow:
På något sätt hoppas verkligen att det ska lösa sig!

Pröva med jord eller tidningspapper o försök så gott det går visa henne lådan.
det får ju inte bli obehagligt heller

Hej,
ett effektivt tips är att blanda lite senap, stark senap i vatten och sen spruta det i rummet, på växten eller möbeln som katten kissar på. doften går bort relativt snabbt för oss, men sitter kvar jättelänge för katten.
MVH

Har haft samma problem jag med en hankatt.
Det första jag gjorde var att kastrera honom (funkade inte)
Köpa ny soffa som ingen kattägare haft (funkade inte)
Vetrinärundersökning (var inget fel)
Feliway (funkade inte)
Bytt sand (funkade inte)
Nya lådor (funkade inte)
Fyspray och annat som luktade illa (funkade inte).

:crazy:

Men det jag skulle tipsa om är endå kastrering, min lilla tjej pinkade på min systers matta några ggr men slutade när hon bidde kastrerad och har inte kissat på något mer någon gång sedan.
Släng bort det katten kissat ned, förutom att det känns mindre kul att svepa en kattkiss-pläd omkring sig, så sitter lukten endå kvar för dem, och det är långt ifrån alla katter som bryr sig om fysprayer och sådant.
Stress är en annan grej, jag förstår att en stressad och nervös katt kissar lite överallt, försök bli kompis med katten så kanske det bättrar sig, för katten jag har -han var inte hanterad alls nästan när jag fick honom men han blev väldigt kompis med mig och min syster -fast lite vild och skygg är han f.f.

Jag omplacerade min katt förövrigt, det var det enda jag kunde göra till slut (om jag inte skulle ta bort honom... men det vill man ju inte på en ung frisk fin kisse)

Lycka till :)

Han bodde i ett stall.. ett tag, äsch, det finns en annan tråd om honom, plitar inte ned allting igen :)

Okej... tur det löste sig på något sätt för er ialfl. :)

Vi har nu tagit in ytterligare en låda med annan kattsand i som är i tvättstugan där hon brukar kissa ofta. Idag (vad vi vet) verkar det som hon kissat där *peppar peppar* förutom i min brors säng en gång (till...) :( .

Vi försöker bli kompis med henne och det går... SAKTA men säkert. Mig är väl den enda hon inte är livrädd för och jag kan gosa med henne om hon redan ligger. Dock börjar hon nu komma upp i mammas och pappas säng på nätterna och dom kan då klappa på henne.

Jag hoppas verkligen det ordnar sig, hon är så otroligt fin och gosig (när man väl gått tag på henne) och de andra katterna är helt kära i henne. :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 794
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 247
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur