hjälp snabba svar

stumpan

Trådstartare
hej ska titta på en 2 årig omplaceringshund schäfer rottweiler på lördag. han ska vara snäll rolig charmig osv. han är kastrerad. vad är det jag ska kolla så jag vet att han inte har något aggresivt inom sig. är det någon som kan ge mig några råd snabbt /stumpan

Sv: hjälp snabba svar

Det är svårt. Men titta på hur han hälsar på dig. Och hur den verkar vara annars. Men det är vanskligt. Är han trygg med ägaren kan det vara svårt, plus att ägaren kan veta hur h*n ska lugna hunden inför ett möte där hunden annars kanske blir stressad eller annat. Se till att du får gå en promenad ensam med hunden, gärna så att ni träffar på vardagliga saker, cyklar som åker förbi, hundar, skrammel, folk som går ganska nära osv.
Men varför ska han omplaceras?
Är han röntgad?
Har han visat aggressiva tendenser tidigare som du vet? Reagerat kraftigt på "konstiga personer" osv.
Jag är trött, vet inte riktigt vad jag ska skriva.. Men hör dig för och studera hunden. Be att få göra mentaltest eller liknande, finns vissa ställen där de gör på blandisar också. Där kommer det att visa sig.
Var i landet bor du? Kanske kan tipsa dig, vet en här i närheten iaf.

Senast ändrad:

dom har inte tid med honom längre.ska jag lita på min känsla,har livslång erfarenhet av hundar men inte av dessa raser.finns det något speciellt man kan göra för att kolla ev agrevisetet[känns felstavat] såg ett program på animal planet igår om urballade hundar,fick väl lite frågetecken i huvudet efter det.vissa hundar känner man att man inte kan lita på, ska man lita på sin känsla där eller är det lite naivt.

Tycker du exempelvis ska prova att ta en leksak eller något liknande ifrån honom när han har den.. Akta bara så han inte biter..!! Men en sådan grej ska man ju kunna göra på en mentalt bra hund tycker jag. Vet inte riktigt annars vad man ska kolla efter.... Själv skaffade jag ju "grisen i säcken" med min omplacering! Han är jättefin i psyket o otroligt snäll så jag hade ju tur. Men han kom från en barnfamilj där barnen tyvärr blivit allergiska mot honom. Så han är ju van vid stoj o stim och allt vad barnen hittade på...

Jadu. Det är så svårt.. om du inte har tillgång till att göra något mentaltest så får du nog lita på din magkänsla.

Jag tycker att du ska kräva en prövotid på iaf 2 veckor(om du inte redan gjort det) och under den tiden kan du testa hunden i vardagliga situationer för att se om den verkar fungera. Kolla med barn, om den hittat något på marken, får du öppna munnen och ta det?Vad händer om en cykel bromsar i grus bakom eller andra plötsliga oväntade ljud? Okända människor som kanske går lite konstigt eller är stora och ryckiga i sitt kroppsspråk osv.

Känn efter ordentligt efter varningsklockor. Känner du ägarna?
Har de inte tid för att de har annat som tar upp tiden eller har de inte tid för att hunden i sig tar för mkt tid? Vad har du haft för raser innan? Finns några likheter? Varför just denna korsning? Vad vill du göra med hunden, kommer det att funka med den här individen?

Menar absolut inget illa, men det är frågor som jag tycker att man bör kunna svara på :)

Och det kan ju faktiskt vara en toppenhund också.

Ja, man ska kunna ta saker av sin egen hund men jag skulle inte kräva av min hund att okända också ska kunna göra det. Det handlar väldigt lite om hur stabil hunden är mentalt, mer om bytesförsvar.

Jag tycker att vem som helst (i princip) ska kunna ta något från min hund utan att han biter eller markerar... Vill inte att det kommer ett litet barn på besök och ska ta något från hunden och den biter!! I hemmet, åtminstone, ska jag eller någon som kommer dit på besök kunna ta en leksak från hunden utan att det blir liv i luckan.. Tycker jag iallafall! Sen beror det såklart på vad man har sin hund till.. En sällskapshund ska man definitivt kunna ta saker ifrån! En vakthund kanske det är skillnad med..

Då ser vi olika på saker och ting. Om min hund fått en sak eller ett ben så är det hundens tills dess att jag vill ha tillbaka det. Jag räknar inte med att någon annan ska kunna plocka det av hunden och kräver det inte heller. Det är ju hundens. Hade jag en hund med bytesförsvar så skulle jag plocka bort ben och leksaker vid besök. Detta både för hundens och besökets skulle. Jag ser ingen mening med att okända ska plocka saker från min hund, men det förstår inte alla besökare och då åker grejerna undan.

Bytesförsvar är rätt vanligt i många raser, bla Schäfer och Rottweiler, och kan många gånger vara önskvärt. Det är sedan upp till hundägaren att hantera detta.

Smaken är som baken! :)
Men jag förstår vad du menar.. Min hund, en schäfer, vaktar sina saker för katten och för andra hundar. Kommer det andra hundar på besök så städar jag bort hans saker så det inte blir bråk... Men vem som helst i människoskepnad kan ta hans ben eller leksaker ifrån honom. Det är inget jag tränat utan han låter oss ta sakerna ifån honom utan problem... Men skulle en tjuv komma på oväntat besök hade det inte gjort mig något om han inte släppte taget...! Men hur lär man honom det..............?

Det är just det som är problemet många gånger. Om man lär hunden att vem som helst får kliva in eller ta saker så lär hunden låta en tjuv göra det också. Dock brukar många hundar kunna göra skillnad på beteendet beroende på om ägaren är hemma eller inte. Man kan ju lära hunden att så länge jag är i närheten så släpper du in vem som helst och släpper saker till vem som helst, men inte om jag är borta.

Samma dilemma kan man se hos folk som absolut inte vill ha försvar eller liknande i sin hund och hunden får aldrig varna eller bita någon annan människa (ens om den blir angripen), men om ägaren blir påhoppad en mörk natt...då ska hunden förstå att det är dags att ta till tänderna. Tursamt nog fattar förvånansvärt många hundar det ändå.

Jag förstår precis vad du menar... Ibland vill man både ha kakan och äta den...!! Men om jag ska ta min vovve som exempel så har jag ju inte lärt honom att vem som helst får ta saker ifrån honom, han tillåter det helt enkelt. Sålänge det är en människa dvs! Kommer en annan hund fram o ska ta något ifrån honom blir han arg och säger till direkt. Men sen finns det ju dom som är tvärtemot också..

Min hund släpper också ifrån sig prylar till vem som helst, men hon har aldrig haft någon vilja att försvara sina grejer. Hon kan mopsa sig mot gamla hanen, men i övrigt är hon för feg.

Med henne har jag gjort något som många anser rent korkat. Jag har tränat upp det obefintliga bytesförsvaret till att i alla fall existera mellan henne och mig. Skitdumt om man får lyssna till en del, men jag tror inte att de fattar vad jag är ute efter. Min hund är låg och vek och feg och hon är aldrig så stolt och modig och nöjd med sig själv när hon lyckas skrämma bort självaste matte. Det är mest på lek för jag kan när som helst bryta det, men oj vilken skillnad det har gjort på hunden.

hej tack för alla svaren .har vuxit upp med karelsk björnhund och boxrar. vuxen har jag haft bearded collie en var väldigt ranghög överenergisk + en väldigt ranglåg sen blev det blandraser,för vi har haft mycket problem allergier cancer osv med dom renrasiga. inga sådana problem alls med blandisarna,blandraser med terrier.schäfer är jag väldigt förtjust i men dom har ju massa problem dom med. vill ha en stor hund pga att jag är uppvuxen med stora hundar saknat det ibland,massa skumma typer här vill ut o gå på kvällen men dom håller mig inomhus,grannen har druckit för mycket så nu har det slagit över han är både hotfull o tokig.har en liten tik 45 cm ,men hon är räddare än jag.dels vill jag ha en hund som man slipper dra med sig ut , utan har lite framåtanda ,kan träna lite..

Se till att han är veterinärundersökt under de senaste veckorna och se även till att skriva ett ordentligt kontrakt där det ingår en prövotid!

Jag skulle ALDRIG ta ifrån en okänd/annan hund än mina egna deras leksaker, finns inte ens i min vildaste fantasi!

Men då har jag en hund som du kan träna det på :D

Jag tycker att det är rätt så roligt att läsa om att ta saker från hunden, vakta matskålen, ben etc. Det känns som en helt annan värld! Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att mina hundar skulle ha något emot det. (Men jag har självklart respekt för andras hundar så klart...)

Min hund skulle absolut inte ha några som helst problem med att någon(som inte är jag eller husse ) tog hans leksak ifrån honom..

Men... Jag vill inte att andra ska lägga sig och ta den leksak som jag givit min hund.

Så den respekt har jag för andra hundar och ägare också...

Alltså jag glömde halva min mening också... Att mina hundar helt enkelt inte har sådana egenskaper. Det är därför det känns främmande. Det är det som gör att brukshundar inte lockar. Att ens idas ta sådana konflikter!!

Tja det är väl inte så att brukshundar gör så per automatik - mycket sitter i ägaren.
Personligen tycker jag småhundarna är värre - bortskämda.

Jag har sällan problem med att ta saker även från främmande hundar - jag är lite dum helt klart men reagerar instinktivt och har hittills fått tillbaka strumpor, kex o så vidare, även av tillfälligt bekantas hundar.
Syrrans golden svarade dock upp emot mig med ett riktigt fult grin när hon i koppel lyckades stoppa in huvudet i en buske o sno ägg ur ett fågelbo - jäklar vad arg jag blev när jag insåg att hon morrade och hon snopen sekunden senare - hon trodde nog att det var matte som höll i snöret(min syster är inte ranghög i sitt hem).
Mitt -Va i helvete gör du vrål åtföljt av direktkonfrontation fick henne att snabbt fälla garden.

Fullständigt idiotiskt av mig, ja - jag har provat liknande med tjur också - också det vansinnigt men den gången backade jag undan då jag insåg att det var inte resonabelt.....

Och på en frisk hund behöver man väl som ägare förhoppningsvis bara ta konfrontationen en gång

Du har redan fått svar. Men en sak jag tänker på är att han är i just den åldern som de brukar testa dominans mm. Och han är också kastrerad.
Har de haft problem med honom? Varför har de kastrerat honom? Och många hundar av den där blandningen/raser blir ju omplacerade vid 2-årsåldern. Så jag fick en liten varningslampa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 383
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?