hjälp, skotappning...

G

Gojje_00

min häst är nyskodd och nu har han gått å tappat framskon så vi tog av den andra framskon, men vore det inte bra att ta av alla skor så han inte bli konstigt belastad med skor bak och ej fram?

Sen har han gått å blivit lite varm i hovarna och gallig?:S ska tillägga att han är böjd och fd travare....

men va ska jag göra med skorna? hjälp behöver råd

Sv: hjälp, skotappning...

Varför tog du av den andra skon?
(jag ser att du svarade på det i ditt inlägg, men varför?)

Se till att få tag i en hovslagare som kan slå på dem igen.

Hästen är antagligen lite öm, kan då bli varm och gallig.

Lycka till!

ja tog av den andra skon eftersom han är hemskt innåttåad och har mycket känsliga ben för sned belastning....

Så då skulle hästen få ont i bägge benen- kanske o slita sina hovar snett? Du tänker lite fel här.

nästa gång låt den andra sitta- om den inte hänger på 3/4 o ring hovis.

du bör ´däremot inte belasta/ rida den annat är på riktigt mjukt underlag.

inget smart drag. nu får du betala för en ny framskoning troligtvis- om hovis inte har tagit semester.

Senast ändrad:

ja jag kanske formulerade detta lite fel, han har tappat skon och självklart ska jag inte rida honom, men det blir nog å ta av honom alla skor runt om och invänta hovslagaren, fick det rådet av honom ......tur hovslagare finns...

han belastar sig ändå så konstigt sliter ner skor på ca 3-4 veckor....å då är han under omskolning å vila mest....

Mkt konstigt råd.:confused:

om den dessutom sliter ner sina SKOR så fort- vad hinner hända på en vecka med hoven:eek:

han ska från och med imorgon gå på stort sommarbete och så kommer hovis till veckan....vila blir det på mjukt underlag, med massor av gräs å kompisar....

Ni har väl fått mkt regn- mjuk mark.
här dunkar det när hästarna går:crazy:

vad hjälper det att du tar av den andra skon för??

din hovslagare ger konstiga råd må jag säga..

Hoppas det går bra för dig och din häst:)

ja jag kanske formulerade detta lite fel, han har tappat skon och självklart ska jag inte rida honom, men det blir nog å ta av honom alla skor runt om och invänta hovslagaren, fick det rådet av honom ......tur hovslagare finns...

Tur att hovslagare finns???? Vilken hovslagare rekomenderar att man på en nyskodd häst tar av dom skorna som sitter kvar??? Vilken hovslagare tycker det är bättre att slå på fyra skor i stället för en???

Ja ja har man inte jobb så skaffar man sig merarbete. Undra hur ömfotad denna nyskodda individ hinner bli innan "hovslagaren" kommer ut med tanke på att den verkar slita ner skor på 3-4 veckor och undrar hur snett den hinner slita ner sina nyverkade hovar utan skor på 3-4 dagar.

Ja det va lite så jag mena. Jag hade aldrig tagit av den andra, det "sliter" ju mer på hoven och den sne sliter sig fortare då också om den nu redan är "fel" på den(innåttåad)

ja nu är hans skodd igen......skönt....fräscha dojjor...å ett stort sommarbete som väntar.....

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 805
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka