Hjälp.. skoproblem!!!

R

reykurboy

Funderar på en sak.. Min häst har problem med strålbensbursan, har varit felskodd en längre tid :(
Nu har ja dock fått tag i världens bästa hovslagare som sätt på skor med brytpunkten längre bak å tvärtå.
Han blev skodd igår å ja tycker redan att han e bättre..
Nu funderar ja på hur lång tid brukar det ta innan hästen blir smärtfri när den haft ont????

Det beror väll lite på hur ont han haft.Men allt från några dagar till några veckor skulle jag tippa på.
E han varm i hoven/arna.?puls?

Nej, det är han inte. Det var mest att ja undrade när man ska börja se en förändring.. För ja tyckte att han såg mycket bättre ut efter bara en dag. När han stod på stallgången stod han inte framför sig med fötterna aom han gjort, utan såg mycket nöjdare ut!

Vid problem med strålbensbursan är rätt skoning extra viktig. Med en kortare tå och högra trakt så minskar man djupa böjsenans tryck mot bursan och då minskar ju smärtan direkt.
Sen kan man dessutom, om man vill, svetsa på en "spång" som täcker strålens mellersta tredjedel för att minska trycket utifrån mot strålben och -bursa.
Här är en skiss på en sådan sko (oj, vad tjusig skissen inte är - jag har gjort den själv... :p):
ultunasko.gif

Han hade en sådan sko som du ritat..(jo, din sko va jättefin ;)) Men den hjälpte inte så mycket, den han har nu verkar va kanon för honom.. Efter inte ens en vecka är han nästan helt haltfri :) Man kan riktigt se att han e nöjd!

Sv: Hjälp.. skoproblem!!!

Berätta gärna mer om vad det är för sko du har använt...jag ha samma problem.
Kan man även använda PG-skor för att minska trycket på strålbensbursan?

å andra sidan så ÖKAR trycket på bursan ju högre/brantare vinkel hästen har i kotan. jätteenkelt att se på en genomskuren kotled.

När ni skriver "probleem med bursan" Exakt vad syftar ni på? Vad för problem?
Undrar en hovis. Det är lite vagt förklarat...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama