hjälp skakande häst....

M

MartinaN

Hej! Min kompis fick ett samtal i från våran stallägare att hästen hade stått ute i hagen och skakat. Dom tog in hästen och han var varm under täcket. Men han vill inte äta något nu...någon som har vart med om nå liknande??
Min kompis är på väg ut till sin häst för att ta temp osv...

Sv: hjälp skakande häst....

Hej! Min kompis fick ett samtal i från våran stallägare att hästen hade stått ute i hagen och skakat. Dom tog in hästen och han var varm under täcket. Men han vill inte äta något nu...någon som har vart med om nå liknande??
Min kompis är på väg ut till sin häst för att ta temp osv...

japp det har jag varit med om! min häst var mkt sjuk i vintras och pendlade mellan skyhög temp(41,5) och jätte låg(34,0).:eek:

När ja kom till stallet efter att ha varit inne på labbet med blodproverna så stod han å skakade som en tok å då hade han 34 i temp..testade 4 ggr för att vara säker å det visade samma. så det var bara att åka i ilfart med 6 tjocka täcken på, ner till isoleringsbox på helsingborgs djursjukhus där han fick stå i en vecka med dropp. :cry:
Han är idag frisk utan några som helst men, men jag har nog aldrig någonsin varit så rädd i hela mitt liv som jag var under den timman som det tog att köra till hbg..kan tillägga att det var typ årets sämsta väder den dagen med..halka å snöstorm..:crazy::cool:

vill inte skrämma upp dig..det är säkert ingen fara:)

lyckatillkramar:laugh:

Hej! Kan berätta att ägaren har varit i kontakt med veterinär som trodde att det kunde vara en reaktion från boutolism sprutan som han fick igår...så det är bara att avvakta lite.

Min ett-åring fick ehrlichias i somras, då steg febern väldigt snabbt under kort tid. Hon hade frossa och skakade kraftigt ända tills feberns stabiliserade sig.

I dessa djurplågartider-övergrepp/perforation ???

Vetrinären skrev ut metacam då hästen var svullen och stel i halsen. Och han förflyttade sig som en finlandsfärja, kunde inte böja halsen alls. Nu mår han mycket bättre och kan röra halsen mera. Tänk vad ett litet stick på halsen kan orsaka...troligtvis har nålen träffat nån nerv med en inflammation som följd.

Så reagerade min förra häst på vanliga vaccinationer med... jag höll på att dö när jag såg det första gången, hon såg ut som hon skulle dö...

Vad skönt att han blev bättre!

Hej allihopa, det var min stackare som mådde så dåligt som TS pratar om...vi står ju i samma stall ;) Han mår fin fint nu har fått metacam i 5dgr, man kunde väl jämföra det med att sj ha nackspärr kan jag antaga, men man blev ju livrädd när stallägaren ringde man hann ju tänka igenom hela registret och vad man skulle köpa för häst härnäst osv...usch och att han aldrig varit dålig förut jag har en liten stålhäst *peppar peppar* Tack för era åsikter och tankar...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar