Hjälp, skadad gråsparv!

gul_zebra

Trådstartare
Några ungar kom för en stund sen med en gråsparvshona, en av årets ungar antar jag (full fjäderdräkt men väldigt liten och kan inte flyga, möjligtvis att stjärtfjädrarna inte är fullt klara än? Såg lite korta ut).

För tillfället sitter hon i en övertäckt fågelbur med ett par pinnar och en handduk under sig ifall hon ramlar ner. Valpmat att mata med ska köpas hem men hon ska få vara ifred och lugna ner sig tills imorrn. Hon hade ett blödande sår (attackerad av katt enligt ungarna) som gjorts rent och smörjts med Helosan.

Jag må ha tagit hand om en liten hög med fåglar förut och lyckats med åtminstone en men tillräcklig kunskap för att ta hand om henne har jag definitivt inte och jag har inte lyckats hitta någon som kan ta vilda djur förut så då tänkte jag höra med er - vet ni vart hon kan lämnas där hon kommer skötas om? Helst inom Dalarna då, men utanför Dalarna vore också bra så kan jag ju alltid försöka tjata lite på papps om skjuts.
Visst finns väl någon här som har utbildning och tillstånd för det om jag minns rätt?
Kanske har någon kunnig lite tips?

Sv: Hjälp, skadad gråsparv!

My mistake, vuxen hona (vad fan, årets ungar har väl inte ens kommit än... :angel: :o)

Släppte ut henne för en stund sen, hur pigg och kry som helst. Passande nog fick hon heta Pippi förresten :D

Knäppte ett par bilder precis innan utsläppet:

DSC01235.jpg

DSC01239.jpg

Vad söt hon va! :)
Men som du sa, stjärtfjadrarna... Vad korta!

Det ska finnas en tjej utanför Avesta som har tillstånd att ta hand om skadade djur, tror t o m att hon hämtar ibland... Har inte telefonnumret, kan stå i telefonkatalogen. Lycka till!!!

Ok.

Mailade djurskyddsmyndigheten igår iaf och fick veta att det finns en i Grängesberg också. Var lite närmare så :)

Årets ungar finns! Vi har hela lagårn full med flygfärdiga små pippisar! (Kall lösdrift)

Ah så de har kommit ändå! Jag ska nog sluta tro på vad mamms säger :D

När kom ungarna i år egentligen? När var det häckning och när började de bli utflugna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka