Hjälp, ska mitt sto ha föl???

Vinnibruna

Trådstartare
Jag köpte ett shettissto i april i år. Nu har det hänt nåt med hennes mage på senaste veckan: den har växt ut som en liten hängmage exakt på mitten, ser ut som en liten gravidkula tycker jag (jag kan inget om hästavel). Man kan också mjölka henne, mjölken bara sprutar ut när man drar i spenarna...
Hon är inte tjock annars, ej heller smal, utan lagom över rygg och rumpa, hals etc. Vi köpte henne till ridning för våra minsta barn.
Kan hon vara med föl?
Ni som kan detta med avel, har ston mjölk i juvret trots att de inte haft föl på länge?
Växer magen verkligen nedåt? (Trodde det var åt sidorna...)
Hoppas på svar från er erfarna!

Sv: Hjälp, ska mitt sto ha föl???

Det låter ju onekligen underligt.Har hon haft föl vid sidan i vinter? Jag tycker att du ska ta ut en veterinär och kolla för säkerhets skull.Är ju viktigt att man vet om man ska vaka.Det kan hända mycket på en fölning,många saker som kan gå fel.

Det låter inte bättre än att ni skall få en liten, bästa vore om någon med erfarenhet på förlossningar finge ta en koll och ev övervaka stoet.
Beroende på vart du bor, men om det är i närheten av mig är du välkommen jag ger dig en hjälpande hand, har fjordhästuppfödning själv och är van att vaka över smått.

Nej, hon har inte haft något föl på länge. Måste ringa säljaren nu genast och kolla om de försökt få henne betäckt!

Eeeh, jag bor i Västerbotten så det är nog lite för långt för dig från Skövde, men tack för erbjudandet om hjälp iaf! :)

Ja, nu har jag pratat med säljaren. Det var visst inte så jättelänge sen hon hade föl: sommaren 2007. Kan de ha mjölk kvar i två år efteråt?

De har inte försökt få henne betäckt och hon har inte träffat någon hingst.

Hon har gått med sin dotter och dotterns hingstföl (född sommaren 2008). Fölet kastrerades i vintras. Kan det vara han? Inte kan väl småfölisar betäcka??? När blir egentligen shettishingstar könsmogna?

Vad tror ni som är avelserfarna? Please, help!

de kan ha kvar mjölk - fråga säljaren ifall hingstfölet möjligen har diat på sin mormor också...

hingstföl kan bli fertila från ca 8 månaders ålder, men der kan variera väldigt.

Vårat sto blev dräktig med sin son som var 10 månader. I vårt fall sprutade vi henne eftersom jag inte ville ha den här avkomman. I ditt fall så har nog det gått lite för lång tid för att göra något åt saken, om hon nu är dräktig ?
Med tanke på att magen har börjat växa ,efter vad du beskriver det.

Kan du inte låten göra ett ultraljud för att vara på den säkra sidan? :)

Ojsan de låter inte bra :P .. Ring vet och se till så du får henne kollad :O :P

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 608
  • Låst
Avel Hästen jag har hemma på prov hade satt juver idag när jag tog in henne:eek: Hon har vad jag trodde varit brunstig då hon de senaste...
18 19 20
Svar
393
· Visningar
49 098
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 976
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka