Jag kan ju ge mina åsikter om detta...alltid bra att höra från flera!!
Jag har en säkerhetsväst Beta nivå 3, dvs den högsta säkerhetsgraden. När jag tittade på säkerhetsvästar så skiljde det inte så mycket i pris på den nivån och beta 2 nivån så jag tog den där man fick mest för pengarna.
När jag skulle köpa västen tog jag hjälp av de som jobbade i butiken, de hjälpte mig att spänna in den och lät mig provsitta både dressyr och hoppsadel för att känna efter så att inte bakstycket, dvs det som skyddar svanskotan inte är för långt och stöter i sadeln.
Det är lite knöligt och känns klumpigt i början, men allteftersom man använder den så "svettas man" som tidigare nämt in den och den antar kroppsformen. Numera känner jag den inte ens när den sitter på. Mkt viktigt att enbart ha en tunn tröja under och sedan ta resten av kläderna utanpå för att uppnå bästa resultat.
Det finns säkert flera märken som är bra, huvudsaken är att den sitter bra på just dig, vi ser ju alla olika ut.
Ett annats tips för att känna så att du har rätt storlek är att du ska kunna sträcka armarna rakt framåt utan att du slår i västen på insidan av armarna, du skall även kunna rida i fältsits/hoppa, testa detta genom att sätta dig på en låg stol, böja överlivet framåt och samtidigt titta framåt, västen ska då inte slå emot bak i nacken!
Förvara inte västen i starkt solljus eller minusgrader eftersom skyddaplattorna tar stryk av detta. De kan smälta i starkt solsken och frysa sönder om det är kallt.
Om du ramlat av på ett sådant sätt att skyddsvästen tagit allvarlig skada, ex brytits av i någon del, rivits sönder osv så ska den bytas ut.
Hoppas det inte rörde till det ännu mera för dig!!
//Malin