Hjälp :( Ska jag låta medryttaren tävla första tävlingen?

Sv: Hjälp :( Ska jag låta medryttaren tävla första tävlingen?

Det hade varit väldigt snällt av dig om din kompis fick tävla på din häst medans du är borta men samtidigt tycker jag inte hon kan kräva att få tävla. Det är din häst och du som bestämmer, faktiskt.

Hade det varit jag hade jag nog inte låtit min medryttare tävla, den här gången, men absolut att hen skulle få tävla någon annan gång. Om inte annat för att jag först vill se hur min häst reagerar på en tävlingsplats innan jag låter någon annan utsättas för det.

Det hade varit väldigt snällt av dig om din kompis fick tävla på din häst medans du är borta men samtidigt tycker jag inte hon kan kräva att få tävla. Det är din häst och du som bestämmer, faktiskt.

Hade det varit jag hade jag nog inte låtit min medryttare tävla, den här gången, men absolut att hen skulle få tävla någon annan gång. Om inte annat för att jag först vill se hur min häst reagerar på en tävlingsplats innan jag låter någon annan utsättas för det.

Hon har bara frågat om hon får tävla och jag vet att hon accepterar beslutet. Hästen är inte en unghäst så han är vab vid tävlingsplstser, dessutom hålles tävlingarna i vårat ridhus.

Jag kan tycka att detta är lite "löjligt" samtidigt som du ju absolut inte ska göra ngt som inte känns OK - det är ju din häst.
Men, jag antar att häsen är lite äldre rutinerad? Hade det varit en unghästs första tävling då hade jag nog velat rida själv (om det inte var någon som jag visst skulle göra ett bättre jobb). Men nu är väl detta en häst som har tävlat förrut? Och då kommer ju ER första tävling ändå bli ER första tävling. Hästen kommer inte genomgå någon sorts känslomässig kris, jag lovar ;) Men jag kan även förstå ditt tänk och om du bestämmer dig för att du inte vill så ska kompisen respektera det.

Däremot förstår jag inte alls varför det skulle vara så hemskt om det råkade gå bra? Du har en medryttare som rider hästen bra (kanske till och med bättre än du?) och det ska du vara glad för! Bra ryttare växer inte på träd! Och om dinhäst rids av någon som rider bra är det ju inte bara possitivt för hästen utan även för dig eftersom det säkerligen kommer leda till en bättre häst! Så det här "H'n får inte vara bättre än mig"-tänket tycker jag faktiskt du borde ta och växa upp ifrån.

Så summan av kardemumman: Hade jag varit i samma sits hade jag nog låtit medryttaren tävla - hästen kommer inte att bry sig, du kommer överleva och det kommer fler tävlingar! Förhoppningsvis går det även bra och då är det ju bara att jubla och var stolt :)

Ja, förstår ditt tänk och det är ju vad jag gör också. :)

Jag tycker att du ska tävla din ponny själv.
Det är din ponny och det är skillnad på att vara ägare och att vara medryttare (inte minst ekonomiskt...).
Det borde nog din kompis också förstå.Som ägare har man vissa rättigheter som man som medryttare inte har.Och skyldigheter med för den delen.
Jag tycker det är OERHÖRT oförskämt av kompisens tränare att föreslå att din kompis ska rida DIN ponny på en tävling.Gick det verkligen till så,undrar jag?Det har satt dig i en onödig jobbig sits.Fråga tränaren om inte den har en ponny att låna ut om h*n tycker att det är en så himla bra ide´ ;)
Följ ditt hjärta som säger att du vill tävla själv.Det tycker jag är självklart.
Man håller inte häst för andras behov.Skillnad vore om du hade tyckt det vore ok att ngn annan tävlade,eller om du inte ens var intresserad av att tävla.Men nu är det ju inte så.

Jag tycker att du ska tävla din ponny själv.
Det är din ponny och det är skillnad på att vara ägare och att vara medryttare (inte minst ekonomiskt...).
Det borde nog din kompis också förstå.Som ägare har man vissa rättigheter som man som medryttare inte har.Och skyldigheter med för den delen.
Jag tycker det är OERHÖRT oförskämt av kompisens tränare att föreslå att din kompis ska rida DIN ponny på en tävling.Gick det verkligen till så,undrar jag?Det har satt dig i en onödig jobbig sits.Fråga tränaren om inte den har en ponny att låna ut om h*n tycker att det är en så himla bra ide´ ;)
Följ ditt hjärta som säger att du vill tävla själv.Det tycker jag är självklart.
Man håller inte häst för andras behov.Skillnad vore om du hade tyckt det vore ok att ngn annan tävlade,eller om du inte ens var intresserad av att tävla.Men nu är det ju inte så.

Jo, såhär tänkte jag också tidigare, och jag håller med om att det kändes lite fel att tränaren ihärdigt föreslagit att min kompis skulle starta :cool: men nu har jag valt att låta min kompis rida ändå, mest för att det kändes rätt. Och hon blev jätteglad så det känns bra att göra något snällt. Förmodligen kommer det här dessutom vara enda chansen för henne att tävla. När jag blir bättre och inför nästa säsong kommer jag vara taggad att själv ge mig ut på tävlingsbanan! :D

tycker du ska tävla hästen själv. förstår hur du känner. Det är din häst och hon måste anpassa sig. man vill gärna göra sånt med sin egna häst innan någon annan gör de :)

När jag skaffade en "medis" till min vackra och bästaste så talade jag klart och tydligt om att "Du får fan inte rida henne bättre än mig" så det har medis låtit bli med :p.

Jag tycker det är stort och moget av dig att, inte bara känna och erkänna de här känslorna, utan också bearbeta och lämna dem bakom dig. Jag tror att du kommer vara riktigt glad över det här beslutet hur det än går för din ponny och kompis. Du har gjort din kompis glad och det kostar dig ju egentligen ingenting. DIN första tävlingsstart med ponnyn kan ju ingen ta ifrån dig.

// Jimma som är tacksam över sin tålmodiga medis.:bow:

Det är nog dumt att ha sin kompis som medryttare om såna här situationer uppstår. Man vill inte gärna bli ovän med sin kompis men samtidigt vill man bestämma över sin egen häst. Vissa människor har lättare att acceptera det, andra svårare.

Jag tycker du ska sätta dig ner o fundera på detta riktigt noga. Jag hade troligen själv blivit avundsjuk om det skulle gå riktigt bra men samtidigt bevisar ju det att även din häst är duktig och det är ju inte bara medryttaren som har åstadkommit. Fundera över det, låt ingen annan bestämma det åt dig så ska du se att du kommer fram till något bra :)

Jo, såhär tänkte jag också tidigare, och jag håller med om att det kändes lite fel att tränaren ihärdigt föreslagit att min kompis skulle starta :cool: men nu har jag valt att låta min kompis rida ändå, mest för att det kändes rätt. Och hon blev jätteglad så det känns bra att göra något snällt. Förmodligen kommer det här dessutom vara enda chansen för henne att tävla. När jag blir bättre och inför nästa säsong kommer jag vara taggad att själv ge mig ut på tävlingsbanan! :D

Det tycker jag var storsint o fint av dig. Lycka till.

Jag tycker också att det var fint gjort av dig! :bump::bow: Ibland får man anstränga sig för att komma över sina svarta känslor, och när man gör det brukar det kännas så BRA! Om de skulle vinna kommer du också få lite av äran - det är ju din häst! :)

Håller med, jag skulle vara jättestolt om nån ville rida min häst på tävling.

Melrose: .......och så kommer du tillbaka och berättar hur det gick!!! Lycka till. Glöm inte att komma överens om ev rosett eller plakett ska gå till häst eller ryttare!

Melrose: .......och så kommer du tillbaka och berättar hur det gick!!! Lycka till. Glöm inte att komma överens om ev rosett eller plakett ska gå till häst eller ryttare!

Jag lovar! :) tack för påminnelsen, för mig så får hon alla eventuella priser och rosetter när det är hon som tävlar! Det känns mest rätt!

Jag har flera "överåriga" bekanta som har yngre ryttare som tävlar deras ponnisar. Det vanligaste är att ryttaren får rosetter / priser och hästen ev plaketter (som placeras på boxdörren - skryt, skryt :)).

Jag tycker det var riktigt storsint av dig. :)
Tror även att det beslutet du nu har tagit har fått dig att växa som person och det är väldigt värdefullt i sig.
Hör av dig om hur det gick!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka