Sv: Hjälp, ska jag köpa sadeln?
För att säga något om storlek så kan jag tänka mig en bred häst behöver full quaterbom, en mkt bred häst troligen xfull quaterbom.
Sen finns det visst sadlar speciellt för kallblod, draft, har jag sett, och haflinger.
Storlekarna kan dock variera från märke till märke och modell till modell så vill man vara helt säker måste man såklart prova sadeln
Jag är själv relativ novis på detta med just westernsadlar så vilket märke som är ok av en billigare variant vet jag inte.
Jag tror dock att tex Double C kan vara ok, även Dakota ( om det nu är en billigare vet jag ej ), Pools.....
Vissa tycker Simco är helt ok men det verkar råda delade meningar om det
Det finns ju oxå syntet sadlar, Abetta ska visst vara ett ok märke där om jag förstått det rätt.
Sen beror det ju på vad man menar med budget/billigare.....
Själv funderade jag ett tag på att köpa en budget variant till 2 åringen eftersom han växer och inte kommer kunna ha en sadel så länge.
Men jag har faktiskt inte hittat någon jag tycker skulle fungera.....
Det är svårt att hitta sadel tycker jag, är det inte en sak så är det en annan men jag är nog lite kräsen och vill ha det jag vill ha, inte bara köpa något så länge.....
Kanske jag är lite feg oxå, vågar inte skicka efter eller köpa om jag inte tror den verkligen passar hästen eller min plånbok.