Hjälp, ska jag köpa sadeln?

trailtokan

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig med ett sadelproblem? Jag är i snabbt behov av en westernsadel till en mycket bred häst (ardenner/NSV). Pengar finns det dock inte så mycket av så jag funderar på "Trail QC" från H**ks. Det stod att den finns i "extra vid" bom. Vad menas med det? 7 tum? 8 tum? Är den något att ha? Jag fritidsrider bara. Den ska alltså inte användas särskilt hårt. Är det någon idé att skicka efter den? // Mackan.

Sv: Hjälp, ska jag köpa sadeln?

Jag har en quarter som jag letar sadel till.
Hon är av den bredare varianten men inte så platt bred som jag kan tänka mig din häst skulle kunna vara.

En QC Trail från Hööks tror jag tyvärr inte alls kommer passa din häst.......måhända det står extra vid men jag kan tänka mig det på sin häjd motsvarar 6½-7" faktiskt.

För de pengarna , ca 4500, borde du kunne hitta en bättre begagnad men har du möjlgihet att lägga till, vänta nån månad kanske och lägga till lite mer så ökar möjligheterna stort.

Lycka till :)

Köp en begagnad sadel istället, då får du mycket mer för pengarna. Dom billigare westernsadlarna är oftast skräp och ska inte få ligga på en hästrygg. Dom är ofta stenhårda att rida i också

*kl*

Snor tråden lite då jag själv är på jakt efter sadel till bred häst.
Ni skriver begagnat av bra märke är det bästa för en tunn plånbok.
Men vilket/vilka märken rekommenderas för en novis som mig :D
Kollar runt lite på nätet, men storlekarna säger mig inte mycket.

För att säga något om storlek så kan jag tänka mig en bred häst behöver full quaterbom, en mkt bred häst troligen xfull quaterbom.

Sen finns det visst sadlar speciellt för kallblod, draft, har jag sett, och haflinger.

Storlekarna kan dock variera från märke till märke och modell till modell så vill man vara helt säker måste man såklart prova sadeln :)

Jag är själv relativ novis på detta med just westernsadlar så vilket märke som är ok av en billigare variant vet jag inte.

Jag tror dock att tex Double C kan vara ok, även Dakota ( om det nu är en billigare vet jag ej ), Pools.....
Vissa tycker Simco är helt ok men det verkar råda delade meningar om det :grin:

Det finns ju oxå syntet sadlar, Abetta ska visst vara ett ok märke där om jag förstått det rätt.

Sen beror det ju på vad man menar med budget/billigare.....

Själv funderade jag ett tag på att köpa en budget variant till 2 åringen eftersom han växer och inte kommer kunna ha en sadel så länge.
Men jag har faktiskt inte hittat någon jag tycker skulle fungera.....

Det är svårt att hitta sadel tycker jag, är det inte en sak så är det en annan men jag är nog lite kräsen och vill ha det jag vill ha, inte bara köpa något så länge.....:o
Kanske jag är lite feg oxå, vågar inte skicka efter eller köpa om jag inte tror den verkligen passar hästen eller min plånbok.

Tumbelweed har en syntetsadeln som skulle vara rätt bra, dom är ju inte så dyra. Ring och prata med dom :laugh:

Hittade idag en Continental sadel till en tjejj kompis för 3800:- 7 år gammal, välanvänd men HELT OK... så visst går det att göra märkes fynd.. man får ligga som gäddan i vassen... ;)

Hej och tack för de goda råden, vill jag säga till alla som svarat! Jag kommer inte skicka efter H**ks-sadeln. Jag kommer försöka hitta en begagnad istället. Man vill ju inte att ens "lilla" älskling (850 kg) ska ha en dålig sadel som kanske inte är så skön att bära. //M

Måste varit den sadeln jag "köpte" men som hon helt plötsligt budade ut ist..? :mad:

Förlåt för trådkap.. :o

Ett tips från en kallblodsägare till en annan. Tänk på att sadeln inte får vara för lång. Kallblod har generellt sätt rätt så korta ryggar. Något som jag kom att upptäcka i samband med sadelköp var att mitt kallblod har en tydlig manke men i övrigt rätt så rak rygg. Det kan också skapa problem. Det kan vara bra (rent skönhetsmässigt) att sadeln har en lite längre klänning då den annars kan se ut som en shire som bär en shettissadel. :P Detta kan även bara bra för att få bakdelen av sadeln att ligga still. hmm.. det var nog det jag kom på nu. Själv har jag en "Trail QC" från h**ks, dock har den två tidigare ägare och är vad jag förstår någon special edition för den kostade 7000. Ligger som en smäck just nu iaf. :)

Är själv i "sadel-letar-tagen" men har inte en egen häst utan bara en på foder.
Hörde på omvägar att "det stora hästvaruhuset" i tingsryd har en bra sadel!
Ligger bra men har sämre kvalité på lädret, men håller man bara efter den tror jag nog inte det är några större bekymmer tror det är den "chattanooga" men jag ska kolla med expertisen och kolla på den först.. den låg på ca 2700 om jag inte minns helt galet.

Sist jag var där hade de en Bob Loomis sadel som jag provsatt :love:
Ville inte stiga av men förmodligen så kommer väl unghästaskrället ;) inte kunna ha en sån när det blir dags för sadelköp.:crazy:

Oh, kan inte du meddela vad 'experten' sa om den? Jag har själv kollat lite på den men kan inte så mkt...

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 669
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
G
Utrustning Behöver akut hjälp om vad jag ska göra med sadel till min lilla pålle!! :confused: Håller på att sätta igång honom efter en skada...
Svar
9
· Visningar
1 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka