Hjälp!!! "Sjuk häst!!"

H

hasselby

Ja vad ska jag göra!! Vad ska jag ta mig till???
Köpte min häst gör ett och ett halft år sedan.. Då var han tre. Började rida lite på honom det gick as bra. Ett par månader senare blev han halt. Vet kom och visst det var bara en hovböld. Så det var ju ganska lätt fixat. Trodde jag han vart ju aldrig helt ren någongång.. Så in till vet, dom hittade inget på röntgen utan trodde att det ev var en ytterst liten spricka i hovbenet. Så på med ringsko och en himla massa jobb och tillbaka till vet efter ett par veckor.. Men då var det en ny vet och han hittade ingen spricka utan drog fram en hovböld.. Box vila i två veckor sedan fram och tillbaka till vet och hovslagare för olika spec skor gips lim osv... Hovbölden vart ok ¨å jag kunde börja rida.. Och hästen vart lite gladare. Och nu ett par månader senare ja då var det dags för hovledsinflamation på båda benen!!! Och konvalicent igen då!! Jag har liksom aldrig hunnit sätta igång denna häst.. Folk tycker jag ska göra mig av med honom.. Men nu e vi ju liksom bästa vänner.. Men samtidigt tycker jag så himla synd om honom att inte ens få komma ut i en vanlig hage.. Vad ska jag göra?? Några tips på att aktivera en skadad häst???

Sv: Hjälp!!! "Sjuk häst!!"

Det kanske är mkt jobb men jag tror att han skulle bli glad över en utebox om han är så ok att han kan vistas i en sån. Sen kan du alltid stoppa in morötter och kolrötter i håligheter i väggen (om ni har några) för att håla honom sysselsatt. Grenar att gnaga på kan också bidra till sysselsättning. Hoppas verkligen att han blir bra.

Låter verkligen knepigt! Är han genomgången för övrigt, mun, tänder, massör, kiropraktor? Utprovad utrustning?

Kan du tänka dig att han har något rent kroppsligt "emot" sig, tex. väldigt överbyggd, hänger i knäna eller ngt. annat?

Hoppas han blir frisk snart!

Rent kroppsligt e han super fin och väldigt lätt i typen.. Och olika vet har kollat allt.. Så han e hel o fin..

Och utrustnig har jag knappt behövt andvänt:angel:

Jag förstår precis hur det känns. Jag hade min ponny såld i ett år men tog tillbaka honom ett år senare pga av oseriösa ägare som inte var nöjda med honom. Han hade börjat stanna på hinder osv. Jag bad dom kolla upp honom och se om det var något fel med honom. Trots detta så tog jag hem honom med veterinärsbesiktning före för säkerhetens skull.
Samma dag som jag fick hem honom så hostade han. Sen denna dagen har han varit sjuk. Från den första November. Det visade sig att han har haft en förskylning som har legat långt ner i lungorna som dom antagligen har ignorerat och tränat och tävlat endå. Klart som f*n att han stannar på hindrerna?! han orkar ju inte.. Det visade sig också att han hade stått en månad innan jag köpte honom och då hade det tydligen inte gett något utslag på veterinärsbesiktningen. När jag satte igång honom blev det bara värre och värre. Nu ska vi på återbesök till Mälarkliniken på måndag så får vi se hur allt slutar. Antagligen kommer han inte att kunna andvändas som vanligt mer.. Det finns idioter i alla kategorier..

Jag tror att det viktigaste är att gå igenom hästen ordentligt. INNAN man köper den. kosta vad de kostar vill. Jag har lärt mig min läxa.
Men jag förstår om det känns svårt att bara "göra sig av" med hästen. Det blir ju som en vän.. Hoppas allt ordnar sig!

Berätta gärna hur det går efter vet besöket? Kul att veta...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka