Hjälp...sjuk bästa vän...

M

Mos410

Jag har en shettis som jag haft i 13 år nu vi har växt upp tillsammans. Jag va 5 år och han 6 mån när vi träffades för första gången.

En sväng i höstas blev han riktigt tun och åt dåligt, han blev bättre igen. Nu för ett tag sedan magrade han igen och ville inte äta sitt hö (äter gärna allt annat) nu har aptiten kommit tillbaka och han har gått up lite i vikt (lite tunn än). Men han är fortfarande lite deppig (dock bättre) men han hostar i mellan åt och flankerna rör sig ganska mkt. dock äter, dricker och skiter han som vanligt. Det kommer en veterinär på måndag och kollar på honom... men jag är så orolig... någon som har en ide om vad det kan vara?
Jag tycker inte att han andas konstigt.

Sv: Hjälp...sjuk bästa vän...

rör sig flankerna ganska mkt. när han andas så är det antagligen så att han bukandas.

det i kombination med hosta och sämre allmäntillstånd kan vara bronkit. se över närmiljön och fodret, blöt ev kraftfoder, ger du hö så skölj igenom det med rikligt med vatten innan fodring, gå då helst över till silage, har du dammigt strö så se över det med, sopa aldrig när hästen är inne, stänk gärna lite vatten på stallgången när du sopat klart - det binder ev. damm, se till att det är väl ventilerat i stallet, ev. pröva lösdrift. mycket utevistelse och lagom med motion.

pröva gärna den tinkturen som många här inne tipsar om med timjan, anis och lakritsrot. det har gjort ponnyn här helt syntomfri och hon har inte behövt dom traditionella medicinerna i vinter (i kombination med lösdrift och silage, hon kan inte vara stallad eller äta ens vattnat hö utan att bli dålig.)

Nu för ett tag sedan magrade han igen och ville inte äta sitt hö (äter gärna allt annat) nu har aptiten kommit tillbaka och han har gått up lite i vikt (lite tunn än).

Jag kan tänka mig bronkit och att det är något fel på höet eftersom han undvek det.

Annars kan jag tänka mig tandfel men det låter minst troligt..

rör sig flankerna ganska mkt. när han andas så är det antagligen så att han bukandas.

det i kombination med hosta och sämre allmäntillstånd kan vara bronkit. se över närmiljön och fodret, blöt ev kraftfoder, ger du hö så skölj igenom det med rikligt med vatten innan fodring, gå då helst över till silage, har du dammigt strö så se över det med, sopa aldrig när hästen är inne, stänk gärna lite vatten på stallgången när du sopat klart - det binder ev. damm, se till att det är väl ventilerat i stallet, ev. pröva lösdrift. mycket utevistelse och lagom med motion.

pröva gärna den tinkturen som många här inne tipsar om med timjan, anis och lakritsrot. det har gjort ponnyn här helt syntomfri och hon har inte behövt dom traditionella medicinerna i vinter (i kombination med lösdrift och silage, hon kan inte vara stallad eller äta ens vattnat hö utan att bli dålig.)

Tack ja, min faster sa att hon va orolig om det kunde vara kvickdrag och jag blev så orolig att jag höll på att krypa ur skinnet.
Men bronkit är möjligt,,,då han har lätt damm allergi. Han står i lösdrift utan dammit matrial. Vi vattnar oftast höet. Så han får mkt utevistelse och körs. jag tycker inte att han andra konstigt utan ibland rör sig flankerna endå eller vad man ska säga. är det kvickdrag så måste dom ju ta två andetag i ett och det tycker jag itne han gör.
Ska prova det "ört-tipset" efter att vet. varit ute. Tack så jätte mkt för svar...

Jag kan tänka mig bronkit och att det är något fel på höet eftersom han undvek det.

Annars kan jag tänka mig tandfel men det låter minst troligt..

Jag vet inte. det har varit olika hö levrantörer båda gångerna så det är ju inte samma hö och de andra hästarna äter det utan tvekan. vi har varit med om någon möglig bal men den bränns och alla balar som ges kollas Noga...

VI har haft ut en häst-tandläkare som kollat tänderna på honom och mitt varmblod och dom är det inge fel på...

låter jag hemsk om jag säger att jag nästan hoppas att det är bronkit och inget allvarligare (det är alvarligt jag vet men inte som kvickdrag) eller att det är något annat mildare.... Tack så mkt för svaret...

ved du menar är antagligen när det blir dubbla flankslag (väldigt allvarlig), men när hästen andas "med flanken" så är även det bukandning. den är ansträngd i andningen.

bronkit och kvickdrag är ungefär samma, kvickdrag är ett samlingsnamn (förr hette alla "luftrörsallergier/astma" eller andra andningsproblem så) dammallergi är oxå bronkit.

även om du inte ser något fel med höet så kan det vara det iaf. sporerna behöver varken synas eller lukta. fick för många år sedan en lev. med hö som såg jättefint ut och luktade bra, men den hygieniska analysen visade något helt annat - bara att bränna alltihop...

vi håller tummarna för er att det fixar sig ;)

Låter som kvickdrag/bronkit.
Havsalger är väldigt bra till hästar med luftrörsproblem.
Jag lyckades få en utdömd bronkithäst frisk med utebox, dubbla ventipulminkurer samt havsalger.
Men hästar flankandas även om de har väldigt ont.
Att vattna höet är mer eller indre meningslöst, vill du binda dammen måste hela högivan sänkas ner i vatten och gärna ligga en stund.
Men att han inte vill äta är ett allvarligt symtom, speciellt på en shettis..
Ta ut veterinär snarast.

min häst har astma/bronkit/kvickdrag/COPD/COL eller vad man nu vill kalla det:P han är 14 fullblod och verkar leva ett mkt bra liv:) han är glad, blank i pälsen, är nuförtiden i gott hull. han står på spån/torv som vattnas vid varje ny bal som jag lägger in, han får hösilage, går ute 8-10 h per dag. förutom april-okt då han går ute dygnet runt. Under tiden han står på stall får han lite slemlösande men inte alls mkt! Mest för att han har lätt för att samla på sig slem.

Till alla som svarat tack såå mkt.
Vi ska ha ut veterinären på måndag (de "kunde" inte komma tidigare)
Tuffis äter som vanligt igen (fortfarande lite tun) Han buk/flank andas kanske bara någon gång vid kvällshöet med inte annars (jag har varit ute i stallet hela dagen). Han andas inte ansträngt, och har väll inte gjort. Vi har inte ändrat något,,,men han är mkt bättre...
någon som har en teori? kan verkligen en bronkit häst bli bra bara så där?
Vi tar ut vet endå försäkerhets skull självklart! måste ju se så älsklingen är ok. Men det är skönt att han är så mkt bättre. Och han va så glad idag när vi gick ut och tränade NTT. Han lärde sig 3 nya trick och början till 2 nya:) lite väl mkt på en dag tycker jag men han tyckte det va jätte kul.

Är sååå glad att han i allafall verkar må bättre hoppas hoppas han är helt ok :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
789
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 978
Senast: Takire
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka