HJÄLP - senskada på unghäst

MiaMaria

Trådstartare
För en vecka sedan skadade sig min ettåring i hagen då hon fastnade i elrepet. Hon ville inte alls stödja på sitt ben och fick ett stort sår, men veterinären som kom ut trodde absolut inte att senan tagit skada. Efter ett par dagar gick hon fint på benet och veterinären gav mig tillåtelse att börja promenera med henne. Dag ett gick jättefint och hon haltade inte. Dag två kom vi bara några meter sen böjde sig benet vid kotan.

Åkte direkt till klinik. Röntgade och ultraljudade och helt tydligt var senan skadad. Idag har hon opererats och allt har enligt veterinären gått bra. Såret ser fint ut och senan tycks inte vara helt av (långa tåsträckaren) men skadad. Hon ska nu ha boxvila i två månader, men enligt veterinären är prognosen för att hon ska bli helt återställd mycket bra.

Finns det någon här som varit ute för en liknande skada? Hur löste ni så lång boxvila, och hur gick det sen?

Sv: HJÄLP - senskada på unghäst

Ja, min häst lyckades med ungefär samma sak när hon var 1 år, sträcksenan v. bak var nästan helt av efter hon fastnat i en :devil:eltråd.

Till en början såg det mörkt ut, då det bildades överben som "taggar" vilka växte mot senan. Vet. på ATG pratade först om operation eller avlivning, men efter många samtal och röntgenplåtar skickade fram och tillbaka med en superduktig veterinär i södra Sverige ordinerades 9 månaders vila, först box och sedan i mindre hage. Och efter denna tid så hade skadan läkt ut fint. Senan var okej, överbenen fanns förvisso kvar men inte längre taggiga och vassa.
Boxtiden gick faktiskt rätt bra, hon var vid gott humör. Lite grövre kvistar att gnaga på och andra leksaker brukar uppskattas.

Hoppas att allt går bra för din häst, min fick åka till himlen i måndags pga av en annan skada.. Så har rännt en hel del på klinik även nu, och skador på sträcksenor ska ha en hyffsad prognos menade min veterinär här i Umeå under en av våra diskussioner.

Senast ändrad:

Åh, vad tråkigt med din häst. Känner verkligen med dig. Vad var det som hände? Om du vill berätta förståss.

Ja, jag får fixa lite leksaker och tidsfördriv till min lilla. Hon är van att vara själv i stallet, men det blir förståss trist att alltid vara inne. Hur länge stod din i box? Var hon ensam i stallet, eller hade hon sällskap?

Jag hoppas kunna hämta hem min i morgon, och hoppas, hoppas sen på att läkningen ska gå utan problem...

Blir lite nyfiken på vilken veterinär du hade i södra Sverige. Kan du inte messa, för jag antar att det inte är tillåtet att skriva här?

Jag hade en ponny som hade sönder tåsträckaren bak när hon fastnade i bussen, hon slet sönder benet bra mycket och tåsträckaren satt bara ihop med 25% hon stog på klinik i samanlagt 3 veckor och sen åkte vi en gång i veckan under 3 månader och körde laser för att läka såret. Hon fick ett ganska fult ärr på det skadade benet men fungerade helt och tävlade igen efter ett år.. Hon var även ganska gammal när hon skadade sig (15år).
Lycka till med din häst!

Åh, vad skönt att din häst klarade sig så bra!
Ja, vet. sa till mig att prognosen för min häst är mycket bra om allt går som det ska. Hon är ju ung också och ska inte ridas på några år än, så hon har tid att återhämta sig :)

INte samma typ av skada riktigt, min hade inget sår, och var fyra år. Men skadade långa tåsträckaren, i carpalsenskidan. Mycket god prognos där med, och även om det aldrig läkte så klarar sig de flesta hästar bra utan intakt sträcksena.

Tyvärr gick det inte bra alls för min dam, hon fick fibrinklumpar och sammanväxningar mellan sena och senskida. Opererades och prognosen var avvaktande efter op. Senskadan blev dock bara värre och värre, och hon fick tyvärr sluta sina dagar. Hon är dock ett undantag, normalt är det mycket god prognos just på tåsträckarskador. Måste de nödvändigtvis paja en sena är tåsträckaren en av de 'bättre'!

Den gamla stäckseneskadan läkte som sagt, även om det benet inte var särskillt "snyggt" med tanke på överbenet som bildats. Men det var inget som störde mer än rent kosmetiskt. Vid den skadan stod hon sådär 6-8 veckor på box och sen i liiiiten hage (totalt 9 mån). Hon stod ensam inne, och det gick faktiskt bra. Men det gör ont att se dem inne hela dagarna i en box!

Det som hände sen, var att hon skadade gaffelbandet i hagen. Hon var vek i sina kotor, så givetvis hade hon specialskoning etc. Men en häst ska vara häst, och man kan inte skydda dem från allt. Så efter ett par actionfyllda händelser (en annan häst sprängde staketet till sin hage och sprang in i hennes och de levde rövare..) så upptäckte jag en svullnad över gaffelbandet. Åkte in och kollade, UL visade översträckning och inflammation i gaffelbandet + 0,5 grads hälta, så hon vilade 6 veckor i sjukhage - men prognosen var god. Vid återbesök så var skadan ännu värre, fibrerna i senan hade gett efter och hon var 2 grader halt. Jag ville ge henne en chans ändå, och hon fick 6 veckor på box. Men, vid 3:e vet.besöket var hon fortfarande halt och det var bara att acceptera att hon aldrig kunde bli bra igen. Eller, som veterinären sa, kanske kunde det bli bättre, men så fort hon fick gå ut i normalstor hage igen så skulle hon springa och busa och så skulle skadan vara tillbaka igen. För en sådan tjej var hon, fylld av fart och fläkt. Den här boxvile-tiden hade hon sällskap nästan hela tiden, hennes boxgranne var en olyckskorp och skadade sig - blev bättre - skadade sig igen..

Men du, det blir nog bra med din häst! Enligt vet. (messade vilken) så är det extra god prognos på den skadan när de är unga och läker bra.

Vad tråkigt... så svårt att acceptera att de skadar sig och inte blir bra :(

Bara att hoppas att min inte hör till undantagen då...

Jo, jag hoppas och håller mina tummar så hårt jag kan att läkning av sår och sena går problemfritt. Jag har ju inte haft min häst så länge, och det känns så trist när hon är så liten, att behöva gå igenom så mycket. Skönt att ha henne hemma nu iallafall, det märks att hon är tryggare här.

Ska kolla messet :)

Hej! Ang. hästen som du fick ta bort med gaffelbandet som var skadat, hur länge var den halt utan att bli bra(hoppas du vill svara)
Våran skadade sitt gaffelband på hö. fram under midsommar helgen. Han friskförklarades i slutet av november och är nu under i gångsättning. Då hade vi gått från 2grader till en halv, var ren och skulle sättas igång , månaden efter på åb hade han en halv grad igen,skritt en månad -hade kvar en markering , och så en månad senare ren och friskförklarades. Jag är rädd varje dag att han ska slita upp skadan, han är en busig en som älskar att rymma.
Hur resonerade din veterinär ang. gaffelbandskador? Tycker jag får lite dåliga svar på atg här. Får egentligen inget direkt svar ang. igångsättningen heller, ta det i den takt ni känner att känns rätt är svaret. Så om du har ngt råd eller ngt fakta så skulle jag bli glad.

Hon visade hälta första gången i september (åkte in strax därefter). Men hon gick lite baklänges där, från 0,5 till 1,5-2 grader vid å.b. i november.

Enligt min vet. så var väl största anledningen till att min inte kunde bli bra de veka kotorna i kombination med skadans placering - förgreningen vid kotan. Det innebar en stor belastning på senan, en "normalskapt" häst hade haft bättre förutsättningar. Gaffelbanden har ju en väldigt viktig funktion, och är ju en vanlig ridhästskada. Vid besök 1 så trodde de dock att hon skulle bli helt bra (efter lång läktid) men kanske aldrig hålla för tävling.

Vid besök 1 var gaffelbandet rejält svullet vid UL och hon ömmade också vid tryck. Sista besökte var svullnaden mindre, och hon ömmade inte nämnvärt, men eftersom hältan fanns kvar och i så hög grad trots sjukhage/boxvila med stödbandage + fibrerna som gett efter (tänker mig ett resårband man sträckt ut för mycket, så det blivit slappt) så var det ingen idé att fortsätta. Damen gillade att springa, hoppa, skutta och leka. Hon hade inte ens kunnat gå som promenadhäst eller sällskapshäst, och föl var uteslutet (inte bara för att man var rädd för ev nedärvning av kotorna).

Jag känner ju tyvärr till ATG i Norrbotten.. Tycker du ska ringa och prata med en annan veterinär om du känner dig osäker. "Ditt" ATG ville ju döma ut henne redan för sträckseneskadan som blev helt bra, är glad att en annan veterinär konsulterades! Det är klart man är orolig, man vill ju att de ska bli bra (!) och då är det skönt att prata med någon som kan ge ordentliga svar och hjälpa en lägga upp igångsättningen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 819
Senast: Ceta
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka