Hjälp! Sår under pannluggen!

E

Ewe89

I fredags red jag min häst, och då mådde hon helt bra, inga problem. I lördags var det medryttarens dag och hon kom klockan 11 för att hämta hästen. Klockan 6 gav hon upp, hon fick bara inte tag på hästen. Det var många som var där och hjälpte till med det var helt omöjligt. Jag hade inga möjligheter att ta mig dit den dan. Men dagen efter, igår, söndag, åkte jag dit. Jag lurade henne och satte fast grimskaptet utan att hon såg. Jag pysslade lite, och löshoppade. Jag sa till några i stallet, hon verkar ha ont nån stans, jag vet hur hon ser ut när hon har ont och hon ser ut så nu. Men det är inte benen, hon är inte halt. Kanske kan det vara tänderna (raspades i fredags). Nej sa en, din häst är ömfotad. Nej det är hon inte, hon sa sådär för att hon inte gillar barfotapållar. Nåväl, idag va medryttarn nere och jag kom när hon stått och försökt i en halvtimme ungefär. Fick tag på henne ganska snabbt. Hon verkade skygg och nervös. Igår också. Stog och gosade henne i pannan, och kände plötsligt under pannluggen, något som liknade en sårskopa. Kände igen, men då ryckte hon bort huvudet. Då skymtade jag ett stort uppfläkt sår, i pannluggsfästet. Jag och medryttaren gick bort till uppbindningsplatsen. (Hästen går på lösdrift o har ingen box.) Vi försökte i 2 timmar med att få klappa henne på huvudet och titta under luggen. Omöjligt, stegrade sig och var tokig. Verkade ha ont från stjärnen mellan ögonen till 3e nackkotan och de muskler som sitter under den. Jag såg såret en gång ordentligt. Det sitter vertikalt, ca 6 cm långt 1-2 cm brett. Sårskorpa i kanterna men öppet och uppfläkt i mitten. Hon var väldigt nervös och uppstressad.
Jag ska låta det vara tills imorn, och försöka se om det är bättre, om hon har mindre ont. Har hon höjd temp eller att såret ser värre ut ringer jag vet, annars avvaktar jag. Nu vill jag ha era råd här. Vad ska jag göra? Är helt omöjligt att tvätta då inte ens 5 starka karlar kan hålla henne. Det ligger bra där det är, flugorna kommer inte åt. Hur lång tid tar det innan det läker? Tänker inte försöka tränsa förän jag är säker på att hon inte har ont, annars kommer jag nog aldrig att kunna tränsa min häst igen. Hjälp mig, några råd?
 
Sv: Hjälp! Sår under pannluggen!

hade det varit min häst, hade jag ringt ut vet. med en gång. vet. kan ju ge domecedan så det går att se/undersöka ordentligt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·
Träning Jag tog hem ett 2-årigt varmblodssto i söndags, och visst jag förstår ju att hon är nervös, hon är ju på ett nytt ställe. men hon är...
Svar
16
· Visningar
1 786
Senast: nickedocka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp