hjälp sadla och borsta!

M

Moja

Har aldrig hört om någon häst som inte gillar att bli borstad. Men när jag ställer min pålle i boxen och ska börja borsta honom så, antingen sparkar han med frambenen (inte på mig utan på boxväggarna eller i golvet) eller så går han iväg.
Vet inte om det är så att han bara inte tycker att det är så skönt att blir borstad.
Att spänna sadelgjorden är det ju inte så många hästar som gillar. Och det har han faktiskt blivit mycket bättre på!
Men nu är det istället när jag ska lägga på sadeln som är det värsta. Han tar upp bakbenen, han sparkar mig inte utan han viftar bara med det i luften.
Hur ska jag få bort det?
Jag har börjat nu att sadla lite lugnt och försiktigt och kanske lägga på schabraket innan jag lägger på sadeln och det brukar funka bättre faktiskt.
Annars är han en fantastiskt snäll och söt ponny :)!:p

Sv: hjälp sadla och borsta!

Just vid pälssättning kan många hästar vara lite ömma i huden.

Får en känsla av att han testar bara:devil:

Jag hade bundit upp honom så att han inte kan gå iväg när du hanterar honom.

Pröva att borsta lite hårdare (efter pälssättning) ibland tar man aldeles för löst, vissa tycker bättre om när man tar i lite.

Han kan vara öm i ryggen eftersom han reagerar när du tar på sadeln. Kolla så att han inte ömmar, och ta reda på om sadeln verkligen pasar just honom.

Det finns många hästar som inte gillar att bli borstade, han kanske är shittlig (stavas?) eller så testar han bara.. Sadeln tycker jag du ska kolla upp den kanske inte passar?

Pröva att borsta lite hårdare (efter pälssättning) ibland tar man aldeles för löst, vissa tycker bättre om när man tar i lite.

Eller tvärtom. Kan ju vara så att om han är öm så kanske du tar lite för hårt. Prova med en mjukare borste och se om han gillar det bättre.

Lycka till :bump:

Tack för alla svar. Jaa sadeln ska passa den är utprovad!.
Tror faktiskt också att han testar lite!

med ryktningen: pröva att borsta honom ganska mjukt, vissa hästar är väldigt känsliga med borstningen, om han inte gillar det, pröva att ta i lite mera! om det inte funkar måste du nog bara ta o lägga fast honom..vissa hästar går omkring i boxen för de bara testar en, det kan du kolla genom att sätta lite hö i boxen, om han äter på det medas du borstar honom, utan att han ser störd ut eller ser ut att tycka att det tar ont, så testar han nog bara dej!

med sadlingen: bra idé med att sätta på shabraket först, då hinner han ju förbereda sig för att sadeln kommer. pröva att inte spänna sadelgjorden så hårt i boxen, gör det ute på stallbacken. klappa honom alltid om han uppfört sig väl!

lycka till! :smirk:

Mitt sto hatar att bli borstad och jag menar hatar!
Hon sparkas och öron ligger slikat bakåt.
Men hon har inget val att stå i gången och bli borstad och det funkar väl sådär:angel:

Vissa hästar tycker inte om det helt enkelt.

Ömmar hästen på något sätt i ryggen när du "trycker" på ryggen? Kolla upp ordentligt så att det inte är för at den har ont den håller på.

Att han inte tycker om när du borstar kan ju vara för att han har känslig hud/päls. Många hästar som också inte tycker om det.

Det kan vara så att han är lite kittlig...

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar