HJÄLP ;s , älglöss!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emmapaztej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 258
E

emmapaztej

Där jag har min häst har vi mycket skog , o det kan man verkligen inte klaga på. Förutom att det finns ett minus .. Min häst är suuperkänslig för dessa j*vla älglöss >.< som hoppar på mitt under ridturen , o så vips ligger jag på marken ganska omgående såfort dom biter!

Ibland får han typ svullnader där dom bitit :( o dom är så jäkla svåra att få tag på .. Kan tillägga att han är fux.. Min förra häst va fux o hade också problem med "lössen"..

Finns det något botemedel typ? Schampoo som motverkar att dom hoppar på?

Tycker så synd om honom , o kan också tillägga att det är bara nu på hösten jag har problem..
HJÄLP :((

220px-Lipoptena_cervi_1.jpg

Sv: HJÄLP ;s , älglöss!!

Är det älglöss??

Hade ingen aning om det!

Mina hästar har också dessa äckliga ting på sig.
Även min bruna har stora bulor och sår, kan det vara utav dem?

Har undrat vad hon fått de ifrån..

Jag har fått slå bort ett par från mig också när vi är ute och rider i skogen...Usch vad äckligt!

Kanske insektsspray kan funka?

Märkte inte av de så mkt på förra stallet men där sprayade jag de också pga mkt bromsar...

Jag vet inget som hjälper än sålänge:cool:
Försöker hålla lite koll medans jag rider och plocka bort ev. kryp... (mörda dom:devil:)
Sedan när jag kommer tillbaka efter tur och ridit i skog borstar jag polle med piggborste... Då brukar dom kravla upp till ytan och gå en säker död tillmötes:devil: (:p)

Nej men äckliga, irreterande djur... Dock är min häst inte SÅ känslig som du beskriver...
Han reagerar genom att trycka sig mot ryktborsten lite eller klia sig mot vägg:grin:

Ahh, säsongens älgflugetråd på plats, ett säkert hösttecken.

-Nej, inga kända repellenter (flugmedel) hjälper mot älglus.
-Ja, det biter sig fast, efter att släppt sina vingar och suger blod hos värddjuret. Går lika bra med människa. Bettet kliar en del.
-Det är i dagsläget inte kännt att de skulle bära på några sjukdommar
-De är rätt så sunkiga flygare, så kort galopp eller håll dig på öppen mark för att undvika.
-Ett ländtäcke hjälper till, då de landar på "ytor"

Som fästingar är de ganska svåra att ha ihjäl, jag rullar ihop dem. :devil:

-Ja, det biter sig fast, efter att släppt sina vingar och suger blod hos värddjuret. Går lika bra med människa. Bettet kliar en del.
-Ett ländtäcke hjälper till, då de landar på "ytor"

Biter sig fast? Borde man inte hitta dem så som man hittar fästingar då?

Kan inte ett flugtäcke/flugridtäcke funka mot att de landar?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 858
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens... 2
Svar
26
· Visningar
4 357
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 727
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 078
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈