Hjälp rymling!!

Kicki_83

Trådstartare
Åh ja blir så trött.

I dag hade Juanita smitit igen. Det är ardennern som står i samma hage om min fjording.
Hon hade lixom bara klivit över tråden verkade det som. För inget var trasigt. Hon hade jätte skoj på åkern bredvid hagen. :devil:
Det är ju inte första gången heller...Jo kanske första gången i år men okt-dec förra året smet hon säkert 5-6 gånger. Och i bland fick hon med min fjording oxå...ja blir så trött på att jaga häst.
För hon vill inte bli tagen utan springer i från en ett par gånger innan man får tag på henne.

Vad ska man göra med en såndär rymling??

Hon får inte så mycket motion...(inte min häst så ja kan inte göra så mycket åt det)... jag har fått för mej at när hon är full i överskottsenergi så gör hon sånt men ja vet inte.

//En som vill ha hjälp...jobbigt att jaga ardenner i snö upp till knäna :cool:

Sv: Hjälp rymling!!

höj staketet ? gå över trådarna och jorden för strömmen ?

Ja ja ska prata med killen som har stallet i morgon om vi ska höja tråden eller bara sätta en till över!

Kan dom bli mer rymningsbenägna om dom brunstar?? Hur ofta brunstar dom stona??

det sägs att vissa kan bli rymningsbenägna av brunst, inget jag har så stor erfarenhet av :) bra staket fixar det mesta.

ett av våra ston har brunstat regelbundet hela hösten/vintern och brunstar även just nu. dom andra 2 har jag inte märkt av någon brunst på, så det kan säkert variera :laugh:

hon som brunstar nu visar "sin" val. väldigt intresse under brunsten, hon har väl inte kopplat att han ändå inte kan :angel:

Ja vi har funderat på om det ha nå med brunst att göra...men ja vet inte...får kolla upp hagarna och hålla koll på henne.

Sen skulle han nog behövas motioneras lite oxå tror ja så hon inte hittar på så mycket bus!

åh ja blir tokig!!

Nu har dom rymt två gånger i förrgår å en gång i går...dom måste ha väldigt tråkigt nu när det blev mycket snö :crazy:

Är det en tråkig hage? Lägg in grenar (t ex gran, sälg) till dem så kanske hon sysselsätter sig med dem i stället för att rymma.

Att höja tråden är ingen första åtgärd. FÖRSt bör strömmen gås igenom...Har ni någon styrka att tala om ? Har ni bra jord ? Bra tråd ? Bra aggregat ? Ni måste testa först.

Är det en tråkig hage? Lägg in grenar (t ex gran, sälg) till dem så kanske hon sysselsätter sig med dem i stället för att rymma.

Nä hagen är inte tråkig...hon har träd att gnaga på i den så hon borde inte behöva grenar...

Min pålle hade knaprat träd i går iaf när han kom in lukade som en doftgran :)

Att höja tråden är ingen första åtgärd. FÖRSt bör strömmen gås igenom...Har ni någon styrka att tala om ? Har ni bra jord ? Bra tråd ? Bra aggregat ? Ni måste testa först.

Det lät som det var lite svårt med strömmen nu när det var så mycket snö enligt stallägaren. Men vi ska kolla upp det. I går höll dom sej i hagen iaf!

Fråga din stallägare vad det är denne anser vara svårt bara för det är snö ? Jordningen kan ju vara ett gissel vid tjäle, men jorden kan man lägga ut direkt i stängslet. Detta kallas vinterjordning och är mycket effektivt. Sen kanske stallägaren ska kolla upp styrkan på sitt aggregat.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: Raderad medlem 68338
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka