Hjälp - rädd för min häst!!

Sv: Hjälp - rädd för min häst!!

Det här är nog tyvärr mkt vanligare än vad man först tror (och även vanligt att inte erkänna sin rädsla, tror jag många ggr).

Du har ju som flera redan påpekat, flera alternativ. Det jag skulle rekomendera är väl att ta hjälp av en kunnig Nh-instruktör. Pm:a om du vill ha tips på bra sådanna i Sverige.

(Har sett flera exempel på hur sammarbetet och glädjen mellan häst+människa har vuxit, samt hos andra som vuxit som människor och släppt rädslan. Detta är alltid lika intressant och roligt :))

Utan att läst alla inlägg ,vill jag bar säga att många sådana här problem bottnar i att hästen är understimulerad dvs om du kan tänka dig att longera henne istället för att rida så skulle det hjälpa mkt.Och Låt hästen jobba sig trött ex med bommar,en fd travhäst är van att ge allt vid varje träningstilfälle..Det sitter i länge,kanske alltid ,därför passar inte alla fd tävlings hästar till motions ridning

Nu har jag ju haft hästen i över två år, och detta har uppstått/eskalerat sista halvåret främst. Och det är inte i ridningen de stora problemen finns, utan i hanteringen då hon blir "blockerad". När jag longerar henne arbetar hon fint...

Lösdrift? Om hon behöver mer stimulans än en box kan erbjuda. Hästar är stäppdjur, inte alla klarar att vara instängda.

Byta stall? Kanske är det något med rutinerna, storlek och sammansättning på flockarna, med "energinivåer" hos hästar, människor eller andra djur som är i stall/runt hagar som gör att hon flippar ur? Jag vet en hingst som var as-jobbig. Gick på människor och var allmänt ohanterlig. De bytte stall (av en annan anledning) och hästen blev som förbytt - nu är han harmonisk och i stort sett vem som kan hantera honom.

Ta bort henne? Finns det verkligen ingen som kan hantera henne så är det väl bättre att ta bort henne, för er bådas skull. Om hon är SÅ svårhanterad kan det ju bero på att hon inte trivs med sitt liv/har ont. Hästar är inte dumma eller elaka, men de är bara hästar... Ibland kanske man inte måste kunna sätta fingret på vad som är fel, men en häst som mår bra fysiskt och psykiskt är inte ett Monster, det är en väldigt trevlig och sympatisk individ. En Monsterhäst Mår Inte Bra - räcker inte det egentligen?

Ja, det är precis det jag känner; att det faktiskt är farligt, och rätt vad det är så händer det något allvarligt! Hon skiter fullständigt i var jag är (eller någon annan) när hon får sina spel. Hon manglar eller slår bakut hej vilt, och då vill ingen hamna i vägen.

Ridningen är egentligen det lilla problemet, för det är i hanteringen jag är mest rädd. Efter att ha blivit näst intill översprungen ett par gånger för att hon vill gå någonstans/följa efter en annan häst eller ser något som hon upplever farligt, har jag nu börjat undvika alla sådana situationer där det kan inträffa. Problemet är ju bara att jag då inte heller tar tag i situationen, utan undviker den. Och alla situationer kan man inte undvika.

Känns jobbigt inför andra i stallet också - de ser hur min häst beter sig och vill inte hantera den de heller, vilket knappast underlättar för mig...

Jag har analyserat situationen rätt länge, och innerst inne vill jag INTE behålla henne, men vad gör man om man inte får henne såld? Jag står ju här med en häst som jag då ändå måste hantera och träna - på något sätt!
Lämna bort kanske kan vara ett alternativ, eller få någon som rider och hanterar henne ett tag på hemmaplan. Ska ju bara hitta den orädda stridspiloten först! :crazy:

Det DÄR var jag och min pålla för ett halvår sedan... hon var arrogant och jag rädd. jag kände, precis som Dig, att jag INTE ville ha kvar henne innerst inne !
Men trots detta så tog jag tag i saken och gav henne en chans.. hittade en vettig tränare som kom ut till mig regelbundet. Hon började med att Jobba med pållan för att hitta 'problemet'... sedan jobbade jag, med instruktioner. Det var svårt för Mig att komma över min låsning, men det gick ! och tro det eller ej - Hon är nere på jorden, jag känner mig trygg i alla situationer :D

Jag kan dock känna att alternativet att 'skicka iväg' hästen kanske inte är den bästa lösningen för att få bukt med 'problemet'.. Du själv är ju en del av det också :)

Lycka till med Vad Du än väljer att göra ! :D

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästhantering Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad...
2
Svar
33
· Visningar
4 296
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar