Hjälp - rädd för min häst!!

B

Bubbe

Usch och fy och väldigt många fula svordomar! Jag har gått och blivit rädd för min häst! :(
Jag har haft hästen i ett par år, och det har då och då förekommit tillfällen då hon har "tagit över". Jag har dock alltid kännt att vi har kommit ur det och jag har aldrig blivit rädd.
Nu - rätt plötsligt faktiskt - känner jag att min rädsla tar över, och jag vet inte hur, eller ens om jag kan ta mig ur det.
Hästen är inte på något sätt elak, men stor och stark och blir ibland "blockerad" så jag inte kommer i kontakt med henne (förekommer både i hantering och ridning). Jag förstår ju att mycket (allt?) bottnar i ledarskap, men ärligt talat vete tusan om jag vågar ta tag i problemet. Fasen, jag har ju ont i magen när jag åker till stallet!

Har t.o.m. lagt ut hästen på annons men inte ett enda napp, och då får jag ändå mer ont i magen, eftersom jag inser att jag kanske måste behålla henne. Jag vill ju ha roligt - inte vara rädd!

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg - mest skriva av mig tror jag...:cry:

Sv: Hjälp - rädd för min häst!!

Usch, vad tråkigt! Men jag tror att eftersom du vill ha en bra kontakt med din häst och vill ha roligt med henne, så finns chansen helt klart att det kommer bli så. Ta hjälp av en riktigt bra tränare och spendera så mycket tid du bara kan med din häst så lär du dig läsa av den bättre och på så vis kanske du kan minska rädslan.

Sparka dig själv i baken och ignorera din rädsla totalt. Först då kan du kliva in i ledarrollen ordentligt. Gör ledarskapsövningar. Lästips är "från mina händer till dina" med monty roberts. Även om man inte håller på med NH så tror jag att det kan stärka dig bara genom att du löser en "uppgift" tillsammans med din häst.

Försök tänka igenom vad du är rädd för, och ta små små steg i taget. Är det att rida ut - börja med att rida en 500m sväng runt hagarna och utöka sedan. Är det att leda in och ut från hagen - be någon att gå bredvid dig tills du känner dig helt trygg, och då kan personen istället stå kvar inne i stallet osv. Prata, sjung.. Håll dig själv avslappnad. Du fixar det här - du har ju haft hästen i två år utan att vara rädd.

Sälja är nog inget bra alternativ för varken dig eller hästen, förrän ni rett ut era "problem". Du kommer må dåligt lver att ha "gett upp", och hästen kommer kliva in i stallet hos sin nya ägare med en ledarattityd som kan ställa till det för den.

Massa pepp och ycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ännu ett boktips: "Ridning och rädsla" av Sven Forsström & Inger Lantz

I februari i år kände jag likadant.
Hästen är snäll men dominant och envis.
Jag vågade till slut inte ta in och ut den och hade ont i magen när jag skulle rida.
Det har vänt och nu gör jag allt själv.

Skapade en tråd, kanske du där kan hitta pepp för att gå vidare med hästen :)
Du är inte ensam

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1031163

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg - med den typen av häst du har - att det faktiskt är farligt att hantera dem om du är rädd. Det kan komma till skarpa lägen då det inte går alls som man tänkt sig.

Nr 1 - vill du arbeta med detta eller vill du börja om med en ny häst? Jätteviktigt att ta reda på djupt inom sig innan man tar tag i situationen för det kommer att krävas mycket vilja och fokus för att komma till rätta med det hela.
Nr 2 - ta hjälp. BRA hjälp. Där kan jag tyvärr inte råda dig, vissa blir hjälpta av att lämna bort hästen till någon som visar att det går att få bra, då vet jag med mig själv att jag får blodad tand och "vill själv".

Vad du än väljer är det ditt eget val som måste vara svaret, inte vad andra tycker och tänker och inte heller prestige.

Ja, det är precis det jag känner; att det faktiskt är farligt, och rätt vad det är så händer det något allvarligt! Hon skiter fullständigt i var jag är (eller någon annan) när hon får sina spel. Hon manglar eller slår bakut hej vilt, och då vill ingen hamna i vägen.

Ridningen är egentligen det lilla problemet, för det är i hanteringen jag är mest rädd. Efter att ha blivit näst intill översprungen ett par gånger för att hon vill gå någonstans/följa efter en annan häst eller ser något som hon upplever farligt, har jag nu börjat undvika alla sådana situationer där det kan inträffa. Problemet är ju bara att jag då inte heller tar tag i situationen, utan undviker den. Och alla situationer kan man inte undvika.

Känns jobbigt inför andra i stallet också - de ser hur min häst beter sig och vill inte hantera den de heller, vilket knappast underlättar för mig...

Jag har analyserat situationen rätt länge, och innerst inne vill jag INTE behålla henne, men vad gör man om man inte får henne såld? Jag står ju här med en häst som jag då ändå måste hantera och träna - på något sätt!
Lämna bort kanske kan vara ett alternativ, eller få någon som rider och hanterar henne ett tag på hemmaplan. Ska ju bara hitta den orädda stridspiloten först! :crazy:

Hej på er!
Jag har precis samma problem som du har! Skönt att se att man inte är ensam med sina tankar och funderingar!
Har bara haft min valack i några månader, men känner jag med att jag inte vill ha honom! en jättetråkig känsla, men den kan man kanske inte göra så mycket åt.
Har inte hittat någon som vill köpa honom heller så jag måste antingen ta hjälp av någon eller som någon skrev, sparka mig i baken och ge mig f-n på att detta ska funka!
Lycka till alla med dessa problem, återkom gärna med fortsättning på era problem , hur ni löste eller inte löste det!

kramizzzzzzzzzz

Det finns ju en del som tar emot sådana här hästar, jag är en av dem. PM:a gärna om du vill ha tips & råd eller hjälp. :)

En klen tröst, men ändå skönt att man inte är ensam i eländet!

Jag vet inte om jag kan ignorera min rädsla. Det går ju rätt bra när hästen har bra dagar, men minsta lilla hon stimmar till det blir jag nu jätterädd!
Jag vet att jag nog uppfattas som fjantig av vissa (men dessa har inte sett hästen i riktig action, bara hört mig berätta).
Och som Lovisaleonora skrev - det får inte gå prestige i frågan, det tjänar varken jag eller hästen på... Snarare sker det väl en olycka förr eller senare...

Jag tycker du ska gräva djupt i plånboken och lämna bort hästen till någon erkänt duktig ryttare i två månader. Att ta någon som hjälper dig på hemmaplan tycker jag är vanskligt, hur känns det om hästen manglar någon annan?

Sysslar man proffesionellt med det har man förhoppningsvis erfarenhet och försäkringar som backar upp incidenter, och kanske är det en häst som helt enkelt behöver en speciell ryttare? Med lite tur kanske du kan sälja hästen efter att någon annan har ridit till den - eller så lämnar du bort den för försäljning till någon som kan rida och visa hästen från den bästa sidan.

Ge inte upp, vill du inte ha kvar hästen finns det flera alternativ.

Får du ont i magen när du åker till stallet så skulle jag försöka sälja den och köpa en ny som du kan känna dig trygg med och ha roligt med!
Visst kan du söka upp en tränare och jobba på era problem, men då måste du fråga dig själv, vill du lägga ut så mycket pengar/tid på just den hästen?

Kanske du ska lägga ut en ny annons och prova sänka priset en aning? vad har du lagt ut henne för förut? vad är det för ras?

Ja, det är precis det jag känner; att det faktiskt är farligt, och rätt vad det är så händer det något allvarligt! Hon skiter fullständigt i var jag är (eller någon annan) när hon får sina spel. Hon manglar eller slår bakut hej vilt, och då vill ingen hamna i vägen.

Jag har analyserat situationen rätt länge, och innerst inne vill jag INTE behålla henne, men vad gör man om man inte får henne såld?

Är det så du känner borde du helt klart försöka få henne såld eller lämna bort henne. Jag uppfattade det inte som att hon var farlig på det viset, när jag läste ditt första inlägg. Men känner du att det kan "skita sig" när som helst...

Som några redan har nämnt: låt det absolut inte bli prestige i det hela. Prata runt, erkänn för både dig själv, tränare osv att den typen av häst visade sig inte passa dig. Så är det bara ibland. "Prata runt" lite, ibland kanske annons på häst till salu är bästa sättet att hitta en köpare.

Det är just det som är bekymret - om hon så vore gratis blir det oerhört svårt att bli av med henne då hon är varmblod. Det finns alldeles för många sådana på marknaden, och tyvärr har de inget marknadsvärde alls.
Speciellt inte med det här lynnet...

Så visst kan jag lämna bort henne på tillridning, men då får jag isf bestämma mig för att det är värt de pengarna - och att jag gör det för mig själv, för jag kommer inte att få igen dem vid en ev försäljning. Krasst, men sant.

Idag hade vi en bra dag. Blir liiite lättare att somna ikväll...

Visst det är säkert en bra lösningatt skicka iväg henne till en tränare iallafall för stunden, men jag tycker det finns en risk att hon tar över igen när du får hem henne och börhar hantera henne igen. et bästa tror jag är att få ut en tränare till dig som kan hjälpa både dig och hästen i er hem miljö. Det finns NH tränare och problemlösare lite överallt i vårt avlånga land :)

Har du provat att lägga ut en annons där du är fullkomligen uppriktig om hästens egenskaper och helt utlämna prisbilden? Det går ju faktiskt att lämna ut hästen på foder/prov första tiden (i närheten, så du kan hålla koll) och om det fungerar så kan det bli tal om köp/överlåtelse.

Sista utvägen är ju tråkig, och det kan vara idé att prova andra vägar först.

Varför funderar du ens?

Jag tycker det framgår väldigt tydligt av dina inlägg att du inte VILL fortsätta med denna hästen, du mår inte längre bra av att åka till stallet och känner inte lust och glädje över din häst. Jag tror inte att du egentligen bara är förtvivlad över "dagsläget" och vill skriva av dig lite eller få tips om hur du kan gå vidare.

När jag var yngre var ALLT som rörde hästar roligt och det var roligt även när det var frustrerande och jag ibland kände mig skrämd. Men det var då, nu har jag kommit dit att jag inte längre ens VILL kunna rida/klara av alla hästar och jag tycker inte längre att allt som rör hästar är roligt.

Men det SKA vara roligt! Jag vill inte slänga bort min tid på en häst jag inte tycker om att rida/hantera. Om jag inte har roligt med min häst - då vill jag inte ha någon häst, för vad är då vitsen med hästägandet?

Det är inte skämmigt att erkänna; jag klarar inte min häst längre, jag vill inte ha den. Ekonomiskt kännbart kan det ju bli, men både du och hästen vinner på alla andra sätt om ni går skilda vägar! Det kostar ju en del att behålla hästen också, men varför lägga pengar OCH tid på något du inte vill? DET förstår inte jag!

Tänk på dig själv - det gör ingen annan!

Tillägg: hmm, såg nu din sista mening... Kanske du ändå vill fortsätta kämpa? Iaf, vad jag skrev ovan gäller fortfarande - du har häst för att må bra och det gör du bara om något med hästen är roligt. Du måste känna efter vad det hela bottnar i; förtvivlan över att ni aldrig lyckas få till en bra relation, genuin rädsla för denna hästen, lite tappat hästintresse... Ibland är det roligt att kämpa, ibland känns det bara som en öken. Alla tappar sugen ibland, men då är det viktigt att kunna skilja mellan en tillfällig grej och något som är mer varaktigt.

Senast ändrad:

Jag förstår din fråga - varför funderar jag ens?!

Svaret är att jag ju ändå vill att hästen ska ha det bra, och den här typen av häst ÄR extremt svårsåld. Jag säljer inte till vem som helst... Jag kan mycket väl tänka mig att ge bort hästen, om jag kände personen som skulle ha henne och jag kände mig helt trygg i att det skulle bli bra.
Jag vill inte att hästen ska vandra runt - det är en fin och trevlig häst, även om just jag har krockat i min relation till henne.

Jag lånar gärna ut henne på prov, men det måste vara i min absoluta närhet så inget spårar ur och jag får hem en än värre häst. Jag vill hennes bästa, men som du skriver så vill jag ju ha roligt också!
Jag vet egentligen precis vilken typ av häst jag vill ha, men just nu är jag i den situation jag är i - jag blir inte av med hästen och måste därmed fortsätta träna och hantera den. På något sätt.

Åh nej nu råkade jag radera allt jag skrivit när jag skulle ändra en sak:mad: Men jag håller med den som skrev att att ha häst ska vara roligt, är det inte det så är det ingen mening. Lycka till med allt, hoppas det ordnar sig vad du än gör! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, troligtvis ett steg närmare det tråkiga beslutet...
Nu vill inte stallägaren hantera min häst längre, då hon fått spelet och nästan slitit sig vid utsläpp.
Vad gör jag? Det blev ju plötsligt ännu mer akut än innan...:crazy:

Jaha, troligtvis ett steg närmare det tråkiga beslutet...
Nu vill inte stallägaren hantera min häst längre, då hon fått spelet och nästan slitit sig vid utsläpp.
Vad gör jag? Det blev ju plötsligt ännu mer akut än innan...:crazy:

Utan att läst alla inlägg ,vill jag bar säga att många sådana här problem bottnar i att hästen är understimulerad dvs om du kan tänka dig att longera henne istället för att rida så skulle det hjälpa mkt.Och Låt hästen jobba sig trött ex med bommar,en fd travhäst är van att ge allt vid varje träningstilfälle..Det sitter i länge,kanske alltid ,därför passar inte alla fd tävlings hästar till motions ridning

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästhantering Nu håller jag på att ge upp... Jag har fått hand om ett stort halvblod på fem år som levt sitt liv hemma på sin gård. Nu är den flyttad...
2
Svar
33
· Visningar
4 296
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar