hjälp, proteinbrist...

Moppa123

Trådstartare
Jag är rådlös på hur jag ska lägga upp min foderstat i år.
Mitt hö innehåller:
smrp 30 g/kg foder, mj 8,3 MJ/kg foder = 3,61 i kvot.
Jag måste ta till protein, men jag vet inte vad jag ska använda för något foder. Jag har användt lucern hackat strå, men det blir ohyggliga mängder och då äter de inte.

Jag har läst många trådar här, och sojamjöl låter som ett alternativ, men många är så negativa till att ge hästarna det.
Kan någon ge mig sanningen :)

Sv: hjälp, proteinbrist...

Finns ju olika saker att välja på, bla soja som du sa och krafft protein. MEN man behöver inte använda sig av ett rent protinfodermedel om man inte behöver, allt som hjälper till att höja det som fattas i ens foderstat går att använda. Kanske byta kraftfoder med högre proteinhalt och se.

Lucern att starta med, detta förhöjer främst grovfodret proteinvärden. Därefter finns möjligheten att höja intaget genom kraftfodret, för att slippa ge enorma mängder av det.

Välj ett kraftfoder med höga värden, i andra hand komplettera med kraft protein eller sojamjöl.

du kan ju ge lusern + nånting annat typ soja eller krafft protein. Har själv gett krafft protein och tyckte det funkade bra, men hade säkert kunnat bli samma resultat med nått annat foder med högt proteinvärde.
Gedde först lusern men pållen gillade det inte längre efter en månad :grin: så bytte då till krafft protein.
Har man en häst emd känslig mage tror jag inte soja är så bra...

Följdfråga på samma tema då; hur räknar man om den angivna proteinhalten i kraftfodret? Info ang mitt foder står angivet i %; protein 16%.

Är det allmänt skithö i år eller:confused: Blev just jättebesviken på analysresultatet av mitt ( ganska dyra ) hö:( Proteinhalten är katastrofdålig, energi inte jättebra men acceptabel i a f.

om det är kraftfoder du pratar om och det är räknat på 1kg så innehålelr det 160 g SmRp.

jag gav hackat strå i fjol ( lucern ) så det kan jag ju fortsätta med. vet ni om det finns någon maxgiva för krafft protein? jag hittar inte det på deras hemsida ...

Det är räknat per kg om jag har läst rätt - om man jämför olika kraftfoder, är detta ett relativt högt/normal/lågt proteinvärde?

skulle nog säga att det ligger lite högre än normalvärden. Men man tjänar oftast på att köpa ett med högre proteinvärde, för man behöver inte ge lika mkt då och blir då billigare i längden. Har gett krafft protein till min häst förut som innehåller 330 g SmRp men gedde bara typ 0.3 kg /dag blev då ca 90g SmRp betalde då 4 kr/dag, skulle jag istället köpt groov 90 med 90g SmRp så hade jag ju behövt gett 1 kg om dagen tror en 25 kg säck kostar typ 200 kr så blir ju typ 8kr/dag då.

jag gav hackat strå i fjol ( lucern ) så det kan jag ju fortsätta med. vet ni om det finns någon maxgiva för krafft protein? jag hittar inte det på deras hemsida ...

Svar nej det finns inget sådant på det fodermedlet.

Jag har läst i tidigare trådar att det inte gör det. Men jag tycker egentligen att det är konstigt. Nu har jag inte tid att leta upp vad det innehåller. Men jag har för mig att det till vissa delar består av proteinkoncentrat. Då kan jag tycka att det i alla fall rent teoretiskt borde ha en maxgiva. Jag menar om man ger tillräckligt mkt (orimligt mkt) av det så borde man komma över gränsen för vad som är bra att ge. Att man sedan inte ger så mkt är väl en annan sak?

Det framgår inte av innehållsförteckningen ( den står på engelska ), det står bara protein 16%. Jag kan inte läsa mig till någon annan uppgift gällande proteininnehållet. Kanske ngn annan härinne fodrar med samma sort, Spillers Stud&Youngstock, som har koll på det??

Funderar faktiskt på att skicka in en andra höanalys, till ett annat företag, för jag har aldrig varit med om ett så dåligt värde från denna leverantören förut:( Det har alltid legat runt idealvärdena tidigare. Har läst lite här på Buke och det verkar som om många här nere har fått supervärden på sina skördar så det kan knappast vara ngt generellt. Synd, hästarna gillar det och hygienkvaliteten är väldigt bra på höet. Suck.

Krafft protein innehåller en skonsammare potatisprotein, som hästen lättare kan tillgodogöra sig. Detta finns i KP, utan innehållsfördelning nu. Det är den förklaring jag har fått.

Vete, korn, vetekli, grönmjöl, betfiberprodukter, potatisprotein, sockerprodukter, veg. fett, kopparsulfat, rent lysin och rent metionin.

ok, då kan jag ju mata på lite mer där + lucern så får jag se hur det blir på kvot/ekonomi/mängd mat :)

det blir så svårt för energimängden blir för hög jämfört med minsta antal kilo hö jag vill ge och proteinet.

Utländska foderföretag anger ofta bara råprotein i procent. Det säger inget om hur mycket av detta som är smältbart. Alltså en värdelös siffra att ange.

Dock tyder 16% på att det iaf är relativt högt proteinvärde (srp).

På hippocampus kan man läsa, dock är det annan råproteinhalt, men du kanske kan få en hint om uträkningen. Om råproteinet är 11%, dvs 110 g /kg, då är den tillgängliga delen för hästen 90 g. Alltså smb.rp = 90.

Krafft protein innehåller en skonsammare potatisprotein, som hästen lättare kan tillgodogöra sig. Detta finns i KP, utan innehållsfördelning nu. Det är den förklaring jag har fått.

För att vara lite envis så tror inte jag att det finns ett skonsamt proteinkoncentrat. Alla koncentrat måste ha en maxgräns för hur mkt enzymerna i hästens tunntarm kan ta hand om per utfodringstillfälle. Kraffts protein består vad jag förstår ungefär av en tredjedel proteinkoncentrat och borde därför ha en maxgräns. Sedan är det möjligt att den gränsen är hög i förhållande till den totala proteinmängden så att det inte är så stor risk att man överskrider den. Men man kan sannolikt inte ge hur mkt som helst. Om nu ngn skulle komma på tanken.
.

På hippocampus kan man läsa, dock är det annan råproteinhalt, men du kanske kan få en hint om uträkningen. Om råproteinet är 11%, dvs 110 g /kg, då är den tillgängliga delen för hästen 90 g. Alltså smb.rp = 90.

Men det beror väl ändå på vad proteinet kommer ifrån? Alla kedjor är ju inte uppbygda likadant och tas upp likadant av hästen. Hur stor del lysin innehåller fodret te.x.

Utländska foderföretag anger ofta bara råprotein i procent. Det säger inget om hur mycket av detta som är smältbart. Alltså en värdelös siffra att ange.

Dock tyder 16% på att det iaf är relativt högt proteinvärde (srp).

Att de bara anger halten råprotein kanske beror på att man i de länderna räknar efter Kentucky Equine Research (vet ej hur det stavas), där har man en kolumn får råprotein och en för lysin. På det viset har man ju bättre koll på proteinets kvalite. Mängden smältbart råprotein säger ju inget om proteinets kvalite såsom du just skriver senare i tråden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka