hjälp, proteinbrist...

Sv: hjälp, proteinbrist...

Men det finns ju fler ämnen än lysin. Varför inte ange både mängden smältbart råprotein och lysin. Kritik mot fodertillverkarna, inte dig alltså.

Det finns ju tillskott som tex bryggerijäst att lägga till några hekto av och därmed slippa ge så mkt lucern. Och linfrökaka är också proteinrikt och bra för matsmältningen.

Är det inte så att man gör olika i olika länder? Man analyserar fodret på olika sätt. Jag förstod det som att det inte är ett svesnkt foder det är frågan om.

KP rekommenderas bl a att användas på samma sätt som lucern, jag antar att man kan göra det när basen ligger bl a i grönmjöl.
Nu rekommenderar man att den största delen av smrp kommer från grovfoder, så under dessa omständigheter kan man tänka sig att använda KP som ett kraftfoder. Dock lär ju det bli väldigt dyrt, så det är väl inte så många som funderar på den lösningen.

Om det gällde mitt foder så är det engelskt - och jag har lusläst innehållsförteckningen och det finns ingen annan siffra angiven på protein förutom de 16%. Ska in i morgon och handla foder och ska passa på att fråga om det finns en "försvenskad" innehållsförteckning!

Fodret är anpassat till avels och unghästar så hög proteinhalt bör det vara tycker man.

KP rekommenderas bl a att användas på samma sätt som lucern, jag antar att man kan göra det när basen ligger bl a i grönmjöl.

Jag antar att det är Krafft som rekommenaderar att det kan användas som lusern så då får vi väl anta att det stämmer!
Jag har inte precis fler argument än de jag redan har skrivit.
Men detta är ju en foderblandning så att basen består av grönmjöl är väl inte intressant om man samtidigt har tillsatt ett proteinkoncentrat som potatisproteinet? Det blir ju som om jag själv blandar tex lusern och soja i en hink och ger det till hästarna. Men det är möjligt att jag har fel.

Är det inte så att man gör olika i olika länder? Man analyserar fodret på olika sätt. Jag förstod det som att det inte är ett svesnkt foder det är frågan om.

Det utländska hästfolk jag pratar med som kan foder är också irriterade på att inte få riktiga värden från fodertillverkarna. I USA t.ex. räknar de med Mcal istället för MJ, men det spelar ju ingen roll på proteinet.

Vi hoppade faktiskt över alla utländska fodersorter, just för att det var omöjligt att få reda på kalla fakta om innehållet.

Det är synd, jag blev positivt överraskad annars av att det fanns ett såpass smidigt gratisprogram som det på Hippocampus:(

Jag får försöka lita till mina "hästögon" när det gäller just denna häst - de andra får havrekross, svenska mineraler och betfor så där var det lite enklare att beräkna.

Efter att ha provat lite andra, svenska, fodersorter så har vi återgått till det engelska eftersom han verkar må bäst på detta. Han får ju linfrökaka redan så han har en ren proteinkälla förutom det som finns i kraftfodret och i höet ( det lilla som finns ) så förhoppningsvis funkar det ändå. Det ska tas regelbundna blodprover året ut ( av annan anledning ) så där kan man väl få en hint om ev brister.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka