Hjälp , problem ...

K

Krut

Hej , jag behöver hjälp med en grej ... jag lånade en häst i sommar som ja kommer låna igen snart ...
problemet är att när ja fick han i början av sommaren var han lätt igångsatt efter att inte ha blivit riden på 3 år pga ägaren inte haft tid , därför fiår ja låna honom ...

jag började rida honom både ute och i paddock och allt gick bra , trevlig häst som jag älskar . han försökte gå ner i form i börjen med ja tror han inte hade muskler och gick bara bakom tygeln med sänkt rygg så jag lät honom gå högt istället , kan oxå säga att när han kom orkade han inte fatta galopp rätt så han sprang in i galoppen , nu fattar han utan problem ... han är som en unghäst att rida på ett sätt , går å kollar upp i himmlen (har bilder om ni vill se ...)

iaf . hur ska jag få honom gå i form och inte titta upp i himlen , nu när han har musklerna ... jag har jobbat massor med honom och ridit för instruktör ... det funkar bara ett tag ... ge mej några bra övningar ... vill hälst inte ha hjälptyglar men funderar på att köpa en graman , har ridit me det innan å se om det går bättre . men bara rida med det tex en vecka å se om det går bättre sedan ... va tycker ni ?

'sämstpåattbeskriva'

Sv: Hjälp , problem ...

Hejsan..

Jag hade liknande problem med min häst, fast den hade bara blivit riden ca 10 ggr när jag köppte henne och då så skulla ju jag lära henne att gå ner på tygel, när jag jobbat med henne i någon Månad med att gå ner på tygeln så vela hon absolut inte så då åkte det på Gummisnoddar/gummiband och det gick ju bra då eftersom hon blir tvungen att gå ner då, sen efter ca 2 veckor så tog jag bort dom och hon gick jätte bra i ca 2 mån, men sen börja det igen och då satte jag inte på något gummiband.

Utan jag jobbade, och så fick min kompis som e elit ryttare komma och hjälpa mig med henne :D Sen så har det gått Mycket bättre!

Men om man använder gummisnoddar ett tag så får hästen in känslan av hur den ska gå.. :D

Lycka till
Mvh Ida

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan..

Jag hade liknande problem med min häst, fast den hade bara blivit riden ca 10 ggr när jag köppte henne och då så skulla ju jag lära henne att gå ner på tygel, när jag jobbat med henne i någon vecka med att gå ner på tygeln så vela hon absolut inte så då åkte det på Gummisnoddar/gummiband

Menar du på fullaste allvar att du satte på gummisnodd på en häst som var riden 10 ggr!?! För att du inte fick henne att 'gå på tygeln' inom en vecka!?

Herregud.. *skakar beklagande på huvudet*

92328_1190557251.jpg

En bild på min häst då jag har gummisnodd, men bilder är väldigt dålig, men ändå..:P:)

Men jag red den ju MKT mera innan jag satte dit gummisnodden, ursäktar om jag skrivit lite otydligt i texten då!

Jag tycker att om du inte vte hur du skall göra, så är det allra bästa att ta hem en tränare. Jag gjorde det på min häst och det gick jättebra!!

Lycka till och hoppas det går bra :)

Hejsan..

när jag jobbat med henne i någon Månad med att gå ner på tygeln så vela hon absolut inte

En månad är inte direkt mycket ridning det heller. Och fast bilden är så dålig så kan man ändå se att hästen har näsan bakom lod.

Men om man använder gummisnoddar ett tag så får hästen in känslan av hur den ska gå..

Bullshit. Hästen blir bara van vid att huvudet låses fast.

Ursäkta om jag låter sur men jag blir bara så j*vla upprörd och ledsen när man ser 14-åringar som spänner in sina hästar fast de inte har en blekaste aning om vad de pysslar med.

Men om man använder gummisnoddar ett tag så får hästen in känslan av hur den ska gå.. :D

Då hoppas jag att det var runt bakbenen och in under magen du hade gummiband i så fall, för det är där det är viktigt. *observera att detta var för att förtydliga och om du sätter gummiband runt benen på hästen så ramlar den*

Varför köper ni inte ridlektioner för pengarna istället för att köpa massa gummiband och skit som bara förstör hästarna?

En månad är inte direkt mycket ridning det heller. Och fast bilden är så dålig så kan man ändå se att hästen har näsan bakom lod.

Bullshit. Hästen blir bara van vid att huvudet låses fast.

Ursäkta om jag låter sur men jag blir bara så j*vla upprörd och ledsen när man ser 14-åringar som spänner in sina hästar fast de inte har en blekaste aning om vad de pysslar med.

det behöver inte alls vara bullshit som du uttrycker det. Tycker nog mer det är bullshit när du säger att 14åringar inte har en aning om vad dom gör. Jovisst finns det en hel del såna. Men bara för det är inte alla så.

Ta hjälp av en bra tränare....
Varför är alla så besatta av att få hästen att böja på nacken:smirk:
När hästen är mjuk och välriden kommer den att börja gå ärligt på tygeln och det är j*****t mycket snyggare med en välriden häst än en häst som är tvingad att böja på halsen

Jag reagerade över flera saker i ditt inlägg, bl a att du skulle "lära hästen att gå på tygeln".Det är ingenting man lär hästen, man rider den rätt så kommer den att gå i form alldeles av sig själv.

Den enda anledningen att använda gummisnodd, som jag ser det, är att ryttaren kan ha nytta av det, aldrig hästen. Men ryttaren kan koncentrera sig på sitsen och annan inverkan utan att "tjafsa" med hästen.

Immer

okej . tack för alla svar :love:
jag ska be min moster hjälpa mej som är utbildag tränare ...
somsagt vill ja ju hälst inte använda hjälptyglar ...
men någon som har några bra lösgörande övningar ?
kram

skänkelvikningar, öppna, sluta, flytta på volten.... :D

Det är väl lika illa att en 30-åring spänner in sin häst när h'n inte vet vad h'n gör som att en 14-åring gör det ...

okej . tack ^^ några andrra bra övningar ? jag har gjort en annan tråd med bilder på han . nå får gärna ta en titt å komentara min älskling <33

ja tränar mycket serpentiner, framdelsvändningar, skänkelvikning, tempoväxlingar och annat sånt me min ponny men man får ju försöka hitta nått som passar ens egen häst.

Ta mer hjälp av din tränare. Allt kommer inte på en dag, bara för att hästen har muskler. Ni ska ju förstå varandra också. Tycker inte du ska sätta på massa hjälptyglar, då problemen kommer vara de samma när hjälptyglarna tas bort.
Rådfråga din tränare, fråga om övningar och tips. Lovar att det kommer gå bättre efter ett tag, även om det inte känns så just nu.

okej . tack så mkt för alla svar ! nä . jag förstod det (: även om man kan önska det ibland x')
Han är iaf underbarast i världen ^^

ni får gärna fortsätta ge tips å råd om övningar m.m :love:

Bra att du har den installningen gentemot hjalptyglar... Fortsatt med det! Kom ihag att det finns inga genvagar!

Forsok att inte tanka sa mycket pa hur det ser ut, strava inte efter "tavlingsform", den kommer nar hasten ar stark och bar sig sjalv och nar den ar eftergiven fysiskt och mentalt.

Tank pa att ge efter i tygeln, ge den langre tygel till att borja med om den vill ha, sank tempot och forsok stora sa lite du bara kan med bade hander, sits, fotter. stilla och med i rorelsen. Rid garna stora volter varierat med ratt fram, men da du rider volt, var noga med att inte forboja, hall halsen rak. Och visa bara med innertygeln, fastna aldrig i ett tygeltag! Lat hasten ga i ett lugnt tempo, gor mjuka overgangar ofta och lat den bli lag. Nar den lag och stadig, da kan du borja korta tygeln och borja testa skolorna. Men var hela tiden noga med att du kan fa den lag nar du onskar, aven da du gor annat.

Hoppas att det gar bra och ta hjalp av tranare, men sag nej till alla former av hjalptyglar! Att fa hasten "pa tygel" ar inget man lar den, det ar heller inget sjalvandamal, det ar ett resultat av att du ber din hast anvanda sin kropp pa ett satt som ar skonsamt for honom. Och nodvandigt for att kunna bara en ryttare pa ratt satt, utan att dra pa sig skador, pa samma satt som du sakert vet att vi manniskor kan fa ont i ryggen av att lyfta pa fel satt.

Okej ! tack . jätte bra tips :love:
haha vi övar just nu på å ställa . han förböjer sig hur lätt som hälst ... några bra övningar så han inte förböjer sig lika lätt ?
Haha ! jag har så dålig fantasi på olika övningar ... brukar typ bli volter , serpentiner å snett igenom x)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar