Hjälp! Problem med galoppen!

P

Piraya

Hur får jag min häst att slappna av i galoppen (spec. i fattningarna)?:confused: Han spänner sig, slänger upp huvudet och blir väldigt blockerad psykiskt! Jag försöker verkligen själv slappna av och inte hänga i tyglarna utan bara vara mjuk och följsam. Ändå stressar han upp sig nåt otroligt!
Finns det någon som kan tipsa om nån bra övning? Jag misstänker inte att han har ont utan det känns mer som en mental stress. Han har en historia som gör att man kan misstänka att mkt "sitter i huvudet"!
Har någon en idé! Han är ett halvblod på 10 år.

Sv: Hjälp! Problem med galoppen!

Har ingen bra ide men samma problem med min dam tyvärr=( Otroligt stressad i galoppen, är genomkollad men inget fel hittat. Tror oxå det "sitter i huvudet". Hänger på din tråd här.

hur är han i hoppningen? stressar han upp sig där med?
annars hade det kanske hjälp lite med att travhoppa ett hinder och låta hästen falla in i galopp efter och ibland även innan avtrampet.

ett annat tips kan vara att jobba hästen på en volt (tycker jag är lättast) och sen jobba på trav- halt- trav, vidare mot trav- halvhalt- trav fast även halt ibland så hästen blir mer uppmärksam. Detta får honom att samla upp sig och bli mer lyhörd på dina signaler och då även mjukare och lugnare till att kanske hantera galoppfattningen bättre

stressar han upp sig både på ridbanan och utomhus förresten?

Har du tänkt på hur du fattar galopp? Min häst kan bli en riktig raket om jag "överrumplar" honom, låter lite bekant det du skriver.

Jag tror jag tänker för mycket, förbereder för länge!:D Känns som jag bara behöver tänka på galopp så spänner han sig! Så nåt fel gör jag!:angel:

Han är inte hoppad mycket men han är orädd och tycker det är skoj. Tror absolut det kan vara en bra övning med travhoppning över små hinder och låta honom falla in i galopp naturligt! Ska testa imorgon när det är hopptid!

Har själv funderat över att använda galoppbommar så han måste tänka till och inte bara stressa iväg. Kanske i kombination med gramantygel ett tag så man kan övertyga honom om att det är behagligt att ha huvudet lite lägre.
Givetvis utan att knöla ihop honom!
Ett alternativ kan ju vara ett STORT nosludd så man får ner huvudet på honom.

Han är mkt bättre i skogen, det verkar som han blir skraj o blockerad när man vill kräva lite av honom på dressyrbanan. Det är dom två-tre första varven som han flippar ur sen kan man få honom fin. Han har jättebra galopp i grunden.
Mycket frustrerande!:confused:

Galopperar han lugnt och metodiskt i lina?
Isf låt någon longera dig lite och så sitter du bara på utan att inverka.
Låt linföraren ta hand om hästen och gångart medan du bara sitter och känner in galoppen.
Det kan hända att du har tappat känslan lite, man sitter bara som en liten insekt som klamrar sig fast på ryggen: galopp, galopp:p!!

Passa även på vid uteritt att låta hästen rulla över i galopp i en uppförsbacke.
Kanske av sig själv eller med en liten smackning.
Tänk på att ha lååånga ben som hänger neråt, stå lite lätt i fältsits och ha stadig hand. Känner du att hand/ händerna vill "fara iväg" så är ett tips att luta dom mot mankammen. Är dom stilla så brukar restan av kroppen också vara det. Om du märker att han är lite "stissig" innan, ex i traven,
så avvakta då lite tills han känns taktfast i en låg och lugn form.
Försök att inte fokusera så mycket på själva fattningen, att just HÄR ska jag fatta galopp. Då kan man själv vara så "på" att det smittas av på hästen och den bara skjuter iväg som en kanon. Utan just såna hästar som din tycker jag det är bättre att rida på känsla. När det känns rätt, hästen är avspänd, du är avspänd så rulla över i galopp. Hästar är så olika, en del kanske är vana vid en "rejäl fattning", andra vid en minimal, en annan genom en höftvridning och den tredje en tanke....
Pröva dig fram vad din häst går igång på:).

Jag upplever att många gör alldeles för mycket och undrar varför hästen går från 0-100 på en microsekund eller går upp i luften pga att man ger full gas samtidigt som handbromsen ligger i;).

Jättebra tips också från en annan i tråden, ta hjälp av ett hinder.

Lycka till!

/J.

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 186
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka