Hjälp, ponnyn har ont!

Sv: Hjälp, ponnyn har ont!

Det hände en islänning för ett tag sedan. Hela höftpartiet hade tydligen kommit snett så det behövdes enorma ansträngningar av equiterapeut. Vet inte om han överhuvudtaget blev bra. En hemskt onödig olycka.

*KL*

MIn valack har gjort samma sak, så jag förstår precis hur det gick till. (Jag fick dock loss bommen i ungefär samma läge där TS häst gick in igen).

Det jag skulle göra är att ta ut en duktig equiatriker/equiterapeus/kiro/liknande, och kolla upp hästen.

Veterinärkontakt har du redan tagit, och även jag kan spontant tycka boxvila är onödigt, samtidigt skulle jag INTE släppa ut med nya kompisar i det läget, och INTE vilja se den springa runt i en hage. I övrigt skulle jag promenera den, och om den tillåter det FÖRSIKTIGT massera ryggen med exvis arnika (mer stryka på arnika om den reagerar). Och avvakta och se hur det utvecklas.

Ja, men han trivdes jättebra med sin hagkompis iallafall, dom älskade varandra. men han flyttades pga andra skäl.. Men han låter ju en vara omkring det ömma och ta osv, och som sagt så måste jag trycka rätt hårt för att han ska reagera.

Har du kontaktat ponnyns ägare angående detta???

Du säger att du inte tänker ha ponnyn på boxvila som veterinär ordinerat, tycker ponnyns ägare att det är ok?
Resultatet av att inte följa veterinärens ordination behöver inte "bara" orsaka att det "läker långsammare" det kan faktiskt bli en kronisk skada eller värre!

Vad är det för stackars ägare som lånat ut sin ponny till dig och som nu kanske inte vet om hans/hennes ponny blir felaktigt behandlad?

*detta är orsaken till att man hellre låter sin häst gå och skrota än lånar ut den till någon som kanske förstör den för livet*

tycker att du verkar ha lägget under kontroll. fast som någon annan skrev.. har du kontaktat ägaren?

mitt russ sprang under frambommen och ut på framrampen när vi lastade henne. hon klarade sig bra fast även där tog ryggen i.

man lär sig läxor så länge man lever! nästa gång gör vi annorlunda!

Ja, men han trivdes jättebra med sin hagkompis iallafall, dom älskade varandra. men han flyttades pga andra skäl.. Men han låter ju en vara omkring det ömma och ta osv, och som sagt så måste jag trycka rätt hårt för att han ska reagera.

Ja men han har flyttat nu. Dvs NYA hagkompisar. Dvs ökad risk för spring, gruff osv. Vilket jag INTE under några omständigheter skulle acceptera just nu. Utan ha honom själv i liten hage (sjukhage) om han är lugn, och om han inte är det boxvila.

Det tar bara några sekunder att orsaka saker som tar år att reparera, om de ens går att reparera...

Ett sånt scenario kan omöjligt ha varit lugnt, då hade det inte inträffat.

nu har jag inte läst hela tråden men, liknande hände mig (att ponnyn pressade sig under bak bommen)

hästen stog lungt inne i transporten, mamma skulle fälla upp rampen och jag sätta fast henne i transportens grimskaft. helt utan förvarning så KASTADE sig hästen bakåt helt vild och "ploppade ut" under bakbommen. TROTS att bommen var på lägsta möjliga hål i en (då) ny transport!
Denna ponny var mkt van att åka transport då det tidigare varit en tävlingsponny.
en annan gång när vi skulle lasta av hade vi en "bred grind" (ca 50cm bred järnrörsgrej) hästen fick "knäpp" och kastade sig fram och tillbaka i släpet (hela ekipaget hoppade) och tillslut lossnar järnfästerna på vagnen till grinden (blev till att svetsa om då) ur en helt lugn stillsam situation.

att säga att "det skulle aldrig ha hänt i en lugn situation" är bullshit. hästar är djur och ibland händer det olyckor. även ur lugna situationer med lugna hästar!

sorry för trådkapningen!

nu har jag inte läst hela tråden men, liknande hände mig (att ponnyn pressade sig under bak bommen)

hästen stog lungt inne i transporten, mamma skulle fälla upp rampen och jag sätta fast henne i transportens grimskaft. helt utan förvarning så KASTADE sig hästen bakåt helt vild och "ploppade ut" under bakbommen. TROTS att bommen var på lägsta möjliga hål i en (då) ny transport!
Denna ponny var mkt van att åka transport då det tidigare varit en tävlingsponny.
en annan gång när vi skulle lasta av hade vi en "bred grind" (ca 50cm bred järnrörsgrej) hästen fick "knäpp" och kastade sig fram och tillbaka i släpet (hela ekipaget hoppade) och tillslut lossnar järnfästerna på vagnen till grinden (blev till att svetsa om då) ur en helt lugn stillsam situation.

att säga att "det skulle aldrig ha hänt i en lugn situation" är bullshit. hästar är djur och ibland händer det olyckor. även ur lugna situationer med lugna hästar!

sorry för trådkapningen!

Fast situationen NÄR det händer är ju inte lugn. Även om hästen var lugn före och efter. Jag tror det är det som Lovisaeleonora menar.

Nu var det ju inte det jag skrev, jag skrev att det omöjligt kunde gått lugnt till om detta inträffade. Att hästen pressar sig under bommen gör den inte lugnt och stilla, det har varit oro innan den kommer under bommen.

En lugn avlastning är (i min värld) när man fäller ner lämmen, tar bort bommen, i lugn och ro pysslar bort mellanväggen etc och SEDAN ber hästen att komma ut, och den lugnt och stilla, steg för steg går ner för lämmen och sedan stannar när den är nere.

Alla har vi olika referensramar, men jag har mycket svårt för att tro att NÅGON kan tycka det är lugnt när en häst pressar sig under bommen....

Har du kontaktat ponnyns ägare angående detta???

Du säger att du inte tänker ha ponnyn på boxvila som veterinär ordinerat, tycker ponnyns ägare att det är ok?
Resultatet av att inte följa veterinärens ordination behöver inte "bara" orsaka att det "läker långsammare" det kan faktiskt bli en kronisk skada eller värre!

Vad är det för stackars ägare som lånat ut sin ponny till dig och som nu kanske inte vet om hans/hennes ponny blir felaktigt behandlad?

*detta är orsaken till att man hellre låter sin häst gå och skrota än lånar ut den till någon som kanske förstör den för livet*

Ja, för att ingen av dom 2 jag pratade med verkade ha det minsta lilla vett..

Han har kommit på att han slipper bli riden om han "fejkar" i stallgången, är han ute och betar kan man trycka och ha sig hur mkt man vill utan att han rör en fena.

Och ja, ägaren vet allting och håller med mig.

tycker att du verkar ha lägget under kontroll. fast som någon annan skrev.. har du kontaktat ägaren?

mitt russ sprang under frambommen och ut på framrampen när vi lastade henne. hon klarade sig bra fast även där tog ryggen i.

man lär sig läxor så länge man lever! nästa gång gör vi annorlunda!

En till som är på "min" sida. :) Ja, läget är helt under kontroll och ponnyn har de sista dagarna "fejkat" för att slippa ridningen. Då han inte reagerar minsta lilla när man är i hagen med honom och trycker och har sig. Lät en duktig tjej kolla honom, och allt stod rätt till.

Fast situationen NÄR det händer är ju inte lugn. Även om hästen var lugn före och efter. Jag tror det är det som Lovisaeleonora menar.

Det var lungt vare sig ni vill tro det eller inte.. det var inte hetsigt på ngt sätt.. Han tryckte sig ut, tog kanske 1 sek. Sen var han lossad på 5 sek och stog lugn efter det..

*kl*

Finns väl olika syn på vad man tycker är lugnt och våldsamt.
Men detta tycker jag defenitivt inte låter våldsamt.

Oavsett hur lugn en häst verkar så kan vad som helst hända.
Dom är ju trots allt djur - flyktdjur...

Har man dessutom jobbat "länge" med hästar borde man oxå veta det:smirk:

TS - Toppen att du och ägaren är överens!
Men kolla transporten tills nästa användning:)

Kan faktiskt vara mycket troligt att ponnyn fejkar! Min häst har haft ont i ryggen, men har det inte numera. Men trycker jag henne på ryggen så reagerar hon ändå, och det för att hon inbillar sig att det gör ont. (Hon har nämligen blivit behandlad och nollad av kiropraktiker)

Jag tror inte att det är någon fara med ponnyn, reagerar han inte längre, så var han säkert bara öm när det hände, för det är nog ingen häst som tycker att det är så skönt att få bommen tryckt på ryggen..

Ryser när jag läser..vet en häst som bröt ryggen i ett liknande senario när han försökte pressa sej ut under bommen. :(
Så jag är supernoga med att inte låta bommen sitta för högt osv.. men en olycka händer så lätt tyvärr..
Men jag tycker ändå att vet skulle kommit ut o kikat på din häst, och det spelar ingen roll om det var 1 eller 40 sekunder han var under bommen , en ynka sekund kan tyvärr göra mycket skada...:crazy:
Fattade som du end. hade haft kontakt med vet på telefon?!
Hoppas pållen blir bättre snart iallafall..

angående fejka - hoppas ni inte ger hästen för mänskliga drag nu med att planera att slippa och trilskas bara för att trilskas.
En häst fejkar inte för att slippa eller komma undan på pin kiv eller för att de är lata....

De hästar som inte vill och HAR HAFT ONT gör det för att i hästars värld undviker man saker som man TROR ska göra ont, såklart! Jag brukar inte heller lägga handen på en platta som KAN vara het - då skulle jag vara korkad, oavsett om någon bad mig. DÅ skulle jag behöva bli övertygad om att den INTE var het.... Jag kan dock också göra saker bara för att jäklas med andra - planera, konspirera, men det kan inte hästar - de kan inte leva sig in i hur vi människor uppfattar situationen, bara se det de själva ser. De lever i nuet och undviker allt farligt och tar det säkra för det osäkra. Hästar är lika oss ibland, men helt olika oss ibland.

*kl*

Finns väl olika syn på vad man tycker är lugnt och våldsamt.
Men detta tycker jag defenitivt inte låter våldsamt.

Oavsett hur lugn en häst verkar så kan vad som helst hända.
Dom är ju trots allt djur - flyktdjur...

Har man dessutom jobbat "länge" med hästar borde man oxå veta det:smirk:

TS - Toppen att du och ägaren är överens!
Men kolla transporten tills nästa användning:)

Jag håller med dig till 100%, det du skriver stämmer helt.

Ja, det är superbra. Hon är så snäll och trevlig och litar på mig till 100.

Transporten lånade vi av en kompis, men nästa gång blir det självklart en som är mer anpassad efter ponnyn. :)

Ryser när jag läser..vet en häst som bröt ryggen i ett liknande senario när han försökte pressa sej ut under bommen. :(
Så jag är supernoga med att inte låta bommen sitta för högt osv.. men en olycka händer så lätt tyvärr..
Men jag tycker ändå att vet skulle kommit ut o kikat på din häst, och det spelar ingen roll om det var 1 eller 40 sekunder han var under bommen , en ynka sekund kan tyvärr göra mycket skada...:crazy:
Fattade som du end. hade haft kontakt med vet på telefon?!
Hoppas pållen blir bättre snart iallafall..

Ja, men alla gör vi misstag. Jag har gjort ett, och lärt mig efter det.

Han mår superbra nu, och rids helt normalt, som skrivet innan.

angående fejka - hoppas ni inte ger hästen för mänskliga drag nu med att planera att slippa och trilskas bara för att trilskas.
En häst fejkar inte för att slippa eller komma undan på pin kiv eller för att de är lata....

De hästar som inte vill och HAR HAFT ONT gör det för att i hästars värld undviker man saker som man TROR ska göra ont, såklart! Jag brukar inte heller lägga handen på en platta som KAN vara het - då skulle jag vara korkad, oavsett om någon bad mig. DÅ skulle jag behöva bli övertygad om att den INTE var het.... Jag kan dock också göra saker bara för att jäklas med andra - planera, konspirera, men det kan inte hästar - de kan inte leva sig in i hur vi människor uppfattar situationen, bara se det de själva ser. De lever i nuet och undviker allt farligt och tar det säkra för det osäkra. Hästar är lika oss ibland, men helt olika oss ibland.

Men herregud. Det viktiga är ju inte VARFÖR han "fejkar" :S Ta inte allt så himla allvarligt.. det jag ville komma fram till var att han inte hade ont, och att jag kunde rida honom...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Katthälsa Bonnie blev diffust halt för några veckor sedan. Så diffust att jag inte ens var säker på att det var nått. Sen började hon tveka på att...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka