Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
MIn valack har gjort samma sak, så jag förstår precis hur det gick till. (Jag fick dock loss bommen i ungefär samma läge där TS häst gick in igen).
Det jag skulle göra är att ta ut en duktig equiatriker/equiterapeus/kiro/liknande, och kolla upp hästen.
Veterinärkontakt har du redan tagit, och även jag kan spontant tycka boxvila är onödigt, samtidigt skulle jag INTE släppa ut med nya kompisar i det läget, och INTE vilja se den springa runt i en hage. I övrigt skulle jag promenera den, och om den tillåter det FÖRSIKTIGT massera ryggen med exvis arnika (mer stryka på arnika om den reagerar). Och avvakta och se hur det utvecklas.
Ja, men han trivdes jättebra med sin hagkompis iallafall, dom älskade varandra. men han flyttades pga andra skäl.. Men han låter ju en vara omkring det ömma och ta osv, och som sagt så måste jag trycka rätt hårt för att han ska reagera.
Ett sånt scenario kan omöjligt ha varit lugnt, då hade det inte inträffat.
nu har jag inte läst hela tråden men, liknande hände mig (att ponnyn pressade sig under bak bommen)
hästen stog lungt inne i transporten, mamma skulle fälla upp rampen och jag sätta fast henne i transportens grimskaft. helt utan förvarning så KASTADE sig hästen bakåt helt vild och "ploppade ut" under bakbommen. TROTS att bommen var på lägsta möjliga hål i en (då) ny transport!
Denna ponny var mkt van att åka transport då det tidigare varit en tävlingsponny.
en annan gång när vi skulle lasta av hade vi en "bred grind" (ca 50cm bred järnrörsgrej) hästen fick "knäpp" och kastade sig fram och tillbaka i släpet (hela ekipaget hoppade) och tillslut lossnar järnfästerna på vagnen till grinden (blev till att svetsa om då) ur en helt lugn stillsam situation.
att säga att "det skulle aldrig ha hänt i en lugn situation" är bullshit. hästar är djur och ibland händer det olyckor. även ur lugna situationer med lugna hästar!
sorry för trådkapningen!
att säga att "det skulle aldrig ha hänt i en lugn situation" är bullshit. hästar är djur och ibland händer det olyckor. även ur lugna situationer med lugna hästar!
Har du kontaktat ponnyns ägare angående detta???
Du säger att du inte tänker ha ponnyn på boxvila som veterinär ordinerat, tycker ponnyns ägare att det är ok?
Resultatet av att inte följa veterinärens ordination behöver inte "bara" orsaka att det "läker långsammare" det kan faktiskt bli en kronisk skada eller värre!
Vad är det för stackars ägare som lånat ut sin ponny till dig och som nu kanske inte vet om hans/hennes ponny blir felaktigt behandlad?
*detta är orsaken till att man hellre låter sin häst gå och skrota än lånar ut den till någon som kanske förstör den för livet*
tycker att du verkar ha lägget under kontroll. fast som någon annan skrev.. har du kontaktat ägaren?
mitt russ sprang under frambommen och ut på framrampen när vi lastade henne. hon klarade sig bra fast även där tog ryggen i.
man lär sig läxor så länge man lever! nästa gång gör vi annorlunda!
Fast situationen NÄR det händer är ju inte lugn. Även om hästen var lugn före och efter. Jag tror det är det som Lovisaeleonora menar.
*kl*
Finns väl olika syn på vad man tycker är lugnt och våldsamt.
Men detta tycker jag defenitivt inte låter våldsamt.
Oavsett hur lugn en häst verkar så kan vad som helst hända.
Dom är ju trots allt djur - flyktdjur...
Har man dessutom jobbat "länge" med hästar borde man oxå veta det:smirk:
TS - Toppen att du och ägaren är överens!
Men kolla transporten tills nästa användning![]()
Ryser när jag läser..vet en häst som bröt ryggen i ett liknande senario när han försökte pressa sej ut under bommen.
Så jag är supernoga med att inte låta bommen sitta för högt osv.. men en olycka händer så lätt tyvärr..
Men jag tycker ändå att vet skulle kommit ut o kikat på din häst, och det spelar ingen roll om det var 1 eller 40 sekunder han var under bommen , en ynka sekund kan tyvärr göra mycket skada...
Fattade som du end. hade haft kontakt med vet på telefon?!
Hoppas pållen blir bättre snart iallafall..
angående fejka - hoppas ni inte ger hästen för mänskliga drag nu med att planera att slippa och trilskas bara för att trilskas.
En häst fejkar inte för att slippa eller komma undan på pin kiv eller för att de är lata....
De hästar som inte vill och HAR HAFT ONT gör det för att i hästars värld undviker man saker som man TROR ska göra ont, såklart! Jag brukar inte heller lägga handen på en platta som KAN vara het - då skulle jag vara korkad, oavsett om någon bad mig. DÅ skulle jag behöva bli övertygad om att den INTE var het.... Jag kan dock också göra saker bara för att jäklas med andra - planera, konspirera, men det kan inte hästar - de kan inte leva sig in i hur vi människor uppfattar situationen, bara se det de själva ser. De lever i nuet och undviker allt farligt och tar det säkra för det osäkra. Hästar är lika oss ibland, men helt olika oss ibland.