Hjälp, ponnyn har ont!

josefinefreed

Trådstartare
Jag lånade hem en ponny igår som är rätt så svårtlastad. Och han vill så himla fort ut ur transporten, och när vi skulle lasta ur honom så sitter pluggen till stången där bak, så himla hårt satt man måste knacka upp den med en sten, och då började ju ponnyn trycka för han ville ut, och då kom han under med rumpan o ryggen under stången o försökte trycka ut sig. Och nu idag när jag skulle rida fick jag inte ens hoppa upp på honom (barbacka), han började bocka osv. Och när jag gått med honom till paddocken så började han bli lite osäker och tvekade, fick nästan inte ens komma i närheten av ryggen och så började han skrapa med framhoven i sanden.
Fick tanken på att han kanske testade mig, men det verkar inte riktigt stämma..
Sen började jag trycka på honom och märkte då att han hade ont, finns det någonting man kan göra för att lindra smärtan? Ex. massage, nån salva osv?

MVH Jossan

Sv: Hjälp, ponnyn har ont!

OM hästen har ont i ryggen efter det där så lär det väl vara ungefär som blåmärken.
Skulle Du vilja ha massage på dina egna blåmärken? ;)

Avvakta några dagar och se om det blir någon skillnad, om inte så kontaktar du veterinären!

Oj så tokigt det blev, men oroa dig inte, han blir bra men ge honom lite tid. En ny häst behöver ändå några dagar på sig att vänja sig vid det nya stället. Jag skulle bara låta det vara eller möjligen försiktigt ! smörja in Arnika-liniment, men ingen annat. Massera inte så länge den har ont. Hoppas det går bra!

Oj så tokigt det blev, men oroa dig inte, han blir bra men ge honom lite tid. En ny häst behöver ändå några dagar på sig att vänja sig vid det nya stället. Jag skulle bara låta det vara eller möjligen försiktigt ! smörja in Arnika-liniment, men ingen annat. Massera inte så länge den har ont. Hoppas det går bra!

tack så jättemkt! hade nästan tänkt massera faktist, för det har jag fått tips om. Men det låter ju riktigt logiskt att INTE göra det, för hur skönt skulle det vara på sina egna blåmärken? ..

Jag skulle ta ut en veterinär direkt om min häst tryckt sig under bommen! :eek:
De har himla ömtåliga tornutskott längs med hela ryggraden som löper stor risk att skadas vid liknande situationer. HUR kunde du ge dig till att rida efter en sån sak utan att kolla upp att hästen inte skadat sig?? :mad:

Har du meddelat ägaren om vad som hänt??

Jag blir lite förvånad att ni inte kollade igenom hästen precis när olyckan inträffat. Sätter man bara in hästen när något sådant har hänt?

Jag tycker det är både A & O att noga visitera hästen efter att det hänt något utöver det vanliga. Att man när man tar från hage till stall bara kollar att hästen är hel och ohalt är väl en sak, men att efter en olycka inte undersöka hästen, klämma igenom den och kontrollera så den inte skadat sig? Helt främmande i mina ögon.

Jag hade också tagit kontakt med klinik, det är väldigt mycket som kan skadas vad gäller ryggen. Dels tornutskotten som är både utsatta och ömtåliga, men också fellägen som t ex en kiropraktor kan hjälpa till med. För att inte tala om alla muskler som fått sig en rejäl omgång.

Viktigt att tänka på är att man har en transport som är väl lämpad för hästfrakt, d v s med bra säkerhetsdetaljer. Inget som krånglar eller sitter fast. Den här olyckan verkar ju ha varit helt onödig, hade grejorna funkat hade den förmodligen inte inträffat.

Jag lånade hem en ponny igår som är rätt så svårtlastad. Och han vill så himla fort ut ur transporten, och när vi skulle lasta ur honom så sitter pluggen till stången där bak, så himla hårt satt man måste knacka upp den med en sten,

Visste ni att den var svår att få upp innan?

Blir den inte bättre så måste ni kolla up det!

Jag blir lite förvånad att ni inte kollade igenom hästen precis när olyckan inträffat. Sätter man bara in hästen när något sådant har hänt?

Jag tycker det är både A & O att noga visitera hästen efter att det hänt något utöver det vanliga. Att man när man tar från hage till stall bara kollar att hästen är hel och ohalt är väl en sak, men att efter en olycka inte undersöka hästen, klämma igenom den och kontrollera så den inte skadat sig? Helt främmande i mina ögon.

Jag hade också tagit kontakt med klinik, det är väldigt mycket som kan skadas vad gäller ryggen. Dels tornutskotten som är både utsatta och ömtåliga, men också fellägen som t ex en kiropraktor kan hjälpa till med. För att inte tala om alla muskler som fått sig en rejäl omgång.

Viktigt att tänka på är att man har en transport som är väl lämpad för hästfrakt, d v s med bra säkerhetsdetaljer. Inget som krånglar eller sitter fast. Den här olyckan verkar ju ha varit helt onödig, hade grejorna funkat hade den förmodligen inte inträffat.

Ni verkar tro att det var "våldsammare" än vad det var.. till och med veterinären är lugnare än er. :p

Han sa att om han inte är halt, och inte kan gå riktigt så kunde man oroa sig.. och jag måste trycka hårt på honom om det ska göra ont. Så det var ingen fara sa han.

Boxvila 2-3 dagar var allt.

Att trycka sig under en bom är rätt våldsamt. Jag har arbetat med hästar, jag har aldrig varit med om detta. Det är inte särskilt vanligt, och det kan defintivt gå mycket illa.

Boxvila för mig är något man tar till vid svåra senskador och frakturer, att veterinären ordinderar boxvila till en ohalt, ryggöm häst tycker jag är rätt anmärkningsvärt...

Att trycka sig under en bom är rätt våldsamt. Jag har arbetat med hästar, jag har aldrig varit med om detta. Det är inte särskilt vanligt, och det kan defintivt gå mycket illa.

Boxvila för mig är något man tar till vid svåra senskador och frakturer, att veterinären ordinderar boxvila till en ohalt, ryggöm häst tycker jag är rätt anmärkningsvärt...

Håller absolut med!

Bakbommen torde ju ha vart alldeles för högt satt, eller kröp den ut baklänges?

Jag har också arbetat ganska länge med hästar, har faktiskt aldrig vart med om just detta, tack och lov.

Att ordinera boxvila i detta läge tycker jag är märkligt.

Senast ändrad:

Håller absolut med!

Bakbommen torde ju ha vart alldeles för högt satt, eller kröp den ut baklänges?

Jag har också arbetat ganska länge med hästar, har faktiskt aldrig vart med om just detta, tack och lov.

Att ordinera boxvila i detta läge tycker jag är märkligt.

Han stog helt vanligt i transporten, och när man öppnar bakdörren vill han bara tokrusa ut därifrån, och det var då han kom under med rumpan, kanske 30cm in på ryggen, under bommen. Men han drog sig tillbaka inom kanske 5 sekunder.

Och ja, han sa att jag skulle ha han i boxvila 2-3 dagar.

Om du aldrig varit med om det, och dessutom inte var med när dethär hände kan du nog inte yttra dig om det var våldsamt eller inte.

RIKTIGT skumt med diagnos boxvila på hästen från en veterinär som inte ens varit ute och undersökt den? ! Jag skulle ringa för en andra diagnos till någon annan, och framför allt ta ut ngn och kolla upp.
Boxvila ordinerar vet till riktigt seriösa sjukdomsfall/åkommor. I alla andra fall, gör en modern seriös veterinär allt för att undvika denna drastiska lösning.

hon kan mycket väl ha blivit ordinerad boxvila för att utesluta att hästen skulle ut och springa i hagen och då ev göra sig illa efter som den redan var öm i ryggen pga olyckan.
Sen tror jag att Veterinären tänkte så att om den får vila i box ett par dagar ser man ju lättare om den blir sämre alternativt bättre.
Ny häst i ny miljö med nya kompisar betyder inspark och det kanske är smart att undvika om hästen har ont.
Tyckte inte det lät så himla våldsamt, hästen fick spel, skulle ute, började backa, försökte komma under bommen, märkte att det gjorde ont, klev tillbaka och troligen lugnade ner sig, hästar är ju inte dumma!!
Och eftersom hon haft en vet så antar jag att vet visste vad den ordinerade TS.
Lugna ner er! :smirk:

RIKTIGT skumt med diagnos boxvila på hästen från en veterinär som inte ens varit ute och undersökt den? ! Jag skulle ringa för en andra diagnos till någon annan, och framför allt ta ut ngn och kolla upp.
Boxvila ordinerar vet till riktigt seriösa sjukdomsfall/åkommor. I alla andra fall, gör en modern seriös veterinär allt för att undvika denna drastiska lösning.

Det låter konstigt tkr jag. Fast jag ringde hästkliniken i bergsåker, dom lät lite.. okunniga på nåt sätt. :S Men hur som helst så hade jag inte tänkt ha han o boxvila, utan då får det hellre ta längre tid att "läka" när han är i hagen.

hon kan mycket väl ha blivit ordinerad boxvila för att utesluta att hästen skulle ut och springa i hagen och då ev göra sig illa efter som den redan var öm i ryggen pga olyckan.
Sen tror jag att Veterinären tänkte så att om den får vila i box ett par dagar ser man ju lättare om den blir sämre alternativt bättre.
Ny häst i ny miljö med nya kompisar betyder inspark och det kanske är smart att undvika om hästen har ont.
Tyckte inte det lät så himla våldsamt, hästen fick spel, skulle ute, började backa, försökte komma under bommen, märkte att det gjorde ont, klev tillbaka och troligen lugnade ner sig, hästar är ju inte dumma!!
Och eftersom hon haft en vet så antar jag att vet visste vad den ordinerade TS.
Lugna ner er! :smirk:

ÄNTLIGEN! någon som förstår.. precis sådär var det! :) Tack.

Det låter konstigt tkr jag. Fast jag ringde hästkliniken i bergsåker, dom lät lite.. okunniga på nåt sätt. :S Men hur som helst så hade jag inte tänkt ha han o boxvila, utan då får det hellre ta längre tid att "läka" när han är i hagen.

Lät dom lite okunniga på ATG kliniken? :crazy:

Vore jag dig så skulle jag(om nu hästen visade att den har ont.) ta ut en veterinär som undersöker den, sedan följa de råd som jag får.

Om du anser att de du ringde lät okunniga, då får du kanske ringa någon annan som kanske kan komma ut till dig.

Lät dom lite okunniga på ATG kliniken? :crazy:

Vore jag dig så skulle jag(om nu hästen visade att den har ont.) ta ut en veterinär som undersöker den, sedan följa de råd som jag får.

Om du anser att de du ringde lät okunniga, då får du kanske ringa någon annan som kanske kan komma ut till dig.

Iallafall hon som svarade, men sen fick jag prata med en kille och han lät ju iallafall kunnigare, och han var stensäker på sin sak, att han skulle ha boxvila. Men det var nog ingen fara så länge han kunde gå riktigt, plus att jag får trycka väldigt hårt för att han ska reagera. Och det blir bättre varje dag.

*KL*

MIn valack har gjort samma sak, så jag förstår precis hur det gick till. (Jag fick dock loss bommen i ungefär samma läge där TS häst gick in igen).

Det jag skulle göra är att ta ut en duktig equiatriker/equiterapeus/kiro/liknande, och kolla upp hästen.

Veterinärkontakt har du redan tagit, och även jag kan spontant tycka boxvila är onödigt, samtidigt skulle jag INTE släppa ut med nya kompisar i det läget, och INTE vilja se den springa runt i en hage. I övrigt skulle jag promenera den, och om den tillåter det FÖRSIKTIGT massera ryggen med exvis arnika (mer stryka på arnika om den reagerar). Och avvakta och se hur det utvecklas.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Katthälsa Bonnie blev diffust halt för några veckor sedan. Så diffust att jag inte ens var säker på att det var nått. Sen började hon tveka på att...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka