Hjälp övergiven/bortslängd kattbäbis

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Elshacera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 104
E

Elshacera

Har precis kommit hem från stallet där vi hittade en mager halvdöd kattunge i ett rör..
Förslag hur gör vi försöker förtvivlat få i den lilla mat=mjölkersättning.
Men hur ofta, hur mycket någon som vet??
Kom inte med förslag som att slå ihjäl den har redan pratat med ogivningen runt stallet ingen klarar av att göra det och inte heller jag.
Ja jag vet att det går att åka till vetrinär och avliva, men finns chansen att klara den försöker jag gärna.
Ni som har tips hör av er.
Ålder beräknad till ca 4-5veckor.
mvh Elshacera :bump:

Jag gav modersmjölksersättning ca varannan timme när jag hittade en 4veckors unge.Jag började med att ge lite försiktigt ibörjan så att magen kom igång,små portioner ofta.

Dessvärre inte första gången, året innan hittade grannstallet en utsläng kattunge vid vetrinärbesök visade det sig att ungen troligtvis var en raskatt helig birma.
Anledning till att den var utkastad diarre med vetrinärbesök och räkning...
mvh Elshacera

För att vara helt säker på hur mycket du ska ge kattungen. Ring till en veterinär. Det kostar inte mer än ett telefonsamtal. Han/hon säger nog precis hur mycket du ska ge. Och bortslängd är den nog inte. Eftersom den låg i ett rör så råkade den väl fastna där eller så. Har ni ingen kattmamma i stallet som saknar sin katt??? Annars, lycka till! Hoppas att den överlever och att du kanske behåller den.
:)

Jodå skall ringa vet för att boka besök..
Redan kollat mammmagänget i och runt stallet. Ingen som vill ta sig ann ungen, kan bero på att den varit borta för länge, alternativt att det är något fel på den.
Men åldern stämmer inte jämfört med de andra ungarna så troligvis ingen av deras.
mvh Elshacera
p.s hon har piggat på sig och fattat att sprutan är "tutte"
Hoppas bara det håller i sig.

det är ungefär samma ålder på de som jag har hemma nu. Jag köpte mjölkersättning och gav vart 4e timme, ca 30 ml var gång. De var 3-4 veckor då, nu är de ca 5 veckor och har börjat med majsvälling och whiskaskatt mjölk, plus uppblött torrfoder för kattungar från 4 v. Royal canin baby cat. Dessa hade en mamma som stack iväg från dem, hon var en vildkatt! Lycka till!

Troligen samma sak här, vildkattmamma som struntat i ungen.
Vi har ett antal katter som vi matar ute i stallet pga att de ej har något hem. Det värsta är att det verkar finnas "djungeltelegraf"även hos katter.
Från början två-tre vildkatter vi matade nu är vi upp i närmare 10-talet. Angående ungen är den numera omdöpt till Turbo,mao full fart på den eller rättare sagt den har fostrat hela familjen (även mannen som ej vill ha katt)
Så fort den hör att någon kommer då piper man så högt man kan till någon plockar upp den.
mvh Elshacera :bump:

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 470
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har ett problem nu. eller rättaresagt katten har ett problem.. Stackarn har blivit övergiven, har varit det nu hela vintern och... 2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: MinIan
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in... 2
Svar
25
· Visningar
12 369
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 601
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31