Hjälp oss, hjälpa henne!!

Sv: Hjälp oss, hjälpa henne!!

Havre och betfor ska man inte ge till såkallade "urhästar".

Vad grundar du detta på?
Jag föder upp shettisar o alla mina avelston som är dräktiga el. har föl vid sidan får havre, betfor o lusern för att inte tappa hull. Ingen av dom har dött än iaf, men fina i hullet är dom iaf.

Havre och betfor ska man inte ge till såkallade "urhästar".

Ge hö, halm, lucern(de gav ni redan så fortsätt med de, kanske kan ge mer?)

Havre kan jag hålla med dig om att man inte ska ge.
Det skadar inte att vara försiktig med stärkelse till sådana ponnyer.
Men betfor förstår jag inte varför man inte kan ge? Nu är jag tveksam till om det behövs till ts häst.

Mera protein och mera mat över huvud taget.
Särskilt om hon har föl vid sidan.
Hästen är undernärd.
Buken är en svältmage.

Enklast är att ge ett bra fullfoder med protein på mellan 100 - 125g/kg.
Och hon behöver några kg/dag av det.
Digivning är mycket krävande för små ponnyer då de ger mera mjölk/kg häst än vad större hästar gör.
Hon behöver minst sitt dubbla vanliga intag av energi och kanske 3ggr proteinet.

Jag läste de i en artikel^^ Och jag är en sån som inte tror på kraftfoder alls utan mer hö istället. Jag har 2 shettisar och sen jag slutade med kraftfodret så har dom blivit finare =)
De va som Forest Autumn sa, man ska vara försiktig med stärkelse till speciellt shettisar. Betfor innehåller mkt socker och de är inte heller bra att ens ge till hästar. Urhästar är gjorda för att äta hö och halm och sånt, magen blir mkt bättre på dom då. De är vad jag tror och upplevt iaf. Visst hästarna kanske går bra med endel kraftfoder men de kanske skulle funka bättre utan?

Betfor består av betfibrer och är ett bra foder till alla hästar. Det betfor vi oftast köper innehåller också melass som består av socker men det gör alltså inte betfibrerna. Sockret från melassen försvinner om man häller av vattnet.

Om du har läst att man inte ska ge betfor så bör det också stå en förklaring till varför författaren till artikeln tycker så. Den enda anledningen som jag kan se är att det tillför extra energi. Men en energiform som är bra för tarmarna hos hästen.

Senast ändrad:

Går hon på ordentligt bete så ska hon klara sig på det,såna hästar ska inte överfodras med en massa lucern och kraftfoder! Hon är absolut inte mager,däremot bukig/uppsvälld.Kolla masken tycker jag med tryck inte i henne en massa extra om hon har bra med gräs,ge hellre bra hö på fri tillgång i såna fall.

Om hon hade klarat sig på betet så hade nog inte tråden funnits.
Vad är det för fel på att ge lusern? Varför skulle fri tillgång på ett bra hö vara bättre? Risken för att hon får en massa extra energi borde i så fall vara betytdligt större med höet.

ger hon di? oj jösses, då går verkligen nästan all näring hon petar i sig av betet rätt ut i juvret till fölet, då är det dags att agera!

du ska räkna ut en fodersta och ge henne dubbla mängden MJ(motför underhållsbehov) och 12 g smältbara råproteiner per MJ..

exempel
150 kg ponny = 21,5 MJ underhållsbehov
21,5 MJ * 2 = 43 MJ energi
43 * 12 = 561 g smältbara råproteiner

på bete kan hon få i sig 1,8kg TS vilket ger ca 19 MJ och 380 g smbrp,
0,5 kg lusern ger 4,5 MJ och 55 g smbrp
sammanlagt 23,5 MJ och 435 g smbrp

det fattas då närapå hälften av MJ och 130 g smbrp..

så där behöver man nog lägga till 2 kg betfor eller så, då får hon säkert i sig lucernen också :idea:

Moderator: jag har inte räknat ut en foderstat åt trådskaparen(det är ju förbjudet), bara påvisat exempel med det två viktigaste faktorerna inom foderstatsuträkning, en riktig foderstat anpassad för just den ponnyn skulle vara mer invecklad :)

Ja de behöver massor av mat.
Om man sätter igång att arbeta det lilla stoet också utan att öka maten så blir det en katastrof.

Jag menar på att ett bra bete är bättre än lucern.Väldigt få hästar behöver lucern mitt i sommaren på ett tillräckligt kraftigt bete.Vi måste tänka på att detta är en shettis och dom ska inte ha hur mycket som helst.Proteinet i ett bra bete är fullt tillräckligt för en sådan här ras.

Lucern OCH kraftfoder stod det,jag vet att lucern är ett grovfoder.Risken för fång finns alltid hos just denna ras,därför tycker jag att man ska vara försiktig med att ösa på för mycket.

Det är svårt för en såhärpass liten häst att få i sig tillräckligt på ett bete vid digivning.
Betet måste då vara av typen "frodig gräsmatta".
Det minsta som det blir övervuxet så blir näringsinnehållet för litet per kilo för att det skall fungera.

Jag har för egen del ett silage som går att abvända som enda proteinkälla till sådana hästar, men det är inte så vanligt att man får tag på det.
Det där lilla stoet svälter och man måste då ta till litet mera näringstäta foder för att hon skall komma upp i hull igen.
Blir hon för mager så kan hon få permanenta skador på både hjärta och skelett.

Så det finns inte tid att tramsa med att det inte skall ges något kraftfoder.

TS!
Har du kollat tänderna?
Om hon har svårt att tugga så kan det bli sådär.

Lucern OCH kraftfoder stod det,jag vet att lucern är ett grovfoder.Risken för fång finns alltid hos just denna ras,därför tycker jag att man ska vara försiktig med att ösa på för mycket.

Om du tänker så måste det vara bättre att ge ponnyn lucern än att låta den gå på bete. Jag är inte med på hur du tänker, förstår inte hur lucern kan ge mer olämplig energi för en eventuell fångponny än ett bete, ganska obegripligt för mig.

Nu förutsätter jag ju att hästen redan går på sommarbete eftersom det är sommar,och då tror jag att det är bättre att hästen går kvar på betet och klarar sig på det.Går hästen på tillräckligt bete vill den förmodligen inte ha lucern heller.Går den däremot på lite bete så är lucern ett bra alternativ,men båda är inte nödvändigt enligt mig.Men smaken är som baken,mina hästar är väldigt runda och fina på enbart sitt ordentliga bete,mina fölston har alltid klarat sig på enbart bete sommartid.Men jag kanske har utomordentligt bete jämfört med andra i det här landet?

jag menar inte att det är värre med lucern än bete,jag menar att båda två tillsammans inte är lämpligt!

Hej!!
Vet inte när hon fölade men det är väldigt vanligt att ston faller ur när dom diar, dels tappar dom överlinjen iomed fölning, denna kommer sen tillbaka när dom rör sej. Man kan börja rida en häst försiktigt efter 1-2 mån efter fölning innan dess är promenader vid hand det bästa.

Jag är inte så van vid shettisar men normalt behöver ett digivande sto 3 ggr så mycket mat som en vanlig. Betfor är bra för alla hästmagar men vissa klarar inte energin som finns i och då är speedebits bättre. Det är betfor utan melass för att enkelt förklara. Sen vet jag inte om hon¨står på bete där man ser henne på bilden. Där finns ju inte så mycket att tugga på och om hon magrar ur så kan ju det vara en faktor. Normalt brukar ju inte shettisar behöva så mycket men det finns ju undantag.

Sen som flera andra sagt kolla mask och tänder.

Lycka till och hoppas hon mår bättre snart!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?