Hjälp oss, hjälpa henne!!

Sv: Hjälp oss, hjälpa henne!!

jag menar inte att det är värre med lucern än bete,jag menar att båda två tillsammans inte är lämpligt!

Och varför skulle de inte vara det? Om en häst är svårfödd och inte får i sig det den behöver på det bete den går, så är lucern bland det SÄKRARE att lägga på.

Eller anser du att t ex hö/hösilage/silage är olämpligt ihop med bete med?

Om man av någon anledning saknar analys och således inte vet vad hästen får i sig, som fallet är på bete, så det säkraste du kan göra om du ska lägga på något, är att lägga på grovfoder. Ev proteinöverskott från grovfoder är BETYDLIGT mindre illa än proteinöverskott från kraftfoder/spannmål.

Och lucern räknas till grovfoder, helt och hållet om man ger hack, upp till ganska många kg om man ger pellets.

Så, jag går rakt emot dig, det SÄKRASTE att lägga på i 'krubbväg' för att öka proteinet till en ponny på bete är - lucern. (helst melassfri förvisso, men..)

De flesta lucernsorter innehåller melass,vilket gör det klart olämpligt.Det KAN i slutändan bli för mycket,så visst är det ett magert bete så kan man ge lucern (melassfritt helst då) men jag tycker att ett bra bete borde få denna häst att hämta sig automatiskt helt enkelt.

De flesta lucernsorter innehåller melass,vilket gör det klart olämpligt.Det KAN i slutändan bli för mycket,så visst är det ett magert bete så kan man ge lucern (melassfritt helst då) men jag tycker att ett bra bete borde få denna häst att hämta sig automatiskt helt enkelt.

Och lika uppenbart finns det ju till och med bildbevis på att betet inte täcker stoets behov, vilket inte är förvånande eg då det är föl och digivning inblandat.

Vad man tycker är ju tyvärr inte alltid vad det är.

Och jag skrev också helst melassfri lucern, men i valet mellan lucern MED melass, och att låta stoet tappa mer så är det överlägset bäst med lucernet, trots melass. Ett digivande sto som inte föder sig på betet löper liten risk att tippa över kanten pga lite melass.

Det är lika illa att överutfodra hästar som att blir alltför rädd och underutfodra hästar som behöver tillskott.

Alexandra_W; Det är lika illa att överutfodra hästar som att blir alltför rädd och underutfodra hästar som behöver tillskott.[/QUOTE skrev:
Där håller jag inte riktigt med dig,då överutfodring på dessa raser kan sluta illa med följdsjukdomar.Dock menar jag ju att TS bör släppa hästen på riktigt bete.Det har jag ju sagt hela tiden,då hade det räckt.

Där håller jag inte riktigt med dig,då överutfodring på dessa raser kan sluta illa med följdsjukdomar.Dock menar jag ju att TS bör släppa hästen på riktigt bete.Det har jag ju sagt hela tiden,då hade det räckt.

Vad håller du inte med om eg? Jag skrev att överutfodring är LIKA ILLA som underutfodring.

Stoet har ett diande föl vid sidan. Hon ska INTE underutfodras. Naturligtvis inte överutfodras heller, men just nu är hon underutfodrad.

Givetvis är det optimalt med ett bete som täcker behovet, samtidigt kan det ge andra problem om vi ska köra katastroftänk. T ex att FÖLET får i sig betydligt mer än sitt behov när det både diar och äter. Been there.

Dessutom, om TS hade möjlighet släppa på bättre bete antar jag kallt att TS redan gjort det.

Tack för alla svar och åsikter.
Fick precis nu provsvaret från vidilab. Det visar 1600 EPG blodmask. Hua!! Odling är satt och svar kommer vecka 30.
Antar att detta är en av anledningar till att hon ser ut som hon gör.
Det blir ett telefonsamtal till vette direkt imorgon bitti. Vilket är detta rätta tillväga gångssättet nu? Avmaskning av alla hästar ink föl?? Byta hage??

Avmaska samtliga hästar tycker jag och byt hage tre dagar efter avmaskning. Sedär! Du fick ett naturligt svar på frågan. Tyckte väl att hon enbart såg uppsvälld ut. Efter avmaskningen bör hon gå upp bra på ett lite bättre bete.Lycka till!

Tack för alla svar och åsikter.
Fick precis nu provsvaret från vidilab. Det visar 1600 EPG blodmask. Hua!! Odling är satt och svar kommer vecka 30.
Antar att detta är en av anledningar till att hon ser ut som hon gör.
Det blir ett telefonsamtal till vette direkt imorgon bitti. Vilket är detta rätta tillväga gångssättet nu? Avmaskning av alla hästar ink föl?? Byta hage??

Kanske, kanske inte är anledningen till hur hon ser ut. Jag har haft unghäst med 1200 EPG som såg ut som hälsan själv, och vet de med riktigt snuskigt högt som sett ut som hälsan själv med.

Men håller tummarna att du hittat svaret!

Ställ frågan om avmaskning och av vilka osv i masktråden får du svar av Madick där, hon är helt outstanding på att råda och har en kunskap som vida överstiger både oss amatörer här på forumet OCH de flesta veterinärer =)

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?