Hjälp oss, hjälpa henne!!

P

PonnyPlutt

42996_1246698757.jpg

Tunn i överlinjen och bukig mage. Hon får lucern. Vad ska vi göra mer? Tillskott, övningar? Hjälp oss, hjälpa henne.

Sv: Hjälp oss, hjälpa henne!!

Är rätt okunnig men vet? Ska jag vara ärlig så ta ut vet om du är orlig. Det är bättre att ringa till veterinären en gång för mycket än en gång för lite. :grin:

hur pass mycket tränas hon och jobbar hon korrekt då? hur ser foderstaten ut i övrigt? det är är ett ganska vanligt utseende på de flesta hästar när sommarne kommer med bete och slappare träning, hästarna tappar lite i överlinjen och ögat luras att tro att att hästen är i dåligt skick för att magen sväller, men betänk att en häst sätter i sig 8% av sin egen kroppsvikt i betesgräs när de är ute ett helt dygn..

ska jag vara ärlig så är det verkligligen ingen fara, jag hade förväntat mig att få se ett totalt utmärglat arabiskt fullblod..

Tycker inte det är någon fara på taket, från vad kortet berättar är hästen fet helt enkelt. Vilket givetvis inte är bra men lätt och billigt att göra något åt.

jag vet faktiskt inte :p bara såg en vanvårdad oslipad diamant i mitt huvud när jag läste den desperat skrikande rubriken..
alternativ 2 var en tunn travare som någon 15 årig tjej ville rädda från slakt..

men tur att det var en söt shettis denna gång :love:

Sådär ser vår shettis ut också på somrarna när han får vila lite från arbete.
Ingen fara med honom heller, man kan få vara lite fetare på sommaren om man jobbar på ridskola hela året. Han smalnar av till hösten/vintern när han jobbar mer :D

M-oaa

http://images5.bilddagboken.se/67/_u2/_u1/_u8/_u2/_u7/_u1/u2182714/20608_1246717664.jpg
Hon är 7 år och till saken hör väl att hon har ett 2 månaders föl vid sidan, därav blir det ju lite si å så med ridningen.
Hon går på bete, äter kanske 0,5-1 kg lucernpellets, gillar det inte nåt vidare.
Vi försöker rida lite i skogen och lite på ladugårdsplanen, ibland lägger vi ut bommar att gå över, vet inte om det är bra eller inte??
Känns som hon kommer att fallera helt innan hösten är här och fölis klarar sig själv.
Bör vi istället minska bete å lucern för å få henne magrare??

Tack för svar!!

Den ponnyn är inte fet!
Hon är ganska tunn i överlinjen. Inget fett på kroppen heller.
För övrigt har hon en stor gräsmage.
Har ni kollat masken?
Har du nåt hö kvar att ge henne istället för Lusern? Du kan ju även ge lite olja om dan.
Annars hade jag nog pratat med en duktig vette.

Lucernet är jättebra! fortsätt med det! :)
Som någon annan sa, är hon avmaskad?
Är tänderna kollade?

Enl uppfödaren till fölet så avmaskade hon henne i april. Borde kanske kolla upp det i a f.

Ja det är bättre att kolla upp det en gång för mycket. Är ju så enkelt med kolla masken också :)

Jajjemen, hoppar iväg å köper kolla masken på måndag. Men hur det än är så har hon taskiga ryggmuskler. Vad kan man göra åt detta??

Kanon det :)
Du skrev tidigare att ni försöker rida lite i skogen och på ladugårdsplanen. Antar att du är mamma och har ett barn som rider? :)
Tömkörning är ju ett jättebra sätt att kunna arbeta mindre hästar på utan att rida. Då kan man arbeta dem i korrekt form och på så vis hjälpa dem att bilda en fin muskulatur.
Att arbeta henne över bommar är jättebra (och då menar jag verkligen arbeta- alltså hästen i korrekt form med bakbenen in under sig och inte bara rida/åka häst rakt över bommar).

Du kan sedan öka svårigheten genom att höja upp bommarna lite på båda eller ena sidan och/eller höja varannan bom. Du kan också lägga ut bommar i en solfjäderform och när du tömkör kan du då få henne att korta och länga steget beroende på hur långt in eller ut på solfjädern hon går :)

Ut i skog och mark är också kanon! styr in bland träden och gå över nedfallna träd, sväng runt stammar i åttor etc. Finns mycket gratisträning i skogen :)

Jag förstår inte varför ni vill motionera henne öht när hon ser ut som hon gör? Jag ser bara en stor betesmage på en mager häst som har ett diande föl vid sidan. Har ni ansvaret för hästen? Hon kommer inte att sätta några muskler utifrån den status hon har idag. Både hälsocheck och uträknad foderstat ser ut att behövas, däremot finns inget som säger att man bör motionera en häst som ger di. Särskilt inte så länge den ser ut så där.

Kan bara hålla med dig.
Var någon ser fett på henne begriper jag inte.
Ponnyn är tunn!
Skulle tro att hon behöver en riktig foderstat med lite oljekraftfoder för att sätta muskler.
Men framförallt behöver hon fett.

Havre och betfor ska man inte ge till såkallade "urhästar".

Ge hö, halm, lucern(de gav ni redan så fortsätt med de, kanske kan ge mer?)

Jag har en Shettis som såg precis likadan ut som denna, när hon bara fick lusern och hö kunde hon inte ta till vara på det lika bra, så jag fick tips om att lägga till betfor och vips så var hon jättefin igen!

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?