Hjälp, ont i ryggen

ishmanda

Trådstartare
Red Annie i går. Hon gick ok de första 30min sen började hon bete sig jätte konstigt, huvudet i vädret och helt okontaktbar. Hoppade av och longerade henne, då gick hon jätte bra, hoppade upp igen och samma visa igen. Bestämde mig för att ge upp, hon kändes inte ok något var fel. Skrittade av henne och tog sen av sadeln och ja något var fel. Hon hade jätte ont i ländryggen. Har inte kännts hundra de senaste veckorna, stel och har satt sig på tävren hela tiden, men det konstiga är att hon inte reagerade innan i ryggen. Borstade henne rätt hårt över ländryggen innan ridningen och ingen reaktion och sadeln hade legat helt stilla.

Smörjde henne med arnikatiniktur och la på henne ett bommulstäcke. Var och kände på henne i morse och inte så ont som i går men fortfarande öm.

Ahh blir så trött, men det kan ju förklara en del av problemen jajg haft med henne.
Hon får vila fram till måndag och är hon inte bättre då ringer jag Huntely och bokar en tid för en ordentlig genomgång av ryggen.

Har ni varit med om något liknande?
Och vad har det varit då?
vad ska jag tänka på nu innan jag åker i väg med henne???

Snälla hjälp mig, tycker inte om att hon har ont i ryggen.

Sv: Hjälp, ont i ryggen

Hej!

Sitter sadeln som den ska? Är tänderna kollade? Hovar osv... Ryggont kan bero på muskulära problem lika gärna som att det kan komma av något annat. Med tanke på att hon har varit lite tvär, som du skriver, är det antagligen något annat som nu har orsakat ryggontet.

Lycka till!

Tänderna är kollade, hovarna nyskodda och fina.
Sadlen ligger bra, rör sig inte alls.

Har varit tvär med andra sadlar oxå. Kan även vara tvär vid longering eller tömkörning.

Därför tror jag det är något annat som ligger bakom ryggontet.

Det är det jag är rädd för.

Ska prata med min vet. i dag för jag ska ändå dit och kastrera katten.

Annars väntar jag tills på måndag och se hur hon är då och är hon inte bättre bokar jag tid för röntgen och genomgång på klinik.

Precis samma sak hände med min häst, det var sadeln som var för rak och låg och tryckte på länden. Hade ut et och han fick akupunktur, sen dess har jag ridit barbacka (bara skritt pgs sämst balans:angel:) och tömkört i snart tre månader, först nu börjar ryggen bli okej igen. Jag har så såligt samvete, et sa att han haft ont en längre tid pga sadeln, men han har inte visat något, min tappre häst. Ibland är han för snäll för sitt eget bästa, inte en protest förrän fyra månader efter jag köpte sadeln... :(:crazy:

Ja, sadlar är ett evigt problem.

Nu vet jag att denna sadlen ligger bra på henne.
Sen har reagerat likadant med andra sadlar så jag tvivlar på att det är det som är problemet.

Nej sadlen är inte utprovad, tror inte på sadelprovare utan min tränare har kollat den och sagt att den ligger bra.
Kollad??? det är en westersadel inte mycke att kolla. Skruvaran sitter där de ska och bommen är rak.

Kan det vara så att sadeln är "för lång" för henne? En sadel får inte ligga an bakom sista revbenet, följ bågen från det upp till ryggraden. Bakom det klarar hästen inte av att bära någon vikt.

Nej, tyvärr.
Sadlen är inte för lång. har ont precis under sitsen på min westernsadel.

Men som sagt, tror inte det är sadlen som är boven i detta drama, kan bli öm i ryggen även när hon tömkörs.

Ingen annan som varit med om samma sak?

det kan ju vara så att hon har hoppat och skuttat i hagen och knäckt till sig lite bara, krångligare än så behöver det ju inte vara!

Jag skulle ta ut en kiropraktor, själv är min veterinär kiropraktor oxå, så där riskerar man inget :D as bra! vi röntgade ryggen och sen knäckte hon till en kota där och atlaskotan.

Kotledsinflammation eller liknande på båda fram kan ge ryggont.
Kan vara svårt att upptäcka om det är dubbelsidigt, men hästen kan gå och spänna sig i ryggen pga detta, ganska vanligt.

jag kan ha drömt detta men jag har så starkt för mig att jag sett en film på Annie när hon ska äta/äter kraftfoder och rycker till gång på gång. kan jag ha gjort det? Snurrigt värre i hjärnkontoret nu ;)

det kan ju isf mycket väl ha samband med ryggontet och jag kommer osökt att tänka på KS tyvärr. Såg en häst en gång som jag visste hade KS och hon betedde sig så (ryck, ryggont, "ovilja")
Men hon hade även en liten liten hälta som vandrade runt alla 4 benen.

Nu får du nog bestämma dig. först skriver du att hon har ont i ländryggen och sedan skriver du att hon har ont precis under sitsen...

Tråkigt att hon har ont, du frågade om ngn haft liknande problem, jo min häst har haft det hos tidigare ryttare pga av westen sadel...

jag kan ha drömt detta men jag har så starkt för mig att jag sett en film på Annie när hon ska äta/äter kraftfoder och rycker till gång på gång. kan jag ha gjort det? Snurrigt värre i hjärnkontoret nu ;)

det kan ju isf mycket väl ha samband med ryggontet och jag kommer osökt att tänka på KS tyvärr. Såg en häst en gång som jag visste hade KS och hon betedde sig så (ryck, ryggont, "ovilja")
Men hon hade även en liten liten hälta som vandrade runt alla 4 benen.

Nej du drömmer inte. Visade den här i höstas. Detta har hon dock nästan lagt av med sen vi la om foderstaten. Men det kan vara en följdsjukdom av något, hon har ju haft erlischias(hur det nu stavas) för 3 år sedan.

Att hon reagerar lika på andra sadlar kan bero på att de inte heller passar...

inte får att vara spydig, men hur förklara du då att hon reagerar lika dant när hon löslongeras eller jobbas i rundcorall.

Att det är sadlen tror jag dock inte pga av en massa omständigheter som jag inte orkar dra här.
vet dock att sadlen ligger bra på henne.

Ska ringa klinik i morgon och beställa tid

okej. då är jag med.
usch vad olustigt! Alltid jobbigt att inte veta vad som pågår :(
Du får uppdatera imorgon med tid och så så vi kan hålla tummarna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 915
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka