Hjälp, ont i ryggen

Sv: Hjälp, ont i ryggen

Hej
Fäller hon kraftigt?
Min madam blir helt kass i ryggen när hon fäller. Hon viker sig nästan dubbel när man rör vid länden när det är som värst. Då kan vi inte ens borsta henne utan att hon visar att det gör jätteont.

Nej, fäller gör hon inte så mycke.
Har dock aldrig reagerat för fällningen innan heller.

I kväll när jag var i stallet reagerade hon inte när man bara drog handen över ryggen. Men så fort jag började lägga lite lite tryck på så sjönk hon direkt.

Så nu är tid bokad

Tisdag 29/4 kl 13,20 helsingborgs djursjukhus.

Ahh är redan nervös.

vad skönt att få henne ordentligt genomkollad!
Hoppas att de hittar nåt litet som är lätt åtgärdat så att man iallafall får reda på vad det är som spökar!:)

Förstår att du är nervös, det hade jag också varit! har faktiskt aldrig *peppar peppar* behövt åka in till klinik med någon utav mina pållar så jag kan inte säga att jag vet hur det känns, men jag kan föreställa mig!

Lycka till!

Nej, knappt jag heller, har varit hästägare i snart 15 år och varit på klinik 2ggr.
Första akut kolik, operation mitt i natten.
Andra blev sprkad, griffelbenet gick av operation sen var det klart.
Så det har varit specifika grejor, det är det ju inte nu precis :crazy:

ok, då är det ju annorlunda. Bra att du ska på klinik iallafall.

Så när du löslongerar henne och arbetar henne i Corall kastar hon upp huvudet och blir okontaktbar?

En nyfiken fråga, hur är hennes halsmuskler? Mjuka spända, ömma?

Nej hon blir inte okontaktbar, men kan slänga upp huvudet och fara i väg precis som om någon gett henne en stöt. Blir sen lite stressad och spänd. Likadant som när jag rider. Dock är det inte lika mycke som när jag rider, då kan hon inte slappna av alls nästan. I rund coallen är det kanske 2-3ggr på ett 20min pass.

Hennes halsmuskler är inte öma eller stela. Men kanske inte super mjuka heller.

Det ska bli skönt att komma iväg på tisdag och förhoppningsvis få reda på vad som är fel.

Om inte vet hittar ngt skulle jag kolla hästen för låsningar i rygg/länd o liknande. Har en kompis vars fullblod inte gjort ngt annat än stretat imot träning o bara sparkat bakut i trav o galopp. HOn testade o ta ut equiterapeft o hon hittade mkt låsningar.

Nu efter drygt en månad, är hästen bockfri o har börjat röra sig bättre också..

Hon är kollad och behandlad av ET så sent som i november, då ok i kroppen.
Dock har hon bockat och stretat i mot sen jag fick henne för 2 år sedan.
men det jag reagerade på nu är "paniken" och att hon inte kan slappna av.

Red Annie i går. Hon gick ok de första 30min sen började hon bete sig jätte konstigt, huvudet i vädret och helt okontaktbar. Hoppade av och longerade henne, då gick hon jätte bra, hoppade upp igen och samma visa igen. Bestämde mig för att ge upp, hon kändes inte ok något var fel. Skrittade av henne och tog sen av sadeln och ja något var fel. Hon hade jätte ont i ländryggen. Har inte kännts hundra de senaste veckorna, stel och har satt sig på tävren hela tiden, men det konstiga är att hon inte reagerade innan i ryggen. Borstade henne rätt hårt över ländryggen innan ridningen och ingen reaktion och sadeln hade legat helt stilla.

Smörjde henne med arnikatiniktur och la på henne ett bommulstäcke. Var och kände på henne i morse och inte så ont som i går men fortfarande öm.

Ahh blir så trött, men det kan ju förklara en del av problemen jajg haft med henne.
Hon får vila fram till måndag och är hon inte bättre då ringer jag Huntely och bokar en tid för en ordentlig genomgång av ryggen.

Har ni varit med om något liknande?
Och vad har det varit då?
vad ska jag tänka på nu innan jag åker i väg med henne???

Snälla hjälp mig, tycker inte om att hon har ont i ryggen.

Jag har varit med om något liknande och då var det spatt. Med det inte sagt att din häst har den diagnosen. Det kan vara vad som helst.

Hälsning Maja

I morgon bär det av.
har knappt sovit något sen i onsdags så det ska bli skönt att få det utrett så jag kan få tillbaka min normala sömn, är ett nervvrak just nu.

Men jag hoppas ju på det bästa, men fasar för det värsta.

Om någon är intresserad kan jag uppdatera i morgon kväll om hur det har gått.

Så nu har jag varit på djursjukhuset.
Ingan goda nyheter :cry::cry::cry:

Annie har allvarlig kissing spine. Minst 6 sammanväxta kotor och 4-6 st som är på gång att växa samman.
Alltså är hon utdömd för ridning, jag kan välja att ha kvar henne som avelssto eller sällskapshäst.
Avelsto vill jag inte då de kan inte garantera att inte kommer få ont under dräktigheten. Sällskap är uteslutet då jag inte har något eget stall.

Så troligtvis kommer hon få somna in endast 6 år gamal :(

:cry: hua vad tråkiga nyheter, men va bra att du åkte iväg och fick veta. *tröst kramar till er*

Usch va hemskt!:(:cry:
Men hon kommer få det så bra, och hon kommer inte känna något alls sen när hon travar över dom evigt gröna ängarna.
Skickar massor med styrkekramar till dig!

Men nej! :(
fy vad hemskt!

Usch, jag tycker så otroligt synd om dig!
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det är ju maximal otur att det verkligen var så allvarligt. Men samtidigt måste det kännas skönt att få veta vad det är och att det upptäcktes såpass tidigt i hästens liv. Jag tycker att det låter klokt att låta henne somna in, vad jag förstått det som så är hon en häst som verkligen behöver få arbeta för att trivas.

Stor tröstkram!

Tack

Ja detta är ett svårt och jobbigt beslut. Men både för min och hennes del är det de bästa. Fast det gör ont i mitt hjärta :cry::cry:

Jag vill ge henne en fin sommar där hon mår bra och kan leva lyxliv och sen låta henne somna in medans hon mår bra och är fin i hull och muskler.

Vet ju att hon får det bra på de gröna ängarna.

Ja men det är klart att det är ett tufft beslut!
Man ska ju ta bort sin bästa vän :(

Det låter som att du tänkt igenom det ordentligt. Och det har du ju definitivt gjort efter sommaren. Tycker att det är väldigt starkt av dig att ge henne en lyxsommar. Det låter härligt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 915
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka