Hjälp om kraven för islandshästnamn!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Islanninhevonen
  • Startdatum Startdatum
I

Islanninhevonen

Är det någon som vet hur det är med kraven för islandshäst"namn"?? Måste man döpa sitt islandsföl till ex Stormur från Skogsgärde eller kan man få döpa den efter platsen som den blev till på, alltså där mamman blev betäckt?? Jag kanske inte alls får "bestämma" vart den kommer ifrån? Men att annars välja mellan beäckningsplatsen och där fölet föddes?

TACKSAM För svar!!! :)

Sv: Hjälp om kraven för islandshästnamn!!

Saxat från SIF's hemsida:

"Stuterinamn får endast användas på islandshäst som uppfötts vid stuteriet/gården, det vill säga – islandshäst som är fallen efter sto som uppfödaren ägt vid fölningen eller föl vilken enligt avtal ägs av stuteriet/gården vid födelsen. Registrerat stuteri/gårdsnamn får även användas på islandshäst som ägs av annan och som fötts vid gården, efter att godkännande inhämtats av innehavaren till det registrerade namnet. "

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 350
Senast: lundsbo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka