Hjälp, om det INTE är ringorm vad är det då?

doris

Trådstartare
Har läst i genom alla tidigare trådar ang ringorm, men inte blivit klok på i fall det är det som min pålle fått eller inte.

Pållen har 1 helt kal fläck bakom varje armbåge stora som en krona/femma ca. Det kliar inte, det är inte skorvigt, det är inte rött, utan där finns bara inte något hår. Dessutom har pållen 2 st jättesmå kala fläckar under magen, typ lika stora som en lillfinger nagel.Uppkom snabbt, från 1 dag till en annan.

Innan detta hade pållen något bubbligt och knöligt område bak på låret, inte varmt, inte ömmande, inte stenhårt, inte jättemjukt/vattningt. Själva området var lika stort som en handflata, men bubblorna var stora som enkronor ungefär.

Vad kan det vara? Skall givetvis ringa vet. men om någon har en idé om vad det kan vara så kanske jag kan behandla med nått innan vet. kommer...

Tacksam för svar

Sv: Hjälp, om det INTE är ringorm vad är det då?

Hallå! Det låter som en svampinfektion. Detta fick min häst första vintern jag hade honom. Vet även andra hästar som fått det efter att ha haft fuktiga täcken över natten eller legat litet fuktigt i boxen. Se till att det är torrt i boxen. Om du täcker hästen: Försök att låta hästen gå utan utan täcke se till att absolut inte använda samma täcke ute under dagen som på natten. Se till att hästen får lufta hårrem´och hud ordentligt mellan täckespåtagningarna! Lycka till!

Pållen har 1 helt kal fläck bakom varje armbåge stora som en krona/femma ca. Det kliar inte, det är inte skorvigt, det är inte rött, utan där finns bara inte något hår.

Kan de vara skavsår? Av sadelgjorden kanske?

Nä, det kan inte vara skav, det sitter för långt fram. Det var ju min första tanke, men efter att ha lagt dit sadeln såg jag att det var omöjligt. Inte heller skav från täcket.

Det skulle alltså kunna vara så enkelt att det bara är annan sorts svamp, inte svampen ringorm??

Pållen har flera fläckar nu under magen där pälsen håller på att försvinna, men inga sår, och inget rött eller skorvigt.

Det är första gången som pållen har samma täcke på sig inne och ute, det kanske är det då?

Jag tror att det är svamp, det finns det många olika varianter av.

Vet. kommer idag, så då får jg ju reda på det. Men någon sorts svamp är det. Tack för era svar.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·
A
Hästvård Ena hästen har fått några kala hårlösa fläckar ett par cm. under mankammen. Det verkar inte som om det kliar, och inga av de andra...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Tracyblue
·
M
Hästvård Min häst har eventuellt fått ringorm, vet inget förrän tidigast fredag då vet. skulle komma ut och kolla på det. Är det någon här som...
Svar
7
· Visningar
1 875
Senast: Mimmi22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka