Hjälp! Oinriden häst som behöver mera muskler

B

Bellshit

Hej, jag behöver tips.
Jag håller på och rider in mitt arabiska fullblod. Jag har suttit in honom och skrittat på honom men jag känner att han kanske blir öm i ryggen av det så nu behöver jag tips och hjälp om hur man bygger upp muskler på honom utan att rida, vilket jag vill göra sen när han har mera muskler som klarar av mig. (jag är inte stor d.v.s)
Han är aldrig tömkörd tidigare och bakskygg där av att jag väntat med det men ska börja träna honom och vänja honom med det. Men det lär ju ta ett tag så några ideer förutom tömkörning som jag hört är bra för ryggmuskler?

Tacksam för svar, Endast tips är välkomna tyvär! =)
Tack på förhand!
/Bella

Sv: Hjälp! Oinriden häst som behöver mera muskler

Om han är bakskygg så kan du ju börja med en tömkörning där du har honom på volt istället för att gå bakom? En kombination av longering och tömkörning.. Annars är longering med inspänningar också en bra grej!

Men du kan ju också gå ut på promenader i skogen med honom, i ojämn terräng och även upp och nerför backar? (då får matte lite träning samtidigt ;) ) Det är en jätte bra grej, där hästen helt får jobba med sina egna förutsättningar utan störning från någon ryttare, samtidigt som det är en nyttig träning för bandet mellan er.. :)

Hej, jag behöver tips.
Jag håller på och rider in mitt arabiska fullblod. Jag har suttit in honom och skrittat på honom men jag känner att han kanske blir öm i ryggen av det så nu behöver jag tips och hjälp om hur man bygger upp muskler på honom utan att rida, vilket jag vill göra sen när han har mera muskler som klarar av mig. (jag är inte stor d.v.s)
Han är aldrig tömkörd tidigare och bakskygg där av att jag väntat med det men ska börja träna honom och vänja honom med det. Men det lär ju ta ett tag så några ideer förutom tömkörning som jag hört är bra för ryggmuskler?

Tacksam för svar, Endast tips är välkomna tyvär! =)
Tack på förhand!
/Bella

långa tyglar, en form av tömkörning eller ridning från mark som bl a spanska ridskolan använder sig av, är ett fantstiskt sätt att träna hästen .I långa tyglar strävar du ständigt efter att hästen ska hitta sin egen balans och form på en lång tygel, utan stöd från handen. Träningen är väldigt skonsam, bygger bärande muskler och skapar en hållbar häst. Du kan lära hästen alla dressyrskolor utan att sitta upp, så att den är stark, balanserad och känner igen övningen när du väl ska göra skolan uppsuttet. Perfekt för unghästar, rehab-hästar och hästar som ska vidareutbildas! Många hästar tycker detta arbete är väldigt skönt och blir glada, motiverade och framåt skillnaden från traditionell tömkörning är framför allt att du rider hästen från marken mer än kör den.

goola långa tyglar/long reining så får du upp mer info om det :)

Du kan kanske longera hästen över kavaletti?
Eller gå över kavaletti?
Gå/springa med den i skogen och klättra och gå över pinnar/stockar?
Löshoppa?
Man kan ju arbeta hästen i träns från marken också. Men det arbete en unghäst gör från marken i träns ger kanske inte så mycket träning direkt. En mer tränad häst kan man ju samla och arbeta på ett annat sätt. Men det kan vara bra som invänjning av tygelhjälperna inför tömkörningen. Så kan du börja vänja hästen vid linor och strax tömköra.
Du kan också ha hästen med som handäst.

Ta det lugn med insittning och inridningen så går det nog bra. Korta stunder och vila mellan så är det nog ok.

Har den en normalstor hage och kompisar borde den röra sig lite där med.

Ut i skogen - promenera i tuff terräng (bra för ditt eget flås också ;)) där han måste se sig för och lyfta på fötterna. Det är utmärkt både som miljö- och fysträning! Ned i gegga, över stockar, upp och ned i backar...

Ut i skogen och traska du kan ju alltid plocka svamp (om det finns kvar) haha. Nää men longera, löshoppning kanske träna n-h??

Liknande trådar

Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: CaisaCax
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 254
Senast: Boj
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Nordx
·
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 977
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur