Hjälp!!! Oförklarlig hälta

Sv: Hjälp!!! Oförklarlig hälta

Tänkte faktiskt det... Gammal Rengsjö bo :D. Fredde och jag gick ju i samma klass, dessutom har jag ju stått i samma stall som Camillas och Hannas häst. Världen är bra liten...

Dum idé kanske, men är hästen testad för erlichia? (har glömt det nya namnet)

Tänkte på det du sa om att det var väldigt diffust. Om det flyttar runt kan det eventuellt vara värt att kolla om man nu ändå ska kolla "allt".

mvh

De diffusa hältorna var förra året och då blev han testad för Borrelia och Erlichea, men visade inga antikroppas alls. Vet tyckte inte att det var aktuellt att ta nya tester då den här hältan är för kraftig för att orsakas av nåt sånt. Vi bor inte i ett fästingtätt område.

Har frågat henne specifikt om detta, men hon verkade säker på sin sak...

Har en mkt snarlik historia med min gamling, oförklarlig hälta höger fram och ej helt ren vänster bak. Nu var min häst mycket äldre än din när problemen började och dessutom rejält överbyggd, men vi röntgade istortsett allt man kan som har med ben och bogar att göra och hon behandlades med anti inflamatoriskt utam resultat. Det som var mest intressant var att dom gav henne en rejäl dos smärtstillande på kliniken och gjorde böjprov och longeringsprov utan att hon rörde sig ett dugg bättre trots smärtlindringen. Dom kunde inte hitta något, så hon fick diagnosen ledinflamation i olika leder. Hur det nu kan komma sig, men det verkar som dom bara drog till med något. Hon var även inne för utredning två år tidigare för samma hälta och då hade hon förändringar på gaffelbandsfästena, men det läkte bort. Eftersom det handlade om en såpass gammal häst så valde jag att inte gå vidare, utan triangelmärkte henne och numera går hon här hemma som pensionär och har varken blivit bättre eller sämre. Hon har inte ont av det och har dom finaste benen i stallet, aldrig gallig eller varm utan torr och fin och aldrig stel i lederna. Ibland undrar man om det inte rent av kan vara en rörelsestörning på grund av hennes lite speciella exteriör?

Ja det är svårt det där... Min är också något överbyggd. Här är en bild på honom:

kallieman11maj2.jpg
[/IMG]

Kanske inte syns så mycket där. Har väl ingen superbild på honom från sidan, men här är iaf en från i våras:

IMG_0409.jpg

Skönt att din häst iaf inte verkar bli sämre, utan lever ett gott liv som pensionär... Har svårt att bestämma mig för vad jag ska göra om han inte blir bra. Tyvärr kan jag inte ha honom kvar som t-märkt/sällskapshäst, och vill inte heller sälja vidare honom. Om uppfödaren vill ha tillbaka honom och ha honom som sällskap till Kallies lillebror så får hon gärna honom.

Men just nu vill jag inte tänka på det:cry:. Ska göra allt i min makt för att få reda på vad som är fel...

Vårat russ hade en hälta, som dom trodde var ett griffelbenbrott. Men våran hovis säger att dom inte blir halt för det och att griffelbenet inte har så stor betydelse.
Sen idag var hovis här och verkade honom och hittade en stor hovböld, den har antagligen varit där ett tag för han har inte ont av den nu.

Så hältan har antagligen berott på denna hovböld som legat där ett bra tag, och itne griffelbensbrottet. Jag har också funderat på om dom verkligen blir halt av att brta griffelbenet, iaf med så lång tid efter. Han bröt griffelbenet för flera år sen.

Det kan ju vara något sådant som ligger och spökar. Fast nu har ju ni bedövat hoven så då vet jag inte....

Har du tagit ett boleria /eliscias prov på din häst.
En häst jag hade fick detta 2 år i rad. Denna var halt men vi hittade inget. Bara ett litet tips.......

Får jag kommentera bilderna? :o

Han ser ut att ha väldigt mycket vikt på sina framben, och med mitt öga ser jag direkt att det skulle kunna (Märk väl att jag skriver skulle kunna) sitta låsningar lågt Cervicalt ( C5, C6, C7 ) samt precis bakom manken höger sida samt lågt i ländryggen ev. tom. övergången till korsryggen.

Som sagt vild gissning men leder mig till frågan om sadeln passar?

Eller, hur är hans munstatus?

*Spekulerar*

Du brukar ha ET säger du, har denna kommenterat de områdena jag påpekar?

Senast igår pratade jag med vet om att problemet skulle sitta i hoven, men enligt henne är det omöjligt. Han har blivit bedövad där flera gånger om säger hon...

Min häst har också ett griffelbensbrott, och visst kan det orsaka hälta, men hans är läkt sen länge och ger inga bekymmer.Hovis kommer ut till veckan, får se om han hittar nåt...

Har tagit Borrelia/Erlichea test slutet av förra året då han hade diffusa hältor som flyttade sig, men inte en enda antikropp hittades. Vet tycker vi kan utesluta det nu, men kanske tar nya prover om vi inte hittar vad som är fel...

Har hört nånstans att dom kan ha Borrelia el Erlichea fast dom itne visar på testet, men vet inte om det är sant :confused:. Vissa hästar behandlas ändå och blir bra.

Visst får man kommentera :). Han är lite överbyggd, så alldeles säkert lägger han mycket vikt på frambenen... Han är ju inte riden på över en månad nu, men sadeln är rekommenderad av sadeldoktorn så den borde passa honom. Munnen blev genomgådd och raspades förra året.

Angående låsningarna så har ET behandlat ett snett kors som nu verkar ha rätat upp sig bra, och ibland bogarna.

Var precis på värmekameraundersökning och såg då problemområden främst på högra sidan (är ju halt höger fram) som verkar stämma ungefär med vad du skriver. Har inte pappren med mig nu, men hade hade krampaktiga muskler i bogpartiet (trapezius bla). Kan återkomma lite mer exakt om vart, är urusel på anatomi och muskler :o. Han hade också problem precis vid korsbenet (sacrum, heter det så?), troligtvis SI-leden trodde hon.

Dom främsta problemen som syntes var dock inte dom, utan i hoven höger fram fast vet säger att det omöjligt kan vara nåt där :confused:, samt ett område i framknät. Vet tror ev. på knät fastän hon bedövat bort alla leder där, så vi ska ev. röntga knäet på torsdag.

Man blir inte riktigt klok på allt det där. Vet inte hur mycket man kan förlita sig på värmekameraresultatet, men hoppas vi kan använda det som en vägledning iaf. Min teori på kameraresultatet är enligt följande just nu:

Problemet sitter i knät, hästen belastar fel så han får spänningar över manken/bogen, och hovarna blir också påverkade. Låsningen i korset kan mycket väl härleda från dom andra problemen eller vara het fristående såklart...

Men jag kanske är helt ute och cyklar nu, vem vet :angel:. Hoppas iaf vi får nån reda på vart problemet sitter snart.

Cervicalt ( C5, C6, C7 ), är det halskotpelare? Är ju verkligen ingen höjdare på det där med anatomi...

Han är röntgad från "öronen ned till manken", men vet ser inget som skulle kunna orsaka problem där.

Satt & funderade på det där du sa att hästens hälta syntes tydligare när det benet var ytter? Så därför letade jag upp tråden igen & såg att ni gjort undersökning med värmekamra.

Hälta som syns mer "på utsidan" är ofta muskelärt. Problemen i musklerna kan komma från en tidigare nu utläkt skada & sedan kan belastningen sätta sig i knät, hov & resten av kroppen. Kan oxå vara så att det är knät som du sa som knölar & ger följder.
SI-leden, vad var det de trodde fanns där?

Vad sa vet. efter värmekameran?
Har du varit på ATG i Täby?
Brukar inte hovbölder synas på röntgen som en ficka eller likande? (Har kanske förvirrat mig.)
Att värmekameran visade på hoven oxå kan ha med ligamenten där att göra.
Var det samma vet som utvärderar fynden från värmekameran?

Alla kan inte allt så man måste våga ta hjälp av fler vet för att ha möjlighet att hitta ett bra svar.
Om vet inte vet vad de ska göra & har behandlat klart så länge så kan det vara bra att ex prova en massör eller kanske en annan ET. Jag menar inte att den ET du har är dålig utan att du behöver nya ögon på det hela. En ET är ofta mer allmännt utbildad så en massör kanske skulle kunna se mer om det är muskelärt.

Om ni i slutändan inte hittar någon hjälp kan jag rekomendera en vet som många använder som sista alternativ. Han är rätt dyr, men väldigt duktig & de som har råd brukar ta honom först. PMa mig om du behöver mer info. Jag har själv aldrig behövt använda honom då vi hittat problemen tidigare, men hade han funnits här när jag hade min första ponny så hade han garanterat fått ta sista titten. (ingen hokuspokusvet bara ett annat sätt att se hästar på)

Lycka till! Jag håller tummarna att ni hittar en tråd att spinna vidare på!:bump::bump:

Har varit hos veterinären nu igen i torsdags. Veterinären har nu gett upp och sagt att hon inte kommer att kunna hjälpa oss mer :cry:. Har fått en remiss till Täby hos veterinärkiropraktorn där. Vet i Gävle sa att hon troligtvis inte kommer hitta något heller, men att det kan vara värt ett besök.

Angående värmekameran sa vet att det är alldeles för opålitligt och att bilderna inte var till någon hjälp för henne tyvärr. Dock kunde hon förstå var för jag velat ta bilderna som hästägare, helt normalt att man greppar efter halmstrån tycke hon.

Om dom inte hittar nåt på Täby skulle jag gärna vilja ha en andra åsikt av en annan vet, men tyvärr kommer mitt försäkringsbolag med största säkerhet att döma ut honom då jag har väldigt lågt livvärde på honom. Du får gärna pm:a vet namn till mig så jag kan ha honom/henne i åtanke ifall det blir aktuellt.

Men jag hoppas verkligen att Täby kommer att hitta nåt, vare sig det går att fixa eller inte. Ovissheten är värst, jag önskar inget hellre än att han ska bli frisk, men om nu inte det är möjligt vill man åtminstone få reda vad som är fel med honom :confused:.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka