Sv: Hjälp!!! Oförklarlig hälta
Visst får man kommentera
. Han är lite överbyggd, så alldeles säkert lägger han mycket vikt på frambenen... Han är ju inte riden på över en månad nu, men sadeln är rekommenderad av sadeldoktorn så den borde passa honom. Munnen blev genomgådd och raspades förra året.
Angående låsningarna så har ET behandlat ett snett kors som nu verkar ha rätat upp sig bra, och ibland bogarna.
Var precis på värmekameraundersökning och såg då problemområden främst på högra sidan (är ju halt höger fram) som verkar stämma ungefär med vad du skriver. Har inte pappren med mig nu, men hade hade krampaktiga muskler i bogpartiet (trapezius bla). Kan återkomma lite mer exakt om vart, är urusel på anatomi och muskler
. Han hade också problem precis vid korsbenet (sacrum, heter det så?), troligtvis SI-leden trodde hon.
Dom främsta problemen som syntes var dock inte dom, utan i hoven höger fram fast vet säger att det omöjligt kan vara nåt där
, samt ett område i framknät. Vet tror ev. på knät fastän hon bedövat bort alla leder där, så vi ska ev. röntga knäet på torsdag.
Man blir inte riktigt klok på allt det där. Vet inte hur mycket man kan förlita sig på värmekameraresultatet, men hoppas vi kan använda det som en vägledning iaf. Min teori på kameraresultatet är enligt följande just nu:
Problemet sitter i knät, hästen belastar fel så han får spänningar över manken/bogen, och hovarna blir också påverkade. Låsningen i korset kan mycket väl härleda från dom andra problemen eller vara het fristående såklart...
Men jag kanske är helt ute och cyklar nu, vem vet
. Hoppas iaf vi får nån reda på vart problemet sitter snart.