Hjälp och tips

Mish

Trådstartare
Vi har ett litet problem hemma som jag skulle behöva lite hjälp och tips med.

Vi har två hundar hemma en liten blandras(4kg) och har nu även en BC valp

Problemet är att valpen är otroligt elak mot den andra hunden. Hon har inte uppvisat detta beetende mot ågon annan hund av de hon träffat eller varit med. Tror ni det kan bero på att den adra tiken är så liten?

När jag skriver att hon är elak är det för att hon är på denna lilla tik konstant här hemme. Hon jagar henne konstant, låter henne aldrig få ligga ifred eller göra någonting alls.

Detta gör att den lilla tiken blir lite arg och försöker att säga ifrån, men då gör valpen likadant alltså vissar tänderna och morrar(vet inte om hon ens förstår varför hon gör det eller om hon bara härmar) detta slutar ibland i slagsmål som jag då måste gå in och bryta. Men i dessa slagsmål är det alltid valpen som har övertaget genom att vara ovanpå den lilla som sitter då fast under.:crazy:

När hon leker med min mammas hund som är lite större(12kg) så går det hur bra som helst. :confused:

Jag är rädd för att det ska hända någonting mellan dessa två om man lämnade dom själva någon gång.

Jag är hundvan och har haft många hundar även BC förr, men detta är ett problem jag inte riktigt ställts inför tidigare, eller iaf inte på detta grova sätt.

Valpen är 12v

Hoppas någon kanske kan komma med några tips...

Sv: Hjälp och tips

Du kanske måste gå in i bland och säga ifrån åt valpen? Säga åt den på skarpen så att den kanske inte går igång på den lilla hunde inne, men kanske att dem kan få busa ute? Jag vet ju inte riktigt hur du har det, men vi har en pudelvalp som är förj*vlig rent ut sagt mot våran sheltietik. Sheltien är väldigt snäll och försöker nästan fly från pudelvalpen som hela tiden sitter som fastnålad i öronen, svansen, 'manen' eller 'fanorna'. Vi brukar då 'hetsa' sheltien lite så att hon säger ifrån och då ger sig pudeln, i tre sekunder. Vi har då fått gått in emellan och sagt ifrån, även om man såklart vill att hundarna ska klara sånt här själva. Pudeln är aldrig störig eller elak mot någon annan hund, bara mot sheltien.

Häls

Jag försöker gå in så fort jag kan, ibland är jag i ett annat rum och kommer redan när de är igång. Försöker va bestämmd på att valpen inte ska vara så inne men hon tar alla chanser hon får, när hon var yngre kunde den lilla gömma sig i sängen och i soffan men nu är valpen snabbare och smidigare så hon kan hoppa efter. Lill tjejen säger ifrån och det är då valpen blir ännu värre, som om valpen tror att hon bestämmer. Lilla tiken blir otroligt irriterad och kan inte komma undan och har då inget annat val än att försöka säga ifrån och det är då de rycker ihop. Och valpen är förj*lvlig, hon biter lill tiken, hugger mot henne och göra allmänt konstiga saker som att ligga på henne m.m

Börjar tycka lite synd om min lilla tik, ända stunderna hon får vara ifred är när jag lyfter upp henne eller när valpen mot förmodan har lyckats somna en liten stund.

När jag och sambon är hemma är det lungnare för då kan vi ha koll båda två, det är när jag är själv med dem som de håller på som mest. Detta pågår i princip hela dagarna, och har gjort i några veckors tid nu.:(

När jag fick hem min valp var hon också oerhört jobbig tyckte min äldre hund, han fick inte mycket lugn och ro annat än när hon sov.

Men, det var bara så länge hon var hyfsat liten, ju större hon blev desto mer bestämd mot henne blev han - mer fostrande och ifrågasättande av hennes beteende. Jag tror att mindre valpar kommer undan med mer än vad unghundar gör, men eftersom jag bara haft de här två låter jag någon med mer erfarenhet bekräfta eller förneka det jag säger ;)

Min valp var också av en mkt större ras än den äldre hunden kan jag lägga till.

Okej va skönt att det verkar kunna gå åt rätt håll.
Men det känns redan som om lill damen pressar sig mot det yttersta för att vara bestämd mot valpen, men hon kankse har mer att komma med.

Valpen är så otroligt hårdhänt med den lilla, men hon vågar inte vara det med de andra hundarna hon är med. (för att de är större?)

Så jag är lite orolig för att hon ska ha kvar detta mot den lilla och då kommer det inte att gå när hon blir ännu större:crazy:

Jag har ingen erfarenhet av situationen, men kan du inte dela av hemmet så att den lilla tiken får lugn och ro och valpen lär sig att slappna av?

Det löser ju inte problemet, men det känns som att det är bättre att ta dusterna några gånger per dag och då försöka lösa problemet och att hundarna däremellan får slappna av, om det är som du beskriver det.

Min första fråga blir är det DU eller den lilla hunden som mår dåligt av valpens beteende?
Vi två-bena verkar ibland uppleva valpars "terror" av äldre hundar jobbigare än vad den äldre hunden själv gör! ;) En normal vuxen hund kan ju faktiskt säga ifrån på skarpen om den verkligen känner att det behövs.

Här hemma finns en liten tik 4 kg som är omgiven och uppväxt bland stora brukshundar. Hon är tuff som en bandyboll och kan sätta den mest närgågna valp/unghund på plats...men...
För att ge henne en liten reträttväg - om det hettar till - så har vi klippt upp en liten passage i det kompostgaller som avgränsar vår hall. Hålet är stort nog för den lilla hunden och katterna att passera igenom, men inte stort nog för någon av de andra hundarna skall kunna klämma sej igenom.

Det kanske vore något för dej med?
Begränsa valpens rörlighet och ge den vuxna hunden ett rum där den kan dra sej tillbaka om valpen blir allt för intensiv.

/Swat

Visst kan det nog vara så att jag uppfattar det lite värre än lill tiken, men jag ser även på henne att hon inte tycker det är så kul. Hon har fått sig en och annan törnpå kroppen som avryckt päls m.m men oftast är hon bara blöt av dregel eftr valpens framfart.

Sen svar till er båda:

Har försökt dela av hemmet, men valpen är en otrolig utbrytar kung eller drottning blir det väll kanske. Kompostgaller klättrar/hoppar hon över, men ska försöka se om jag hittar något som är högre.

Lillhunden brukar jag ta med mig in i badrummet när det är dags för dusch osv. då blir hon super glad och lägger sig till rätta på badrums mattan och njuter av att få vara ifred. Och när jag som nu sitter vid datorn får hon ligga i en egen säng på skrivbordet eller i mitt knä så får hon vara lite ifred.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar