Hjälp och tips behövs !

N

NinaE-Stad

Min häst en varmblodig travare, 18 år och sto har ingen respekt för människor i vissa situationer.
När jag tar in henne själv blir hon helt galen, hon försöker springa över mig och ska bara ut helt enkelt. När jag binder upp henne i gången så sliter hon sig ibland och när jag ska gå ut med henne så springer hon bara och har ingen respekt alls.
Det här är periodvis men har kommit tillbaka mer och mer, jag lyckades träna bort det innan jag flyttade henne till ett annat stall. Nu har det börjat komma tillbaka igen.
Hon är sån på morgonen när hon ska gå ut också, ibland på kvällarna när hon ska in.

Finns det några speciella övningar att göra med henne ?

Behöver så många tips jag kan få !

Sv: Hjälp och tips behövs !

Vet inte om jag har någon direkt lösning på problemet, men jag skriver ändå! Min foderponny kan bli jäkligt stökig, främst vid utsläpp och uppbindning, särskilt om han blir siste man att gå ut eller skall ridas ensam. Hans boxdörr kan öppnas mot gårdsplanen, så den biten är inte så farlig, men det är värre att sätta fast honom i stallgången. Jag brukar lösa det genom att stänga alla stalldörrarna, då kan han inte smita ut i alla fall. Med den här hästen har det inte varit någon idé att be honom snällt att backa tillbaka till sin plats, utan det brukar bli att jag morrar åt honom och knör tillbaka honom. Hade han varit större hade det inte fungerat, så det kanske inte går med din... :angel:
Han är överlag väldigt spretig och knepig, försöker sticka när man skall tränsa osv. Jag brukar tränsa under grimman, också ganska meckigt men då står han åtminstone still. Jag anar att detta på något vis hänger ihop med att han stod helt ensam i två år innan han kom till mig, men han är även 27 år gammal, så det kanske är åldersgalenskaper...

Hur har du gått tillväga tidigare? Du skrev att hennes beteende gick i perioder?

Nja, hon är ju rätt stor och stark så det går inte att bara säga till henne och backa tillbaka henne.

Jag har fått träna, träna och träna. Jag har fått gå in och ut ur stallet och både hon och jag är helt slut efteråt. Jag tänkte mer på om det fanns några bättre övningar än att bara gå ut och in ur stallet ensam med henne eftersom att hon blir farlig när hon är sån. Hon gör det inte för att vara elak utan för att hon vill ut till dom andra hästarna. Det funkar inte att stänga dörrarna, hon kommer ju ingenstans men hon ska fortfarande ut.
Hon bryr sig inte om spön, knappt att hon bryr sig om kedja runt nosen, hon höjer då bara huvudet och springer.

Det här kan ju då inte fortsätta eftersom att det finns barn i stallet ibland och jag har henne inhyrd.

Nu tänker jag dela med mig av de tips jag fick för min 2-åring som visserligen inte alls är så jobbig som din verkar vara men lite halvknölig att leda sådär, speciellt på främmande platser.

1. Håll direkt i grimman när du leder! Du ska naturligtvis ha grimskaft för säkerhets skull men håll ändan i andra handen. Leder du i träns, håll direkt i bettringen. Det är inte alls hårt eller brutalt att göra så utan tvärtom känner hästen hela tiden exakt vad du vill och det blir aldrig några ryck i hästens huvud. Håll huvudet i höjd med din axel med en följsam arm, får du med dig huvudet följer resten av hästen efter också, och den får aldrig kraft att sticka iväg uppåt eller åt sidorna.

2. Kräv millimeterprecision - hästen ska följa dit du vill och vill du att den ska stå still och den tar ett steg fram så backa tillbaka. Man kan behöva nöta ett tag men det funkar, jag lovar.

Hästen behöver lära sig att koncentrera sig på dig helt enkelt.

Nja, det finns ingen direkt "mirakel övning" eller någon direkt övning överhuvudtaget som kan göra det här problemet bättre.
Det här måste ha blivit värre och värre med tiden? eller?
För att lösa detta så måste du se över eran vardags hantering. Troligtvis har det varit så att hon fått flytta på dig (eller möjligtvis förra ägaren) utan att du/förra ägaren lagt märkte till det. Alltså helt enkelt "bossat" och ser dig/förra ägaren som underlägsen henne.
Hon tror helt enkelt att hon är högre i rang än vad du är.

När du tar in henne och hon blir "sprallig", flyttar du på dig då? Det är när man börjar bli försiktig och aktar sig som hästen tar över ännu mer. Självklart blir man lite försiktig när hästen har tappat respekten, man vill ju inte bli skadad!! Men det är egentligen då som man egentligen inte bör akta sig och ge hästen ännu mer plats.
Om hästen började köra iväg med mig så skulle jag ta tag i grimskaften och försökta få hästen tillbaka och vända sig emot mig. Det är inte lätt! har själv försökt leda ex. ohanterade unghingstar som stegrar och velat iväg ... Men det går! hon är ju ändå så pass gammal så hon ska veta vad det handlar om.

Prova att ta med ett spö ut när du ska hämta. Försöker hon springa iväg så håll i grimskaftet hårt, försök gå framför hennes bog (då fungerar du/ditt kropps språk som bromsande, är du däremot bakom bogen så fungerar du som framåt drivande!) Och lyssnar hon inte på det så ge henne ett rapp med spöt på bogen.

Oj!

Du behöver nog börja om från början helt å hållet med att bygga upp en relation till hästen. Hon har ingen respekt för dig och hon litar framförallt inte på dig men vad det beror på måste du ta reda på. Det är svårt att ge dig några korta tips, skulle vara bättre om du tog kontakt med någon tränare som kan hantera detta.
Under tiden kan jag ge dig lite lästips iallafall:
Olle Wåhlberg är duktig och har en massa bra information på sin hemsida, han hjälper även till med träning: http://www.ridharmoni.se

försök gå framför hennes bog (då fungerar du/ditt kropps språk som bromsande, är du däremot bakom bogen så fungerar du som framåt drivande!) Och lyssnar hon inte på det så ge henne ett rapp med spöt på bogen.

Om man håller direkt i grimman alt. i grimskaftet precis vid haken så hamnar man aldrig bakom bogen, man är alltid framför. Och börja rappa till en häst som TS som totalt verkar ha tappat respekten skulle jag INTE göra, tänk om den blir förbannad och anfaller?:eek:

Bättre då att vara j*vl*gt tydlig och konsekvent och själv behålla kontrollen i alla lägen. Och INTE låta hästen flytta på sig.

Och börja rappa till en häst som TS som totalt verkar ha tappat respekten skulle jag INTE göra, tänk om den blir förbannad och anfaller?:eek:

Hon är inte elak så anfalla tror jag inte att hon skulle göra. Men jag tror dock inte att det hjälper att rappa till henne med ett spö.

Tacksam för alla tips ! :)

Så fort hon vill gå förbi stanna henne och backa henne några steg. Gå framåt och gör om övning till hon fattar vad du vill. Uppenbarligen har hon tagit över ledarskapet och detta måste du få tillbaka.

Så fort hon vill gå förbi stanna henne och backa henne några steg. Gå framåt och gör om övning till hon fattar vad du vill. Uppenbarligen har hon tagit över ledarskapet och detta måste du få tillbaka.

Jo, jag gör det. Men det är inte alltid det går att stanna henne.

Borde även tillägga att hon har separationsångest, det har kommit ett föl till stallet ganska nyligen och hon har blivit som en mamma till fölet.
Hon kan inte vara ensam, när dom andra hästarna är med är hon hur lugn som helst.

Testa att ge morgon hö inne först.
Träna i ridhus helst att leda han/hon och gör många halter och backa han/hon, och alltid, ge beröm med antingen godis eller bara en klapp på halsen! Hon/han ska stanna,backa och gå när DU gör det. Om han/hon väljer att göra någonting på sitt eget sätt, gör om, gör rätt! Gör det varje dag fram tills du märker förbättring, gör det gärna innan och efter ridpasset ! Mvh Melinda :)

kl

Verkar vara en otrygg märr som enbart har flocken som sin fasta punkt.
Utöver detta så har hon stängt av.

Ovanstående har skrivit jättebra råd.

Du måste få henne att försöka "tappa" bort sig genom att avleda.

Ett snällt sätt är att börja med att få henne att se dig som en positiv figur.
Som t.ex. en liten bit morot kan vara en räddning.

Ska ta ett exempel.

Hemma hade vi Clipper som alltid försökte slita sig loss precis vid utsläppet.
Hon var ganska stor och biffig så det kunde bli problem.

Gubben hemma hade inga problem då han är råstark men jag själv orkade inte hålla henne och ett antal gånger så slet hon sig för mig.

Så jag fick helt enkelt lura henne på något sätt.
Hade en morot i fickan. Det visste hon mycket väl.
Då jag ledde ut henne så blev hon frustrerad. Hade moroten i samma hand som grimskaftet och den ville hon inte springa iväg ifrån.
Starx före utsläppet så girade jag och så gick vi iväg en bit.
Stanna och så fick hon en liten bit. Fortsatte framåt, stanna och en liten bit igen.

Till slut var det så att hon hade full koll på vart moroten var och glömde att slita sig vid utsläpp.
Det sista jag gjorde var att släppa och ge henne den sista biten som var kvar.

Fungerade bra.

Och på den vägen var det.
Till att börja med mutor och en klapp på halsen och senare räckte det med beröm enbart.

Det som är problemet är ju att märren inte lyssnar på dig och hon anser att du är en ganska oviktig prick.

Gör dig viktig men bestraffa aldrig.

Dom är ytterst få, dom som inte är ledbara och dom skall inte vara rid eller sällskapshästar över huvud taget.

Man ska bestämma över sin häst men det skall ske på frivillig basis.
Inte med spö, inte skäll.

Man behöver aldrig höja rösten åt en häst. Tänk på det.
Deras öron fungerar så pass bra att vanlig samtals ton är bäst.

När stoet väl har fått tilllit och lärt sig att du är en viktig del så kommer alla andra problem att lösa sig radvis.

AM

Tack för alla tips, hon har blivit mycket bättre nu.
Har tränat på att ta in henne i stallet själv och hon har varit jätteduktig och lyssnat på mig. Jag har bara tagit in henne korta stunder men jag har tyckt att det räcker till en början. Sen om hon inte lyssnar, då backar jag henne och så går jag, sen backar jag och går. Hon lyssnar väldigt bra på mig.
Det värsta har varit ut genom grinden nu när jag har tränat henne men nu går hon inte förens jag säger till henne, förut sprang hon bara rakt igenom grinden.
Så jag har märkt på henne att hon vill göra rätt och verkligen inte vill vara elak.

Jag avslutar alltid att släppa henne i hagen och ge henne godis :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama