Hjälp Nyår

Rugge

Trådstartare
First time ever för mig eller oss att hålla nyår.

Vi blir ca 8-10 personer. vi kommer stå för maten, öl och vin. Önskas annan dricka så får det medtagas efter behag.

Nu till frågan. Mat?
Vad kan man bjuda på som är hyfsat enkelt/billigt och inte för avancerat, men som ändå kan anses vara festmat.

vi fundrar lite på fondue.
Kanske räkmacka eller liknande till förrät.
Efterrätt har vi inte ens kommit övernese om.

Tips tack ;D
 
Vi kör alltid enligt konceptet att vi delar upp allt.

En gör förrätt, en gör varmrätt, en gör efterrätt, en har med dricka till mat, en har med alkholfritt, en har med champagne, en har med snacks, en har med fördrink....

Så slipper en göra allt själv.
 
Vi kör alltid enligt konceptet att vi delar upp allt.

En gör förrätt, en gör varmrätt, en gör efterrätt, en har med dricka till mat, en har med alkholfritt, en har med champagne, en har med snacks, en har med fördrink....

Så slipper en göra allt själv.

Ja visst är det en bra idé. men nu har vi sagt att vi står för käket.
 
Då skulle jag försöka göra något som kan göras dagen innan för att slippa stå hela dagen i köket.

Till förrätt hade jag nog gjort jordärtskocksoppa med parmsanchips och finstrimlad bacon.

Till efterrätt någon god panncotta kanske
 
Då skulle jag försöka göra något som kan göras dagen innan för att slippa stå hela dagen i köket.

Till förrätt hade jag nog gjort jordärtskocksoppa med parmsanchips och finstrimlad bacon.

Till efterrätt någon god panncotta kanske

Ja soppa är ingen dum idé
Pannacotta ligger också högt på min lista.
 
Gryta kan göras väldigt lyxigt. Och lyxkänsla fixar man också med förrätten. Gott bröd till är ett måste, en sallad vid sidan om. Mättande och bör göras en dag i förväg.
Ohh en härligt god kött/kycklinggryta.
Lätt och mättande. Nu ska det provas recept :)

Någon favorit?
 
Ohh en härligt god kött/kycklinggryta.
Lätt och mättande. Nu ska det provas recept :)

Någon favorit?
Jag brukar köra bolonger-gryta som jag i min ofranska brist på bildning kör med bacon. Rökt fläsk brynes och tas ur grytan. Sedan görs samma sak med små steklökar (kan köpas färdig pillade, men förvällda på Picard) och små fina champinjoner. Sedan brynes nötkött i grytan, ca 1 hg/pers. Lite mjöl pudras på köttet. Fin hackade morötter och selleri läggs till. En flaska gott vin. Täck med marginal med buljong. Salt och peppar.Låt koka ett par timmar. När köttet är mört ställer du undan grytan. Ta bort fettet som flyttar upp när den kallnar. När den ska ätas värms grytan med fläsket, små löken (var försiktig om de är förvällda) och champinjonerna. Persilja som extra garnityr. Ät med ris eller potatis.
 
Räkmacka/Skagen, nån helstekt köttbit med tillbehör, typ stekt sparris, ugnsbakade småtomater, valfri potatis, rödvinssås. Nån efterrätt som kan förberedas innan. :-)
 
Fläskfile är ju lätt att laga dagen innan och servera kallt, marinera ordentligt bara. Till det kan ni ju ha vad som helst, potatisgratäng eller nån kul potatis.
Annars är ett tips att kolla tidningen Buffé, de brukar ha massa tips.

Vi hade hemmagjord sushi till nyår förra året:d:D
 
Vi lagade nyårsmat till 14 personer förra året, med diverse begränsningar som gluten, tål ej fisk med mera. Det blev svamprisotto med skogschampinjoner och ostronskivling och massa parmesan, samt fetaostfyllda kycklingfiléer lindade med Serrano till huvudrätt. Kycklingen sköter sig helt själv i ugnen, ni borde kunna klämma in alla på samma plåt till 10 pers. Det kändes väldigt festligt. Desserten var pannacotta i glas som vi förberedde på förmiddagen, förrätten minns jag faktiskt inte vad det var.
 
Förra året hade vi en middag med citrustema, var supergott. Till förrätt hade vi någon toast med limemarinerade räkor, hittar inte receptet på den. Huvudrätten var en apelsinkyckling, recept: https://www.kokaihop.se/recept/apelsinmarinerad-kycklingfile och till efterrätt en citroncheesecake: http://www.cheesecake.nu/cheesecake-med-citron
Oj det lät gott med apelsinkycykling. En stark kandidat.

Efterätten har önskat av sällskapet. Min ananaspaj är tydligen efterlängtad
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 558
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp