Hjälp, ni med korsförlamningshästar

doris

Trådstartare
Hej...

Ni som äger/rider/känner till en häst som haft en korsförlamning, Hur märkte ni att hästen var på gång att drabbas av ytterligare en korsförlamning..

Dvs vilka tecken skall man vara uppmärksam på?

Går det att hejda den analkande korsförlamningen på något sätt?

Mycket tacksam för svar.

//doris

Sv: Hjälp, ni med korsförlamningshästar

Min kompis hade en häst (fjording) som fick korsförlamning för ca 2 år sedan.
Han fick förvisso inte det igen, än iaf.
Men tecken på en korsförlamning går inte att se i förväg väl?
Utan du märker det snarare när det händer, såsom om du tex inte har ridit på några dagar och ändå har haft hästen på full ranson kraftfoder så kan den få korsförlamning, och detta märker man genom att den blir ovillig att röra på sig, svettas ovanligt mycket och ofta "darrar" den med.
Om du vill undvika korsförlamning ska du alltid ta bort fodret (kraftfodret då) under de dagar du inte rider, oavsett om det bara är en dag.

Min tjej har lätt för att få korsförlamningar och har haft ett par stycken.
När hon får dessa så stapplar hon när hon går efter att stått still en stund efter att hon gjort nåt. Efter ett par steg har det släppt. Sedan beror det ju givetvis på om det är kraftigt eller lindrigt. Det kan man endast konstatera via blodprov. Hon har fått det två gånger efter att har racat i hage (varav en var vid rymning ur hage). En gång pga. överutfodring.

Jag ser till att min häst är varm på rygg och kors, alltså går hon med täcke på sig. Dock inte när det är sommarvärme men nu har hon täcke på sig dygnet runt.
Hon äter också E-vitamin med selen och ska göra så hela sitt återstående liv (rek. från vet.)
Hon hålls igång så mycket som möjligt, rids som vanligt, viktigt att stärka musklerna.
Går ute så mycket som möjligt så hon får röra sig.
Ridtäcke även nu.
Vet inte om jag överreagerar men vill inte ta några risker överhuvudtaget.

Jo, men om man har så lite kraftfoder som möjligt när man rider hästen, och inget alls när den vilar, så skulle jag vilja veta hur man kan känna/märka att det är på gång med en ny korsförlamning under tiden man rider..

tack..

men du har aldrig kännt att det varit något på g under ett ridpass tex?

Jag ger ju inte min pålle kraftfoder alls, om han vilar. Men än har jag inte börjat täcka honom då det varit jätte jätte varmt på dagarna.

Att hästen börjar svettas mycket sägs ju vara ett tecken på en kommande korsförlamning. Men hur vet man om det är det nu, när det är så varmt och pållen redan satt en massa vinterpäls? Det kan ju lika gärna bara vara för varmt..

Det är svårt att säga...

Alltså,,,kraftfoder måste ju hästen ha när du rider den. Man får ju bara se till att det är anpassat till hästen så den inte får för mycket som den inte kan göra av med.
En häst med korsförlamning ska röra på sig så mycket som möjligt.
Det du möjligtvis skulle kunna märka är att den börjar stappla vid ridning men då är det i så fall om du ridit den mycket mer än vad den är musklad för.
Men jag har aldrig varit med om att jag sett några tecken att det kan vara på gång. Det är möjligtvis om du ser att hästen tex. racar i hagen eller gör nåt som kan leda till det.........så kan man kanske förbereda sig att det kan komma.

Det som händer med hästen är att den har för mycket mjölksyra i musklerna som den inte kan ta hand om...och då omvandlas det till nåt ämne (minns inte vad det heter) som bryter ner muskeln (jag har för mig att det är så i alla fall).

Det är ingen sjukdom som typ förkylning.......det börjar med lite nysningar för att sedan bli värre.........

Det kommer på en gång men vet man vad orsakerna är så kan man ju försöka förhindra dom.

Ska tillägga att min häst har inte svettats någongång när hon fått sina så det är inget självklart tecken.

Hur du ska förebygga korsförlamning beror på vad orsaken är. Det finns flera typer av ämnesomsättningsproblem i muskeln som kan medföra det. Så varför fick din häst Xförlamning är fråga ett.

Principiellt gäller att hästar med tendens till återkommande xförlamning ska ha så litet som möjligt av sitt energibehov från stärkelse (spannmål). I stället ger man fett o fiber.

Man kan inte stoppa ett begynnande anfall. När hästen börjat få symptom har redan muskeltrådarna börjat sprängas sönder. Möjligen kan man minska skadans omfattning med vila/värme/vänlighet (dvs lugn o ro). HH

Hmm.........har läst trådar där du varit med tidigare och du verkar vara duktig....är du vetrinär eller utbildad på nåt annat sätt?

Min vetrinär har sagt att de ska röra på sig (kanske inte vid ett "anfall") , att de som min häst får det när hon racat tex. har lite klena muskler....stämmer det? Eller kanske känsliga muskler ska jag säga.
Hur är det med E-vitaminer med selen? Har det någon inverkan?
Min ska ha daglig dos i resten av hennes liv.....

När du säger fett och fibrer.............vilka foder är bäst?
Korn? Vad ska man undvika?

Ursäkta alla tusen frågor men det är bra med andra åsikter.........

När du säger fett och fibrer.............vilka foder är bäst?
Korn? Vad ska man undvika?

Korn ska du nog absolut undvika, likaså havre, sojamjöl och kli. Det är stärkelserikt.
Fett har du i olja som är helt stärkelsefritt och är ren energi. Fibrer finns i betfor som även är stärkelse fritt. Linfrökaka innehåller även mkt fett, men vet ej med fibrer och stärkelse. Men tror det är stärkelsefattigt..
Absolut bäst är grovfoder i fiberväg.

Men vad ska man ge hästen då?
Fri tillgång på grovfoder och betfor?
Min häst rids ju men går nog under fritidsridning, tränar lite då och då och nån tävling och givetvis förberedelser inför detta.
Jag är urusel på foder överlag så tips tas tacksamt emot.

Fibergi då? Lurar man sig bara på namnet eller kan det vara bra?
Min häst tappar gärna hullet under vintertiden.........

I fibergi är där väl säd i?

Gissar att du inte har analyserat höet och analys på höet är att föredra, speciellt om man inte är så insatt i foder. Har du inte det så vet du ju inte vad du ger hästen och hur mkt energi och protein den får i sig. Kanske behövs inte ens kraftfoder? Att den tappar hullet under vintertiden är ju ett tecken på att balansen mellan energi (mj) och protein (smrp) är fel eller mängden är fel. Tappr hästen huylle är det energibrist men kan också vara proteinbrist. Det är svårt att veta utan analys och svårt att vveta vad man ska ge och gå tillväga för att behålla hullet och få upp det igen.

Beställ gratis emballage på analycen.com. I påsen du får stoppar du i strån från så många balar du kan. Har du hö från olika skördar är det svårare, är balarna sorterade så kan du skicka in en analys från varje skörd eller så blandar du och får ett medelvärde, vilket inte stämmer så bra men du får iaf ett hum.
Se till att du tar strån med mkt blad och i olika tjocklek från så många balar som möjligt (minst 5 balar från varje skörd) så analysen kan bli så "bred" som möjligt och det är större chans att den stämmer.
Har du hösilage kan du frysa in proven tills nästa bal är öppnad.
Svaret får du inom 1-2 dagar. Sen kan bukefolket hjälpa dig att tyda den om du inte vet hur man läser den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte så insatt i foderbiten ska jag ärligt säga.........det är det här med vad som innehåller vad osv osv......

Nej........vi har inget analyserat. Har försökt att få det där hästarna står men tyvärr.
Stallet köper in hösilage på rundbal till hästarna, det är från olika skördar och från olika vallar.........
Nu vet inte jag om de köper från samma bonde i år som förra året men då kan det finnas analys för kor vilket jag förstått man kan omvandla till häst......

Jag vet att det är svårt att ge tips om foder då det inte finns analyserat men tänkte mer på vilka kraftfoderslag man ska ha och inte ha i dessa fall........om nu kraftfoder behövs.

Det säkraste är om man kan undvika foder med spannmål om man har en häst med återkommande korsförlamning. Så slipper man räkna på stärkelsemängden. Men det är OK att ge 10 % av energimängden som stärkelse och socker.

Kolla alltid på innehållsförteckningen. S k havrefria fodermedel kan innehålla stora mängder annan stärkelse. Linfrökaka, rapskaka, oljor och betfiber kan man ge hur mkt som helst. För hästar med mkt Xproblem bör man inte ge stora mängder betfor (=betfiber+melass) men ren betfiber är kanon.

Soja innehåller inte stärkelse, däremot kan man av andra skäl inte ge hur mkt som helst av sojamjöl. Att tillgodose behovet av selen, E-vitamin och mineraler är också viktigt.

Annars är principen att ha regelbundenhet i träningen. Alla dagar ska vara så lika som möjligt för hästen med återkommande Xförlamning.

HH

Hej.

Det är ju det som jag fortfarande inte vet.. Alltså hur hästen har fått sin korsförlamning, om det nu var det..

Att det är/var något gel i musklerna det vet jag ju..
Blodprov nr 4 är taget och CK värdet är fortfarande inte helt bra. ASAT-värdet har varit bra de senaste 2 proverna. Hästen mår toppen och rids och arbetar med glädje, visar ingen tendens till att vara stel eller att ha ont. Väldigt glad och arbetsvillig..

Dock tycker jag att pållen svettas grymt mycket just nu under ridturen.. Men om det kan ha med korsförlamningen att göra, det vet jag inte.. Det var bara det att efter att ha läst lite artiklar om korsförlamning så visade det att rikliga svettningar kunde vara ett tydligt tecken på att hästen har korsförlamning..

Vet inte om jag uttryckte mig lite luddigt..

Pållen får fri tillgång till analyserat hö, och därtill får den kraftfoder de dagar som jag rider. Om pållen vilar en dag så får han inget kraftfoder alls.. (jo väldigt, väldigt lite bara någon näve, för att blanda ut E-vitaminet med).

Betfor är väl inte så jättebra, med tanke på att det innehåller en del socker..

Jag vill också veta om Fibergi är bra, eller om det är för mycket havre i det tex.. (iofs är det ju väldigt mycket halm i Fibergi, och det känns lite onödigt att köpa dyrt).

Vad jag fått lära mig, är att man kan ge Linfrökaka och lucern, det är 2 mycket bra fodermedel.. Samt olja.

Jag rider ju så regelbundet som jag kan.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka