Hjälp! Någon som är bra på råttors beteende??

T

Thornbird

För tre dagar sedan skaffade jag två hanråttor. Jag har haft råttor förut, men det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg allt.

Nu är det så att den ena råttan har börjat bete sig konstigt. Han liksom skuttar fram på ett konstigt sätt, eller nästan kastar sig runt i buren, och helt plötsligt börjar han anfalla den andra råttan. Han kliar sig ganska mycket också, och har ibland blod (eller någon sorts sekret som jag läste att råttor kan ha) i näsborrarna.
Jag vet att det är normalt att råttor bråkar ibland, men jag tycker synd om den andra råttan som är klenare och inte kan försvara sig så bra... Och jag vet inte om det där är ett normalt beteende hos råttor, eller om det är något fel på min råtta. Han verkar frisk i övrigt, är pigg (snarare hyperaktiv) och äter och dricker normalt.

Är det någon här som har någon aning om vad det kan bero på?

Sv: Hjälp! Någon som är bra på råttors beteende??

Tycker det låter som om din råtta leker :devil: bara... Ingen fara, alltså. Det röda i näsborrarna är snor, ingenting att vara orolig för. Råttors snor och tårvätska är röda.

Får dina råttor vara ute varje dag? Han kan vara rastlös.

//Phillippa

kl.. till ts tröck på fel knapp..

hmm anfaller den andra råttan kan vara en fråga om rangordning.
Ang. Kliandet har du kollat i pälsen? Så inget kryper runt i den eller sårskorpor, rosa fläckar?
Bara snorig och verkar frisk så kanske han bara är irriterad av något? Har du spån/halm/hö i buren?

Senast ändrad av en moderator:

Ok, ja snoret är väl det där sekretet jag läste om då antar jag. Jag tyckte att det verkade konstigt att han blödde näsblod så ofta, men så var det alltså inte :)

Ja, han är säkert rastlös. Eftersom de är så unga så är de inte tama än, och jag vågar inte släppa dem lösa i rummet eftersom de kan rymma så lätt. Jag brukar försöka hålla i dem några gånger varje dag så att de ska vänja sig vid mig. Men just nu har de en väldigt liten bur också, det var den enda jag fick tag på med kort varsel. Men jag ska förmodligen hämta en större bur nästa helg, så att de får större utrymme och kan göra av med lite överskottsenergi.

fancyfree: Jag har tittat i pälsen och har inte sett varken några tecken på löss eller något annat. Men det kanske visar sig senare, han har bara betett sig "konstigt" idag.
Jag har spån i buren, kan han vara irriterad av det?

Spånet bör du byta ut. Kliandet kanske beror på skabb som inte hunnit bryta ut ordentligt än? Kan mycket väl komma från spånet...

Ska jag byta ut spånet mot ett annat strömedel alltså? Vad kan man ha istället? Hur vet jag om han har skabb?

Av skabb så får dom sår, vet inte om man kan se det innan såren kommer!? Och löss ser man när dom kryper runt i pälsen.

Anledningen till att du inte ska ha spån är för att det är ofta gjort av barrträd som innehåller terpentin som är cancerframkallande. Även irriterande för luftvägarna. Många råttägare har Toa-lätt eller Majsans remiss, jag tycker dock att dom är för hårda. Men det är ju en smaksak. Man kan ha vilket spån/flis som helst från lövträd ex. Almspån, Aspflis, Alspån m.m.

Precis. Själv har jag tidningspapper, tycker det funkar bra :) Till grabbarna har jag dock ett lager kattsand under tidningspappret iom att det börjar lukta så mycket mer hos de och det verkar fungera bra.

Har testat Toa Lätt också och jag är helt frälst :love: Finns folk som tycker att själva ströet luktar unket dock. Visst har det en rätt speciell lukt, men personligen är jag bara fascinerad av den och kör ner näsan i varenda säck jag köper :rofl:

Aspflis ska visst vara det bästa, dock svårt att få tag på. Alflis, alspån, aspspån och diverse annat av lövträ (som måste vara dammfritt också för den delen) funkar också.

kl..

På tal om strö i buren, har precis köpt halm. Tänkte testa och ha det i boet om dom tycker om det (Råttorna luktar sååå gott när dom har legat i halm) Men hur länge bör det ligga i frysen innan? Hur säkert är det att eventuella kvalster, löss dör?

På ifokus (sort nätverk av olika forum) säger iaf musägarna att de isolerar hö/halm i 3-6 veckor innan deras djur får hö/halmen.

Har hört från några timmar i frysen/ugnen till flera veckor (men då i normal temp). Undrar bara vilket som stämmer, eller om båda funkar kanske..

Om jag har fattat rätt så fungerar normal temp också om man isolerar tillräckligt länge för att all eventuell ohyra ska hinna dö iom att de inte kan föröka sig utan ett värddjur... Tror jag iaf

Mjo det är något sånt jag också har hört. Jag låter halmen ligga i frysen tills imorgon sen så märker jag väl om dom ev får skabb/löss/kvalster.
Tror inte att risken är så stor.

Grejen med ohyra är ju dock att de klarar den temperaturen och lätt klarar sig en natt, om jag inte minns helt fel nu...

Han verkar bara vilja leka. Av din presentations-tråd så såg dom inte så himla gamla ut. Det blir aldrig några sår ? Men små barn leker ofta ;)

Jag har Toa-Lätt till mina tjejer och jag älskar det. Bättre bottenströ finns inte om du frågar mig. Dyrare än spån. Dum som jag är så drar jag min slutsats av att spån är farligt. För så fort jag använder spån så får någon av mina honor juvertumör, kan vara slumpen men aldrig mer spån.

En veterinärundersökning borde kanske vara bättre eftersom han kliar sig. Vart kommer dom ifrån? Är dom köpta ifrån djuraffären så har dom med största sannolikhet någon typ av ohyra. Ohyra kan man inte alltid se förrän det är är långt gånget.

Ja, det kanske är dumt att chansa. Låter det ligga i frysen tills jag vet hur länge det egentligen bör ligga. Men när det är dags att ta ut det ur frysen så luktar det väl inte gott längre, så var allt i onödan haha..

Ja kanske de, tänkte bara testa om dom tyckte om det. 3 av råttorna hade halm som små, dom kanske saknar det?. :p
Är mest ute efter något annat att ha i bo'na än tyg, det stinker fan efter 2 dagar redan. Och tidningar luktar inte mycket godare heller..

*kl*
Tack alla för era svar!

Ett tag verkade det som att den andra råttan blev förkyld eller nåt också, han blev snorig och hade svårt att andas. Men jag har bytt ut spånet mot tidningspapper, och nu verkar båda råttorna faktiskt må bra. Skönt tycker jag! :)

Ja va skönt att det löste sig :)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·
M
Hästvård Jag har varit i väg i 3 dar nu och vet inte om han fortfarande håller på men, veckan innan jag åkte upptäckte jag detta. Mitt...
Svar
12
· Visningar
2 760
Senast: Mos410
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745
Övr. Katt Jag börjar undra om det är något allvarligt fel på min ena katt. :crazy: Eller egt är det syrrans katt, men hon har flyttat och låtit...
Svar
19
· Visningar
1 134
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix