Hjälp - mus i hösilaget!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 204
A

ad_hoc_80

Jag har just fått hem en provbal hösilage, och skar upp den och gav hästarna för att se vad de tyckte.
Mums, sa de, och smaskade i sig.
När jag sedan skulle ta in en tuss och kolla TS-halten hittade jag något som jag är rätt säker på har varit en mus. (Liten tass, liten svans och luktade mungo!:eek:)
Dessutom fick jag en liten bit jord i samma tuss. :(

Hur orolig behöver jag vara?

Alla hästarna åt lite grann (kanske max ett halvt kilo var).
De är iof vaccinerade (fast två av dem fick sista grundningen idag ..) men det hjälper väl heller inte mot all botulism?

Fy, vad orolig jag är!
(Kommer förresten nog inte att köpa det hösilaget ...)

Sv: Hjälp - mus i hösilaget!

Tror inte heller att risken är stor.
Om du förövrigt är nöjd med kvaliteten så förstår jag inte varför du inte ska köpa???
Detta kan hända vilken "hö bonde" som helst, och bara för 1 bal har en mus eller nåt annat behöver inte betyda att allt är "dåligt"
Men ta det lungt det är nog ingen fara på taket.

Nä, det är klart att "shit happens", och att det kan komma in något skit av misstag.
Men jag blev lite skeptisk när jag i samma näve i första provade balen hittade både jord och platt-mus.

Tror att jag skulle ha svårt att sova lugnt med det fodret ...

Jag kan förstå dig! Hade fram till i våras fodrat med hösilage i tre år utan problem, men vips hittade jag en mosad sork. Åsså en till. Och en till! Och en huggorm! Och ytterligare en sork - alla i olika balar förstås, då jag ju kasserade dem direkt! Nu blir det hö för mina hästars del..

Jag kan förstå dig! Hade fram till i våras fodrat med hösilage i tre år utan problem, men vips hittade jag en mosad sork. Åsså en till. Och en till! Och en huggorm! Och ytterligare en sork - alla i olika balar förstås, då jag ju kasserade dem direkt! Nu blir det hö för mina hästars del..

Rena smörgåsbordet! Där kunde du ju göra dig en stärkande soppa!

(skojjar bara...är själv livrädd varje gång jag öppnar en ny ensilagebala för att jag ska hitta något läskigt i det....)

Där kunde du ju göra dig en stärkande soppa!

Ja, vore det inte så att månen hade redan hunnit gå från ny till halv så hade jag rört ned dessa fina ingredienser i kitteln.. Och bonden, han skulle ha fått sig en slurk han också, det kan jag lova.! :D

Liknande trådar

Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 815
Senast: Nafayette
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 575
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka