Hjälp, Mugg - finns det något som funkar!!??

Zoya

Trådstartare
Mitt sto har fått något som liknar mugg (grått, grynigt) på tre av sina ben, de som är vita, det fjärde som är mörkt är inte drabbat.
Jag får knappt röra detta utan att bremsa för det verkar göra ONT.
Frågan är nu om det finns något som hjälper. Jag har provar 4S salva, Helosan, Blåspray och vaselin men inget av dem hjälper.

Finns det något som ni av erfarenhet vet fungerar? Jag får knappt röra bakbenen nu och snart måste hovslagaren komma så...

Har hört att det finns något som heter Lubrivit mot mugg, är det någon som provat och vet om det funkar?

Skillingaryds hästsalva verkar fungera bra på min häst iaf.
Tvätta,sedan smörja med vanlig majsolja fungerar ganska bra det med.
Det kan inte vara någon slags soleksem el liknande? med tanke på att det är på de ljusa benen?

Mitt ena sto får oxå nått som liknar mugg på sina vita ben men enl. vet. förra sommaren så är det inte mugg utan solexem. Jag behandlade med en salva jag fick av vet. kommer inte ihåg vad det hette bara, men hon blev av med det. I år har jag smort in med Helosan Sol o det har fungerat bra, har bara fått på ett ben iår.

zinkpasta..
finns billigt på apoteket!
tvätta med vatten, torka torrt å smörj ...

Jo, jag tänkte också om det är soleksem eftersom hon fick liknande skorv på bläsen samtidigt men den "skorven" gick bort med helosan sol vilket detta inte gjort så det är därför jag börjat experimentera med annat :p

Enligt min veterinär har min häst fått stafylokocker på sitt ben. Han har fyra vita och vill inte att jag rör såret på sitt såriga ben. Hämtade igår ut en salva som förhoppningsvis ska hjälpa. Kenacutan heter den och är receptbelagd.
Så mitt tips är at ta ut vet som får kolla vad det är. Min vet sa att ifall de ömmar så är det stafylokocker, ömar de inte är det svamp.

Jag fick bort rasp på min häst på 4 dagar med hjälp av lactacydtvål och MRS karledssalva. Jättebra! :)

ok, vetten kommer ändå ut nu på torsdag för att vaccinera så jag får passa på att be henne ta en titt på detta samtidigt då :)

Jag har aldrig misslyckats med följande:

*Klipp bort så mycket hår som möjligt. Kan vara svårt i karleden, men så gott det går iaf.
*Tvätta med grönsåpa. Pilla bort skorvorna som sitter löst.
*Skölj NOGA.
*Torka försiktigt med handduk.
*Låt lufttorka det sista, men låt det inte bli helt snustorrt och ihoptorkat.
*Smörj med 4s tjärsalva.
*Upprepa varje/varannan dag efter behov.

Detta funkar om det gäller "vanlig" mugg. Be en veterinär titta om du är osäkert eller om det ser konstigt/annorlunda ut, det kan behövas annan behandling. :)

tack, bra att veta. Jag börjar däremot misstänka att detta inte är mugg utan något annat och ber vetten titta på det först innan jag går vidare med något annat :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 079
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 501
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 566
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka