Hjälp mot Getingattacker?

HannahxCampari

Trådstartare
Är det någon mer än jag och min häst som blir "omringade" av getingar i skogen?
Jag tycker verkligen inte om dessa flygande kryp och det blir allt mer besvärligt att rida ut eftersom det kan vara upp till 4st som flyger runt en och det spelar ingen roll om man så skulle gallopera iväg för dom susar glatt efter :mad:

Varken jag eller hästen kan koncentrera oss när vi rider ut på sommaren och insektsmedlet har ingen verkan alls!:confused: Även på kvällarna är dom i farten :mad: Är det någon som har något tips hur man får bort getingarna? Tacksam för alla förslag!:bow:

Sv: Hjälp mot Getingattacker?

Är du säker på att det är getingar?
Vi har en del getingar här hemma men jag har aldrig märkt att de bryr sig om hästarna.

Det är nog de så kallade bombplanen. Skitstora är dom, men de är som en broms. Försök titta lite närmare på dom. kanske inte så lätt när häst eller ryttare är panikslagna för de är läskiga.

jodå, det är visst en sorts broms. getingar bryr sig inte ett dugg om hästar, dom är endast intresserade av läsk osv.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/US94A75.GIF den till höger är det, har samma färger som en geting. dom kan bli stora, har sett 5-6 cm långa! dom äter av hästens kött och ger blödande sår. betten är mkt smärtsamma, det är därför hästarna är så rädda för dom.

hittade en bättre bild: http://www.rotholl.at/fotos/15266/big/bremsen.jpg

Senast ändrad:

Jag tror också det är de där köttätande monstrena. Getingar brukar inte följa efter sådär.

Var en som jagade pållen när han travade raskt runt ridbanan idag. Den jäkeln låg hack i häl hela tiden.

Som tur är har vi bara några få såna där.

Okej, du har nog rätt :D lite underligt att dom inte försökt bita (vilket jag är mycket glad över:o) Men har du något tips för att hålla dom borta? :)

:crazy:

uäk,fick rysningar bara jag såg bilden.

Jag har sveriges största getingfobi,jag tar aldrig risken för vad det är för surrande ting, jag flyyyyyr

håll hästen i rörelse hela tiden och försök att inte rida där det är sol. dom är inte lika pigga på att jaga i skuggan eller sent på kvällen.

håll hästen i rörelse hela tiden och försök att inte rida där det är sol. dom är inte lika pigga på att jaga i skuggan eller sent på kvällen.

Okej, har försökt med allt det där men det kommer alltid några ändå :mad:finns det något bra medel som håller dom borta?:)

Antar att blinningar är det samma som bromsar? Här kallas de både blinningar och broms. Jag har hittat ett medel som funkar för mig och mina hästar, det heter Scudo. Funkar kanon, men bara några timmar. Jag sprutar alltid på det innan ridturerna nu på sommaren, och vi slipper de små asen!

*KL* någon som vet vad dom som ser trekantiga ut är för nåt??? svart,röd,gula e dom Å DOM BITS HÅRT SOM F*N :mad:

Blinningar och bromsar är inte samma. Blinningar är gråa och lite avlånga och bromsar ser ut som enorma getingar. Bromsar är det inte lika mycket av som blinningar, inte här iallafall, här kryllar det av blinningar och en och annan broms ibland. Blinningar är inte heller lika envisa som bromsarna är utan går att rida ifrån för det mesta.

Blinningarna här ger sig inte, de kan hänga med i trav iallafall... Bromsar har jag dock bara sett enstaka av, jag hoppar av när jag ser dem, hästarna blir galna.
Jag har även blivit jagad av hummlor... gillar de bara mig eller jagar de alla andra också?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 657
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har fått årets analys av hösilaget och den va väl så där kul. Visade sig vara väldigt mycket protein. Så jag behöver er hjälp..:bow...
2
Svar
35
· Visningar
3 793
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?