Hjälp mot för mjuka hovar?

L

Lord Owen

Man kan hitta tillskott, fetter, oljor etc för torra hovar som lätt spricker överallt. Men jag vill ha något som hjälper en häst med för MJUKA hovar, de är inte torra, men de är så mjuka att de lätt spricker. :crazy:

Vad (förutom det självklara såsom fukt, korrekt foderstat, hovslageri) kan jag göra åt detta? Har funderat på Biotin men vet inte om det hjälper, tänkte testa en örtblanding också men vad finns det mer? :confused:

Sv: Hjälp mot för mjuka hovar?

Torrt och hårt underlag.
Det har hänt att jag har stallat in på sågspån för att torka upp för mjuka hovar.

Sv: Hjälp mot för mjuka hovar?

Testa med alger. Jag tycker dom är jätte bra, använde det till min ardenner som hade en missformad och dålig hov som hovslagaren inte trodde skulle gå och rädda, men den återgick till en normal hov rätt snabbt när vi börjat ge alger. Hon hade inga mjuka hovar men alger hjälper mot det mesta i hovarna. Har en nordis med en gammal hovskada(är som ett ärr i hoven, då han typ skar av hela ballen ner genom hoven) som har börjat växa och forma sej bättre just vid ärret.
Testa! Det är inte dyrt, ca 200 kr och dom räcker ca 4-5 månader.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästvård Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter...
Svar
12
· Visningar
4 248
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Har rullat runt i flera trådar nu och letat efter information men vill ändå se om det finns mer info att få eller någon info som...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama