Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Irmis

Trådstartare
För några veckor sedan kom det en ny valack till stallet, så nu är det tre valackar och mitt sto-alla i samma stora hage. Den nya har varit helt utmobbad enda tills nu senaste veckan. För ett par dagar sedan bytte mitt sto ut "sin" gamla valack mot den här nya och började igår att brunsta. MYCKET! Trots det så har det varit lugnt i hagen, hon och hennes valack har hållt ihop så gott som hela tiden, men ingen har sett något hända.


Ikväll när jag kom ut till stallet gick jag först till hagen och pratade lite med hästarna, alla fyra stod vid ingången, tätt ihop. Jag gick in i stallet och grejade lite, men efter ett tag kände jag på mej att allt inte stod rätt till. Jag gick ut till hagen och såg att valacken hade klivit upp på mitt sto! :eek: Jag fick PANIK! Efter att jag gapat på valacken ett tag så gick han ner. Jag sprang in i stallet efter ett spö(ifall han skulle försöka igen) och en grimma för att kunna få tag i honom. Efter att ha sprungit runt i hagen helt livrädd att han skulle försöka igen så fick jag tag i honom och kunde leda in han i stallet.

När jag tagit in mitt sto och kollat igenom henne så ömmade hon lite i ryggen och hade ett sår precis bredvid öppningen, stort som en femkrona ungefär. :cry:
Då när jag hade kommit till stallet såg jag att hennes bensnöre slitits bort från täcket, så antagligen har han varit upp flera ggr under dagen... :crazy:


Jag ska ringa veterinären imorgon och höra vad dom tycker jag ska göra. Men det kanske även är någon här som kan tipsa om vad jag ska tänka på? Och eventuella skador som kan uppstå?

Hästarna är ungefär jämnstora (165 höga).
Valacken är drygt 4 år, ingen aning när han vart kastrerad eller om han gått med ston tidigare(kom till Sverige i höstas). Han var broddad runt om.
Hans snopp är ju inte direkt rengjord, hur stor är risken att mitt sto har fått i sig smuts som kan göra skada?
Stoet är ca 8 år och har så vitt jag vet aldrig varit dräktig tidigare. Är det vanligt att hästar blir "skendräktiga"? Risk för ryggproblem? Hon är lite dåligt musklad just nu. Risk för inre skador eftersom han inte verkar varit så pricksäker? (eftersom hon fått sår bredvid öppningen)


Mottar gärna tips och erfarenheter av liknande händelser! :) Fast ska självklart ringa vet. imorgon och höra med dom också.

Självklart kommer de ej gå tillsammans något mer, utan hon får gå med shettisvalacken tills vi flyttar till vårat nya stall. :)
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Först så är det vanligt att valacker kan betäcka ston och därför avråder man från att ha ston och valacker ihop i hagen.
Skador som kan uppkomma är dels vanliga betäckningsskador på sto och valack, som redan märkt och dels risk för infektion inne i stoet. Som kan leda till att inte kan bli dräktig om vill ha henne i avel

Det som gör så stor skillnad på en hingst och en valack är dels valacken inte håller sig lika ren som hingst och därför lättare infekterar stoet. Dels att efter som valacken inte får utlösning som en hingst kan hoppa på stoet betydligt fler gånger. En hingst behöver hämta sig någon/några timmar mellan varaven det behöver inte valacken på samma sätt. Vilket kan leda till att stoets rygg och bakdel tar skada av belastningen.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Jag var med om en liknade grej för några veckor sedan. Stoet var uppskavt på undersidan av svansroten. Jag tvättade i ett par dagar, lät det sedan vara. Tempade gjorde jag morgon och kväll i ett par veckor. Hon fick inga men av betäckningen, inte som har märkts iaf. Men jag fick säga upp valackens stallplats (har eget stall) och han fick gå i egen hage tills han flyttade. Det konstiga var att de har gått tillsammans sen sommaren, men han har aldrig visat tendens förens nu. Vi har alltid haft valacker och ston tillsammans, detta var första gången det hände. Men man ska absolut vara försiktig och ha koll.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Denna valacken var för övrigt ganska sent skuren (drygt 2 år).
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Jag har en unghäst som gjort likadant. Det är ju riktigt irriterande då både sto och valack kan göra sig illa. Tyvärr var stoägarna inte intresserade av att göra någon speciellt, men jag gav min vallack munkpeppar med otroligt bra resultat. Det är en ört som man ger i ca 2 veckor, efter 2 dagar så "fattade" min vallack inte alls vad stoet ville när hon tröck upp rumpan mot honom. Så fort jag såg att han började bli intresserad av stona gav jag honom munkpeppar igen. Jag gav väl kanske 3 ggr/ år och i ca 14 dagar i sträck. Kan verkligen rekommenderas!
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Intressant! Vad är det munkpeppar har för effekt då? Vad används det mer till?? Verkligen bra att det funkar så ni kan ha dem ihop :)
TS: Ett sto i vårt stall blev betäckt av valack och fick skador/infektion så att hon aldrig kan bli dräktig igen :(
Men jag tror det är mer vanligt att de blir betäckta utan bestående skador fast det är ju verkligen tråkigt för de som drabbas..
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Han hade antagligen varit upp flera ggr under den dagen :( Hon är ganska kraftigt byggd, och han är lite tunnare som tur är. Ömheten i ryggen har släppt, vi var ute och promenerade igår :) Så förhoppningsvis var det bara tillfällig ömhet i ryggen, eftersom det hänt ganska nyligen.

Jag har funderat på att ta föl på henne senare, så jag hoppas att hon inte får några men som påverkar det.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Jag ringde vet. igår och så länge hon inte hade feber och verka må bra så var det inte så stor risk att hon har någon infektion. Så det är väl bara att tempa och tvätta såret och hoppas på det bästa :)

Jag hade redan sagt upp min stallplats pga andra orsaker. Inom ett par veckor flyttar vi tillbaka till vårat gamla stall, där det kryllar av ston :D Tills dess får hon gå själv i en egen hage. Grabbarna var helt förtvivlade igår och sprang och gnäggade efter henne, men hon brydde sig inte ett dugg :) var lite orolig att hon kanske skulle försöka sig på att rymma till dom, men icke :)
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Det var intressant! :idea: Det ska jag lägga på minnet ifall hon ska gå ihop med valackar igen :)
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

De kan få infektion utan att visa symtom.Kan vara så att det visar sej först när man försöker få dem dräktiga så kolla du upp det för säkerhets skull.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Men hur är det i naturen då? Får dom infektioner o ryggskador, sår o allt vad vi nu oroar oss för där med? Varför blir vi hysteriska när något sånt här händer, sker det inte i naturen med? Eller?:crazy: Kan inte mycket om denna delen så förklara gärna.. *känner mig dum*
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Finns inga valacker naturligt. Och klapphingstar får svårt att överleva (d v s komma i närheten av ston när det finns riktiga hingstar).
Så nej, dessa problem finns inte bland fria hästar.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Nej att det inte finns valacker förstår jag.. men dom riktiga hingstarna, orsakar inte dom skador isf...?
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Varför skulle hingsten skada stoet?
En hingst är inte på ett sto hela tiden. En hingst och ett sto som går ihop synkar ihop och vet när det är dags. När stoet bjuder till är det mycket lättare för hingsten att göra sitt än när ett surt sto spänner sig när en "kåt valack" försöker komma upp, komma rätt och sen inte kommer i närheten av att få till det. Valacken får ingen tillfredsställelse, utan fortsätter att försöka. Hingsten kommer till och kan känna sig nöjd ett tag.
Hingsten gör sitt och sen vilar paret. En valack vilar inte.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Aha :(
Jag som kände mig rätt så lugn efter att ha pratat med veterinären som inte tyckte att hon behövde kollas. Hade/fick hon inte feber så var det ingen fara fick jag som svar.
Men då är det bäst att undersöka ändå, bättre att veta att hon är OK än att hon kanske går med en dum infektion lr annat... :(
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Håll koll på brunsterna. Ett tips. För det kommer veterinär i framtiden att fråga om.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Jag hade masserat ryggen där hon är öm :) massage funkar alltid på min häst!
Han brukar ömma lite här och var ibland av olika orsaker bland annat sadel relaterat och mina sittben som är lite övertydliga men massage har gjort susen! och promenad efter det.
 
Sv: Hjälp?! Mitt sto blev "betäckt" idag!

Tycker def. att du ska ta en odling för att kolla.Vårat sto hade inga symtom och hon har inte blivit "betäckt" under alla de åren vi haft henne.Men när hon var på betäckning och det inte tog sej så visade det sej att hon var infekterad,krävdes åtskilliga sköljningar samt antibiotika innan det tog sej.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 555
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 951
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 500
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 128
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp