Hjälp, mitt hår faller av!!

ponilover

Trådstartare
Nu måste ni ta och hjälpa mig. Mitt hår lossnar i otroliga mängder och det lilla håret jag har kvar nu är ungefär en fjärdedel av det håret jag en gång hade.. Jag vet att man ska tappa ett visst antal hårstrån om dagen osv men detta kan väl aldrig vara normalt?? Drar jag lätt i hela håret så lossnar ca 20 strån i ett tag.. Är livrädd att borsta håret..

Jag förmodar att det är stressavfall eftersom jag under dessa år har mått rent förjävligt och hälsan har tagit en del stryk.. Går det att få tillbaka sitt hår efter ett stressavfall och i så fall, hur gör jag??

TACK för hjälpen :)

Sv: Hjälp, mitt hår faller av!!

Om du inte äter b-vitaminer så börja ät det. Det är bra för hår, naglar, hud och liknande.

Så var det för mig förut. Jag kunde stå och dra av hur mycket hår som helst, det slutade aldrig lossna. Allt blev bra när jag började äta fiskolja, men jag märker direkt om jag tar paus i fiskoljeätandet, för då blir håret sämre igen.

Tack båda för tipsen!
Vad är det för fiskolja du kör på? Är det bara fiskolja eller är det omega3? Och vad är skillnaden?

Jag har samma problem, inte mycket kvar av mitt en gång väldigt tjocka hår :( Började "fälla" för ett par år sen, men nu är det extremt! Ligger hår överallt... För att inte tala om när jag tvättat det! Det inte bara ramlar av, det bryts av med. Jag tvättar var tredje dag, använder alltid inpackning och balsam, förnar aldrig, plattar sällan och använder då värmeskydd, sätter upp på olika ställen, färgar gör jag men bleker inte. Äter fiskolja varje dag nästan, utöver en varierad och hyffsat allsidig och nyttig kost, men likförbannat ramlar det av!!! HJÄLP! Köpte en burk som hette Silica, nån som har erfarenhet av det?

Förlåt för lite trådkap...

Som de andra har sagt, B-vitamin och fiskolja. Och sluta stressa!
Ät bra mat. Silica också.

Jag lägger även till öl på listan, finfint för både hår och naglar :D

När det gäller diverse åkommor är min utgångspunkt är ofta såhär enkel:
"Om jag hade varit en häst, vad hade min ägare gjort då?"
Hästar som fäller eller har problem med päls/pälssättning får ofta b-vitaminer, linfröolja, jäst...

Lugn och fin. Det kommer att stabiliseras men du måste hamna i balans först.
Jag var i din situation för inte så länge sedan. Håret fullkomligt RASADE av speciellt efter tvätt.
Jag gick igenom mitt liv lite och konstaterade att jag under hösten hade gjort ett försök i att faktiskt jobba ihjäl mig. Inte ens "negativ" stress enligt mig men där stod jag i januari med dubbelslag på hjärtat och inget hår på huvudet och undrade vad som var fel...
Stress kan göra gräsliga saker med människan och det värsta är att man inte fattar det när man är mitt uppe i det.

Jag åt lite B-vitamin, försöker tänka på att lägga in pauser och många "mysstunder" under veckan.
Köpte även svindyra men superbra produkter hos frisören som stoppar håravfallet och stimulerar det nya håret och nu har det äntligen stabiliserats.

PM:a gärna om du vill veta namnet på produkterna!

Som de andra har sagt, B-vitamin och fiskolja. Och sluta stressa!
Ät bra mat. Silica också.

Jag lägger även till öl på listan, finfint för både hår och naglar :D

När det gäller diverse åkommor är min utgångspunkt är ofta såhär enkel:
"Om jag hade varit en häst, vad hade min ägare gjort då?"
Hästar som fäller eller har problem med päls/pälssättning får ofta b-vitaminer, linfröolja, jäst...

Öl kan ju i måttliga mängder även vara bra mot stressen:d

Nu måste ni ta och hjälpa mig. Mitt hår lossnar i otroliga mängder och det lilla håret jag har kvar nu är ungefär en fjärdedel av det håret jag en gång hade.. Jag vet att man ska tappa ett visst antal hårstrån om dagen osv men detta kan väl aldrig vara normalt?? Drar jag lätt i hela håret så lossnar ca 20 strån i ett tag.. Är livrädd att borsta håret..

Jag förmodar att det är stressavfall eftersom jag under dessa år har mått rent förjävligt och hälsan har tagit en del stryk.. Går det att få tillbaka sitt hår efter ett stressavfall och i så fall, hur gör jag??

Vetegroddsolja och b-vitamin!

Kommer inte sluta förrän du gör något åt orsaken, dvs din hälsa.

Annars är stora doser E-vitamin, B5 och biotin bra för hår och naglar. Koppar och zink är också jätteviktigt att få i sig. Äter du bröd, pasta osv får du oftast tillräcklig mängd koppar från maten, men zink är svårare att få i sig. Knappa in det du vanligtvis äter i tex matdagboken och kolla hur mkt du får i dig av olika mineraler.

Senast ändrad:

Jag vill tipsa om att det kan vara en bra idé att kolla upp dina järnvärden. Järnbrist är något som kan leda till håravfall.
Jag hoppas att det blir bättre snart och att du får en chans att varva ner och ta hand om dig! :)

Kan säkert vara stressen! Man kan bli påverkad på många sätt av det. Är man stressad så drivs vissa mineraler ur kroppen enklare har jag läst och kan göra att man får brist, vet inte om det är samma för vitaminer.
Skulle kanske vara idé att försöka kolla upp om du har brist på något :)

Hur har det gått för sig Ponilover?
Kom ditt hår tillbaka igen?
Jag är i samma sits som du var i...

Hur har det gått för sig Ponilover?
Kom ditt hår tillbaka igen?
Jag är i samma sits som du var i...

Detta är ju en rätt gammal tråd, men jag är i princip i samma situation. Har tappat väldigt mycket men jag försöker att tänka att jag inte kan göra något åt det på stört, mer än lägga till vitaminer och mineraler. Har väl ätit silicea i två månader snart, märker väl ingen skillnad än men det dröjer väl tyvärr ett tag till innan det gör det.

I mitt fall finns det tre orsaker i kombination tror jag. 1) Slutade med kött i början av december, och inte lagt till extra vitaminer förrän två månader tillbaka. 2) Har gått ner ganska mycket i vikt. 3) Har haft en jobbig höst med skilsmässa etc.

Jag satt och grät hysteriskt hela kvällen hos min mamma för två veckor sedan. Men vad kan jag göra nu? Försöker verkligen att inte tänka på det, men jag tittar mig i spegeln ibland och funderar lite. Mitt hår är otroligt slitet, så den 11/4 har jag bokat tid för klippning och färgning. Måste dock gå in i förväg och fråga om de kan göra en bedömning på om mitt hår klarar färgning/blekning då jag upplever det som väldigt skört. Tror tyvärr att det gått av här och där.

Detta är ju en rätt gammal tråd, men jag är i princip i samma situation. Har tappat väldigt mycket men jag försöker att tänka att jag inte kan göra något åt det på stört, mer än lägga till vitaminer och mineraler. Har väl ätit silicea i två månader snart, märker väl ingen skillnad än men det dröjer väl tyvärr ett tag till innan det gör det.

I mitt fall finns det tre orsaker i kombination tror jag. 1) Slutade med kött i början av december, och inte lagt till extra vitaminer förrän två månader tillbaka. 2) Har gått ner ganska mycket i vikt. 3) Har haft en jobbig höst med skilsmässa etc.

Jag satt och grät hysteriskt hela kvällen hos min mamma för två veckor sedan. Men vad kan jag göra nu? Försöker verkligen att inte tänka på det, men jag tittar mig i spegeln ibland och funderar lite. Mitt hår är otroligt slitet, så den 11/4 har jag bokat tid för klippning och färgning. Måste dock gå in i förväg och fråga om de kan göra en bedömning på om mitt hår klarar färgning/blekning då jag upplever det som väldigt skört. Tror tyvärr att det gått av här och där.
Men tappade du (tappar) så pass mycket att hårbotten syns? Drar jag en hand i mitt hår så syns hårbotten nämligen. Det jag tappar är i varierande längd. Båda långa o korta strån och med den där vita "pluppen" på. (Talg?) Jag har haft en sjuk inre stress sedan barn nr 2 kom och har en man som jobbar borta ofta så ansvaret har legat till största del på mig. Växte ditt hår tillbaka där du tappade?

Men tappade du (tappar) så pass mycket att hårbotten syns? Drar jag en hand i mitt hår så syns hårbotten nämligen. Det jag tappar är i varierande längd. Båda långa o korta strån och med den där vita "pluppen" på. (Talg?) Jag har haft en sjuk inre stress sedan barn nr 2 kom och har en man som jobbar borta ofta så ansvaret har legat till största del på mig. Växte ditt hår tillbaka där du tappade?

Njaä, det vill jag inte påstå, och jag är ju i den här situationen nu så jag kan bara hoppas att mitt hår blir bättre. Nu är inte jag någon expert, men tycker mig ha läst att det är rätt vanligt med håravfall efter att man fått barn. Ring din läkare och boka tid för blodprov!

Njaä, det vill jag inte påstå, och jag är ju i den här situationen nu så jag kan bara hoppas att mitt hår blir bättre. Nu är inte jag någon expert, men tycker mig ha läst att det är rätt vanligt med håravfall efter att man fått barn. Ring din läkare och boka tid för blodprov!
Det är 1 år och 9 månader sedan jag födde sista barnet men när hon var 10-11 månader så började jag tappa hår. Har tagit prover o allt ser bra ut. Väntar nu på att få träffa hudläkare och borde få tid när som helst. Hoppas bara att det kommer tillbaka. :(

Jag tappade rejält med hår i höstas fick liksom ihop som en pingisboll när jag duschade av allt hår som lossnade., var stress och extremt dåligt mående som ställde till det. Nu har det börjat växa tillbaka,inte särskilt snyggt då jag har 2,3 cm stubb som sticker upp överallt för tillfället,men jag är glad att det kommer tillbaka!

Jag tappade enorma mängder hår och det visade sig att jag hade problem med sköldkörteln. Jag mådde hyfsat bra i övrigt och blev lite idiotförklarad när jag sökte till vårdcentralen på grund av håravfallet. Men jag fick ta blodprover i alla fall vilka visade på överproduktion av sköldkörtelhormon.

Överproduktion kan även ge stresspåslag, viktnedgång och högre puls eftersom hela kroppen går på högvarv.

Om du slutat äta kött så kan det vara järn och B-vitaminer, speciellt järn och B12 som du har brist på. (Dessa måste man tänka extra på om man inte äter kött, svårare att få i sig.) C-vitamin för bättre järnupptag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det är normalt att tappa hår, men när jag drar fingrarna genom frisyren i duschen har jag händerna fulla med hårstrån - och...
Svar
14
· Visningar
2 427
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 223
Senast: Korven
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka